Prøvekjørt: Nye VW Touran

ams_VW-Touran-2.0-TDI_AR_031-edit-140815

Etter innføringen av den smarte byggeklossplattformen MQB i VW Golf i 2012 blir stadig flere avleggere bygd på denne arkitekturen. Nå er det Tourans tur. Hvor store er fremskrittene for den nye modellgenerasjonen?

Tekst: Peter Wolkenstein og Jan Einar Wettre
Foto: Arturo Rivas

Touran har hengt med i tolv år og hører dermed til de eldste modellene i VWs utvalg, sammen med Phaeton. Men kontinuerlige oppfriskinger og mange dyptgripende facelifter har holdt bilen så oppdatert at den helt til det siste satte standarden i sin klasse.

Men nå står en helt ny Touran på startstreken. Den er litt lenger (pluss 130 mm) og bredere (pluss 35 mm), men ikke mye lavere (minus 6 mm). Men fortsatt er den kompakt nok. Ved første blikk virker den identisk med den 189 mm kortere Golf Sportsvan, noe som ikke er noen overraskelse, med tanke på VWs designfilosofi.

ams_VW-Touran-2.0-TDI_AR_009-edit-140815

I motsetning til den større Sharan har Touran fortsatt konvensjonelle dører bak, men bak dem har det skjedd ett og annet. Det er ikke lenger mulig å pakke sammen og ta ut setene i rekke nummer to, og i stedet kan alle enkeltsetene der legges flatt med ett håndgrep, slik at det oppstår et nesten helt flatt gulv. Fra utstyrsnivået Comfortline kan også sidepassasjerens ryggstøtte legges ned. Da er det plass til opptil 2,7 meter lange gjenstander i Touran.

Den større lengden sammenlignet med forgjengeren kommer også bagasjeplassen til gode. Bakluka kan åpnes elektrisk med et fotsveip under støtfangeren, hvis man da har krysset av for det ekstrautstyret. I Norge blir alle Touran solgt som sjusetere, og da er det plass til 620 liter bagasje med de to bakerste setene felt ned i gulvet.

Med et fotsveip kan man åpne den elektriske bakluka. Lasteplassen er opptil 2,7 meter lang og har smarte løsninger. Akseptabelt innsteg til tredje seterad.

Med et fotsveip kan man åpne den elektriske bakluka. Lasteplassen er opptil 2,7 meter lang og har smarte løsninger. Akseptabelt innsteg til tredje seterad.

Kassetten til rullegardinen over lasterommet har sin faste plass i bilen, også når den ikke er i bruk. Da kan den stues bort under gulvet, sammen med elementene som gjør lasterommet lettbrukt og som normalt er festet til skinner på veggen. Der finner vi også ulike stikkontakter (12 og 230 volt) og bagasjerombelysningen, i form av en uttagbar lommelykt.

Også baksetepassasjerene nyter mer plass og bedre komfort, og det gjelder alle fem setene. Hvis de som sitter i annen seterad skyver setene sine et par cm forover (maks 20 cm skyvelengde), kan selv voksne finne akseptabel plass i de to bakerste setene når de etter hvert har kommet seg på plass. Isofix-fester er det på alle de fem bakre plassene, og i annen seterad skal den indre bredden være stor nok til tre barneseter ved siden av hverandre.

Baksete med mye plass, setevarme og egen sone for klimaanlegget

Baksete med mye plass, setevarme og egen sone for klimaanlegget

Voksne som sitter på hver sin side kommer nærmere dørene, fordi midtplassen er nesten like bred. Men til gjengjeld kan baksetet utstyres med varmetråder. Tresone klimaanlegg er nytt, og dermed kan passasjerene bak selv regulere temperaturen.

Egen klimasone i baksetet

Egen klimasone i baksetet

Men overkommandoen er forbeholdt forsetene. Med et GoPro-kamera (som man må anskaffe selv) kan man holde oppsikt over begivenhetene i baksetet på navigasjonssystemets trykkskjerm. Og eventuelle skjenneprekener kan overføres ved hjelp av handsfree-anlegget, som sender det hele bakover i bilen med stereoens høyttalere. Alt dette og mer til er mulig på grunn av VWs nyeste generasjon av infotainment. Dermed kan bortimot alle eksisterende smarttelefoner betjenes over bilens egen trykkskjerm.

Også assistentsystemene er kraftig styrket. Nytt for Touran er blant annet tilhengerassistenten, som gjør det enklere å rygge med henger. Fleksibilen kan trekke opptil 1,8 tonn. På lange motorveietapper gir cruisekontrollen med automatisk avstandsholding større komfort for føreren. Bilen kan også utstyres med en køassistent.

Oversiktlig betjening og mange rom til småting. Midtkonsollen er vinklet mot føreren.

Oversiktlig betjening og mange rom til småting. Midtkonsollen er vinklet mot føreren.

Testbilen hadde en toliters dieselmotor på 150 hk under panseret. Den er både sterk og kultivert. Bilen skal ha blitt opptil 62 kg lettere og opptil 19 prosent mer sparsommelig. Denne motoren har 340 Nm i maksimalt dreiemoment, og er den sterkeste som kommer i bruk ved salgsstart i september. I starten av neste år kommer det en 190-hesters versjon av dieselmotoren, såvel som en 1,8-liters bensinmotor med 180 hk. Disse vil bare kunne kombineres med dobbelclutchgirkasser.

150-hesteren på bildene har sekstrinns manuell girkasse, men på grunn av motorens store trekkraft er det sjelden nødvendig å gire. Det er uansett ikke noe problem, fordi girkassen er både lett og presis i bruk. Det kjenner vi jo fra Golf, og derfra kommer også den lettfattelige betjeningen, den levende styringen og den svært godt avveide fjæringen. Den siste kan også utvides med de adaptive støtdemperne som er ekstrautstyr.

Kassetten til rullegardinen kan stues under gulvet.

Kassetten til rullegardinen kan stues under gulvet.

Klarer VW fortsatt å holde konkurrentene i sjakk? Det hadde ikke vært noen overraskelse. Men i enda tolv år fremover? Ja, da blir vi imponert.

 

Konklusjon

VW har gjort leksene sine. Den moderne tekniske arkitekturen gir betydelige fordeler, og de mange smarte detaljene er med på å gjøre Touran svært brukervennlig i hverdagen. Strippet for utstyr skal ikke Touran bli så mye dyrere, men når man begynner å krysse av i den meget lange listen over interessant ekstrautstyr er det nok fort gjort at totalsummen overskrider familiebudsjettet.

+: Rommelige og svært fleksible plassforhold. Enkel betjening, moderne infotainment, smarte detaljer.

-: Begrenset motorutvalg ved salgsstart. Nettingvegg for bagasjerom ikke standard.

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på