Prøvekjørt – Mitsubishi Eclipse Cross 4WD

Et fint SUV-karosseri, firehjulsdrift, godt med hestekrefter og et bilmerke som er kjent for sine høye kvalitet og gode garantier, er som regel en vinnende kombinasjon. Det har Mitsubishi overlegent demonstrert med den populære Outlander. Kan den nye Eclipse Cross bli en like stor suksess i Norge?

Tekst og foto Sven Furuly

Når bil diskuteres, og merket Mitsubishi nevnes, vil alle nikke anerkjennende til navnet. Merket har lange tradisjoner i Norge og et solid rykte. Men hvilke modeller og bilkategorier er det som assosieres med Mitsubishi blant nordmenn flest? På førsteplass finner vi utvilsomt SUV’en Outlander. Helt siden lansering av den første generasjonen i 20xx har dette vært merkets viktigste modell i Norge. Dagens utgave er mest kjent for sin ladehybrid-drivlinje, og Outlander står for 95% av Mitsubishi-omsetningen i Norge. Mange vil også trekke frem elbilen iMiEV. Denne åpnet for en helt ny elbil-æra da den ble lansert i 20xx, og er fortsatt et glimrende valg for folk med behov for en liten og smidig elbil for bruk i urbane områder. Men hva med Lancer EVO, vil andre si. Mitsubishi lager jo også firehjulsdrevede sports-sedaner for folk med ønske om dynamikk og kjøreglede i særklasse. Absolutt, og vi må heller ikke glemme sportsbilene Starion og Eclipse, selv om disse aldri har hatt noe stort marked i Norge.

Mitsubishi har lykkes godt med førerplassen i Eclipse Cross, der både langbeinte førere og litt kortere kvinner lett finner seg til rette.

Med Eclipse Cross forsøker Mitsubishi å kombinere DNA fra flere av disse bilene. Den fremstår som en høyreist crossover, der så vel fremkommelighet som kjøreegenskaper og dynamikk er blandet i en miks som skal tiltale hele familien. Utseendet er atskillig mer vågalt enn det Outlander representerer, men når vi ser på de gode salgstallene til den alt annet enn konservative Toyota C-HR, kan det se ut som at også trauste  nordmenn velger biler med en litt frekkere stil.

Eclipse Cross er utstyrt med en trinnløs variabel CVT girkasse, kombinert med en elektronisk styrt firehjulsdrift, S-AWC. Under normal kjøring vil et ”auto” modus være innkoblet, og driften overføres fra to- til fire hjul når det er nødvendig. En stilling for grus, og en for snø, sørger for at firehjulsdriften forblir innkoblet for å sikre maksimal fremkommelighet under dårlige kjøreforhold. Dette er kunnskap Mitsubishi har opparbeidet seg gjennom flere EVO-generasjoner, og kjøreegenskapene til Eclipse Cross overbeviser virkelig.

Men hvordan fungerer en 1,5 liters turbomotor i en så pass stor bil og en egenvekt på over 1,5 tonn? Det å kombinere en turbomotor og en trinnløs automatgirkasse er en utfordring. Girkassen har åtte ”elektronisk skapte” trinn, og dette fungerer overraskende bra. Akselerasjonen fra 0-100 km/t på 9,8 sek er isolert sett ikke noe å fremheve, men mellomakselerasjonene er kvikke nok til at bilen oppleves smidig både i bytrafikk og på landevei. Dette, kombinert med en fint utformet førerplass som passer såvel for langbeinte førere som litt kortere kvinner, gjør Eclipse Cross til en hyggelig familiebil. Baksetet kan skyves i lengderetningen, og dermed kan det velges mellom maksimal beinplass til voksne passasjerer i baksetet, eller størst mulig bagasjerom. I bakerste stilling er det på bare 359 cm, og det er lite i forhold til bilens ytre mål. I likhet med de fleste SUV’er har også Eclipse Cross en høy bakkeklaring og dette påvirker innlastingshøyden. Tunge kofferter skal løftes høyt, men Mitsubishi får et pluss for beskyttelsesfolien på toppen av støtfangeren som forhindrer riper.

Innlastingshøyden er drøy, men beskyttelsesfolien hindrer i det minste at støtfangeren blir ripet opp av tunge kolli som lastes inn.

Eclipse Cross er den nyeste modellen til Mitsubishi, og dermed skulle man tro at alle moderne førerassistansesystemer på plass. Blindsonevarsling, adaptiv cruise-kontroll, filskiftvarsling og varsling for kryssende trafikk bak bilen er på plass, og du varsels om en mulig kollisjonsfare foran bilen. Men et autobrems-system er det ikke, og det er forunderlig i 2018 når alt det andre er på plass.

Denne mangelen fører også tankene til annen elektronikk – i form av en del-elektrisk drivlinje. Det er jo nettopp hybridisering som har gjort Outlander til en stor suksess. Hadde den 163 hk sterke bensinmotoren fått deler av kraften fra en elektromotor, ville importavgiftene blitt lavere, bensinforbruket vesentlig lavere og etterspørselen i markedet langt høyere.  Etter min mening har ikke Mitsubishi utnyttet de teknologimulighetene de har i Eclipse Cross. Et blandet forbruk på 07 liter/mil etter gammel NEDC-norm er for høyt, og i praksis blir også forbruket høyere enn dette – noe vår prøvekjøring bekreftet.

Mitsubishi Eclipse Cross leveres også i utgaver med forhjulsdrift, der den kan leveres med manuell girkasse som et alternativ. Den aller rimeligste utgaven har en grunnpris på 335 600 kroner. Motoren er den samme i alle utgaver.

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på