Prøvekjørt – Jaguar XF

Jag_New_XF_S_Location_Image_010415_22-edit-231015

Ved første øyekast kan det kanskje se ut som om den nyeste årgangen av Jaguar XF bare har fått en omfattende facelift, men der tar man feil. Her dreier det seg om en helt ny utgave av den britiske nobelmodellen som skal konkurrere i premium-segmentet.

Tekst: Heirich Lingner, foto: Jaguar

Det er ikke tvil om at det var ganske mye som ble gjort svært rett, da XF avløste S-Type i 2008. Det lar seg lett bevise – hevder onde tunger ironisk – og slår fast at det knapt finnes en XF-eier som ville falle for fristelsen til å ettermontere det legendariske Jaguar-ornamentet på det glatte og srømlinjeformede panseret. Det hører fortiden til, og passer absolutt ikke sammen med det teknikken og det moderne XF-designet. Snarere tvert i mot. Mye av hemmeligheten bak suksessen til denne business-limousinen ligger nettopp i det moderne uttrykket. Modellen er produsert i mer enn 280 000 enheter, og ganske oppsiktsvekkende er ca 8% av disse solgt til tyske kunder – i konkurranse med prestisjemerkene BMW 5-Serie, Audi A6 og Mercedes E-Klasse på deres hjemmebane. At den helt nye utgaven av Jaguar XF har så store likhetstrekk til sin forgjenger er derfor neppe noen tilfeldighet.

Jaguar-1-edit-231015

Forskjellene er slett ikke så lette å oppdage ved første øyekast, ikke minst de lett endrede proporsjonene til karosseriet. Det fremstår mer langstrakt og kupé-aktig, men er i realiteten 7 millimeter kortere enn tidligere. Akselavstanden er vokst med 51 millimeter, noe som gir bilen et bra utseende med sine korte overheng og samtidig gir bedre innvendig plass. Dette skal gjøre Jaguar like rommelig innvendig som de mest naturlige konkurrentene. Det aller viktigste er imidlertid at nykommeren har beholdt Jaguar-merkets klassiske intimitet og atmosfære – som gjør et opphold i en Jaguar-limousine til en spesiell opplevelse.

Jaguar XF baksete

Glimrende plass i baksetet – helt på høyde med de beste konkurrentene.

Jaguar XF er i stor grad bygd i aluminium, og er basert på den samme grunnleggende arkitekturen som den mindre XE. Hjuloppheng og drivlinjer er også temmelig identiske på de to modellseriene, selv om Jaguar-folket forteller at mer enn 83 prosent av alle komponentene er nye. Den mindre XE, som vi presenterte i den forrige utgaven av norske auto motor og sport, er slett ingen dårlig referanse, og dynamikken og kjøreegenskapene til XF er slett ikke ulik. Ikke minst takket være den godt, og med rette høyt lovpriste elektromekaniske styringen. I Jaguar XF har den høy presisjon, har fin tyngde og leverer presise tilbakemeldinger fra underlaget. Den er simpelthen uvanlig god.

Jaguar XF Engine

Tre-liters motoren er turtallsvillig og vellydende. En herlig motor.

De gode opplevelsene omfatter også drivlinjene, i det minste når tre-liters dieselmotoren med 300 hk sitter foran under panseret. Den spinner opp til høye turtall med letthet og byr på hele 700 Nm ut fra veivakselen. I tillegg er fremstår lyden med en kraftfull, men dempet karakter – slik det seg hør og bør i en Jaguar-motor.

Vi kjørte også utgaven med den to liter store Ingenium (i4 E-Performance) dieselmotoren for å sammenlikne hvordan bilen fremstår med litt mer beskjedne 180 hk under panseret. Med sin lavere effekt fremstår den ikke like suveren. Den mangler litt på både dreiemoment og smidighet til å fremstå like kultivert og attraktiv som den store motoren.

Jaguar XF Interior

Det nye infotainment-systemet er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Ser vi på prisforskjellen er det ikke vanskelig å forstå at den firesylindrede utgaven av XF har litt mindre å by på. Grunnprisen på en XF 2,0 D med 163 hk, som passer svært godt til det norske avgiftssystemet, er 459 900 kroner, mens V6-utgaven med sine majestetiske 300 hk starter på 879 900 kroner. Hva med bensinmotorene? Jo, de finnes, men i de senere år er majoriteten av Jaguar solgt i Norge utstyrt med de fine dieselmotorene. Flere spørsmål? Jo, alle bildene viser S-utgaven, som vi synes er enda et lite hårstrå frekkere i designet…

 

TEKNISKE DATA

Jaguar XF 3,0 TDV6 Saloon

Karosseri

Femseters sedan. Lengde x bredde x høyde 4954 x 1987 x 1457 mm, akselavstand 2960 mm, egenvekt 1750 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng. Foran: double wishbone, skrufjærer, støtdempere. Bak: Integral Link, støtdempere. Stabilisator foran og bak. Ventilerte skivebremser foran og bak. Dekkdimensjon 245/45 R 18.

Kraftoverføring

Bakhjulsdrift, åttetrinns manuell girkasse

Motor

Seks-sylindret V-motor med turbo og ladeluftkjøler. Slagvolum 2993 ccm. Effekt 300 hk ved 4000 o/min. Maks dreiemoment 700 Nm ved 3000 o/min.

 

Ytelser

0-100 km/t: 6,2 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk (EU): 0,55 l/mil

Grunnpris: 372 800 kroner

TOTALT

Bra: Imponerende motorkraft og svært god automatgirkasse. Glimrende plassforhold i kupéen. Suveren styring

Mindre bra: Dårlig utsyn skrått bakover. Relativt høyt prisnivå på 3,0 utgaven.

 

 

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på