Prøvekjørt – Ford Edge

ford-edge-2-0-tdci-rg16-106
Endelig er den her, den store SUV-en fra Ford. Det er gått år og dag siden vi så prototypen for første gang. Er den nye Ford Edge verd den lange ventetiden? Bli med på den første prøvekjøringen.

Tekst. Michael von Maydell og Sven Furuly

Selvsikkerheten er høy. Ikke mindre enn 609 000 kroner er utropsprisen for den aller rimeligste varianten av Edge, utstyrt med en to-liters dieselmotor på 180 hk under panseret. Da får du en velutstyrt ”Titanium” –modell, men vil du ha et mer sportslig oppsett eller tretti hk ekstra, må du gripe enda dypere i pengepungen. Dette gjør Edge tiul en av de aller dyreste Ford-modellene du kan kjøpe i Norge, der vi er vant til at spesialmodeller som Ford Focus RS og Ford Mustang har eksotiske priser. Men en SUV…?

Amerikanerne kan velge den nye Edge med en rekke motoralternativer, men dette kan vi europeere bare se langt etter. Ford har bestemt seg for at det kun skal være to effektalternativer fra den velkjente 2,0 TDCi-motoren: 180 eller 210 hk. Den sistnevnte har en sterke Biturbo og leverer et dreiemoment på 450 Nm. I tillegg er den kombinert med en dobbelclutchgirkasse, mens 180-hesteren leveres med en 6-trinns manuell girkasse. Her er dreiemomentet på 400 Nm, og denne kultiverte motoren gjør en god figur, selv om den ikke bringer noen mektig fartsopplevelse til den 1,9 tonn tunge firehjulsdrevede ekvipasjen.

-1041

-1041

Ut over det smale motorprogrammet er det ikke noen betydningsfulle endringer Ford har gjort på modellens ferd fra det amerikanske- til europeiske markedet. Styringen? Ingen endring. Dermed fremstår Edge, fylt til randen av ulike førerassistansesystemer (selv om en del er ekstrautstyr), helt klart mer som en komfortabel landeveiscruiser enn en SUV med appetitt på sportslig oppførsel i svinger, eller evne til å ta seg fram i terrenget. Hvorfor blir det slik? Først og fremst fordi styringen arbeider helt ubesværet og selv uten adaptive dempere har bilen en fin evne til absorbere selv harde støt ganske anstendig, samtidig som støy fra underlaget holder seg på et lavt nivå.

De harde plastplatene på siden av bagasjerommet er dekket med teppestoff på utgaven som går til Europa, og det er jo bra. Et lastevolum på 507 til 1847 liter er imidlertid magert når vi tar i betrakting at Edge har en lengde på 4,81 meter. Heller ikke variasjonsmulighetene fremstår særlig rause. Vi finner festepunkter til bagasjen i gulvet og et baksete som kan felles automatisk ned, men det er også det hele. Ingen gjennomføringsmulighet for ski eller andre lange gjenstander i seteryggen og helle ikke noe skinnesystem i bagasjeromsgulvet for å avdele eller utbytte bagasjerommet på smarte måter.

ford-edge-2-0-tdci-rg16-020

Til gjengjeld for trangbodde forhold til bagasjen er beinplassen og romfølelsen til de som reiser i baksetene helt fremragende. I forsetene er også komforten høy, og en fører som kjenner en Mondeo vil umiddelbart føle seg hjemme bak rattet. Andre vil etter kort tid også føle seg vel til rette. Hele ”cockpiten” har en rekke fellestrekk med det øvrige Ford-programmet. Kvalitetsnivået er bra og det hele er ganske oversiktlig. Akkurat det ordet er vanskelig å bruke om bilens hekk. Heldigvis er både ryggekamera og parkeringssensorer standard.

Så gjenstår det å se om norske kunder lar seg tiltrekke av bilens størrelse. På mange måter faller den litt mellom to klasser, og de eneste SUV’ene vi i farten ser at har omtrent den samme størrelsen er Kia Sorento (lengde 4,78 cm) til kr 589 900 med 200 hk motor og 7 seter, og Hyundai Santa Fe med samme lengde. Den kommer i en 5-seter versjon med 150 hk motor til 529 950 kroner som rimeligste alternativ. Også koreanerne byr på mange og gode førerassistansesystemer, samtidig som fleksibiliteten også er høyere enn på Ford Edge.

Både den mindre SUV’en Ford EcoSport og den nye Edge er modeller som er dssignet for andre markeder enn Europa. Det skal bli interessant å se om de vi vil begesistre like mange kjøpere som f.eks suksessmodellene Kuga og S-Max. ”Time will show” – som de sier der borte…

ford-edge-2-0-tdci-rg16-036

KONKLUSJON

BRA: Kultiverte dieselmotorer og komfortabel fjæring. Flere avanserte førerassistansesystemer er standard. Velutstyrte grunnmodeller (Titanium), men relativt høye priser uten å bringe noe nytt til markedet.

 

MINDRE BRA: Trangt bagasjerom uten særlige variasjonsmuligheter. Gjennomsnittlig kvalitetsopplevelse og monteringskvalitet. Hva med bensin- eller hybridvarianter i Norge, der myndighetenes motstand mot dieselbiler er økende?

 

TEKNISKE DATA

Ford Edge 2,0 TDCi 180

Motortype/sylindere                          Rekke med Turbo/4

Sylindervolum                                               1997 ccm

Effekt (kW/Hk ved o/min)                 132/180 v/3500

Dreiemoment (Nm ved o/min)           400 v/2000

Lengde x Bredde x Høyde (mm)       4808x1928x1686

Akselavstand  (mm)                          2848

Bagasjerom (liter/VDA)                    507-1847

Akselerasjon 0-100 km (sek)            9,9

Toppfart (km/t )                                  200

NEDC blandet forbruk (liter/mil)      0,58 (Diesel)

Drivlinje                                            Firehjulsdrift/6 trinn manuell

Grunnpris (Titanium) (kroner)          609 000.-

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på