Porsche med sensasjonell banerekord

For 35 år siden satte Stefan Bellof banerekord på Nurburgring Nordschleife med 6 minutter 11 sekunder og 13 hundredeler. Denne rekorden sto til i dag.

Mange har prøvd seg på Bellofs gamle rekord gjennom de siste 35 årene, men ingen har klart å holde samme farten som han gjorde med sin Porsche 956C den 28. Mai 1983. Det skal sies at det heller ikke har vært gjort de store forsøkene på å sette ny rekord, mye i respekt for Bellof og den prestasjonen han gjorde tilbake i 1983. Nå syntes Porsche at det fikk holde, og har modifisert sin 919 Hybrid spesielt for formålet. Denne bilen har Porsche vunnet Le Mans 24h med tre år på rad, og var det perfekte verktøy for å slå Bellofs gamle rekord. For å konkurrere i Le Mans og World Endurance Championship (WEC) er bilene bundet av et ganske strengt regelverk, og Porsche 919 Hybrid har derfor begrensete ytelser i forhold til sitt fulle potensial. Når man ikke lengre var bundet av disse restriksjonene var det bare ressursene som begrenset teamet som jobber med denne bilen, som har fått navnet 919 Hybrid EVO. Tidligere i år satte den ny banerekord på Spa-Francorchamps, og ga oss en pekepinn på hvordan det ville gå med rekordforsøket på Nurburgring.

Etter lang tids trening og optimering var det i dag morges klart for rekordforsøket. Bak rattet satt Timo Bernard. Med fem seiere i Nurburgring 24h og 2 seiere i Le Mans 24h med nettopp 919 Hybrid var han den rette man til oppgaven. Med en bil som veide 888 kg og hadde en samlet ytelse på 1160 hk hadde han bare ett mål for øye. Å kjøre rundt den 20.832 km lange banen raskere enn noen tidligere hadde gjort.

Se hele runden her:

Og hvilken runde. Med tiden 5.19.55 knuste han Bellofs 35 år gamle rekord med 51,58 sekunder.

At han ville klare å slå rekorden var det liten tvil om. Spekulasjonene har gått de siste dagene om tider ned på 5-tallet under testing, men at man skulle knuse rekorden så grundig var det får som hadde trodd. Med en snittfart på 233,8 km/t og en topphastighet på 369,4 km/t er nok dette en rekord som blir vanskelig å slå. «Selv om jeg er godt vant med Nurburgring etter å ha kjørt her utallige runder, og også vunnet 24-timers løpet her 5 ganger, var dette en helt ny utfordring. Med denne hastigheten måtte jeg nesten lære meg banen på nytt. Dette er stort for både meg og teamet, og toppen av kaka for hele 919-prosjektet» sier Timo Bernard

Dette var stort, sier Bernard, som også var en stor beundrer av Bellof, som tragisk omkom på Spa-Francorchamps i 1985. I 2015 på 30-års markeringen for Bellofs tragiske ulykke, kjørte han 6-timersløpet på Spa med samme svart/rød/gull hjelmdesign som Bellof. ”For meg er og blir Bellof en gigant, og i dag har min respekt for det han oppnådde med ressursene og teknikken som var tilgjengelig den gangen økt ennå mer.

Technical specifications Porsche 919 Hybrid Evo – (919 Hybrid WEC)

Monocoque:  

Composite material structure consisting of carbon fibre with an aluminium honeycomb core. The cockpit is closed.

Combustion engine:  

V4 engine (90 degree cylinder bank angle), turbocharged, 4 valves per cylinder, DOHC, 1 Garrett turbocharger, direct petrol injection, fully load-bearing aluminium cylinder crankcase, dry sump lubrication
Max. engine speed: ≈ 9,000/min

Engine management: Bosch MS5

Displacement: 2,000 cm3 (V4 engine)

Output:

Combustion engine: 720 hp, rear axle (< 500 PS)

MGU: 440 hp, front axle (> 400 PS)

Hybrid system:

KERS with a motor generator unit (MGU) mounted on the front axle; ERS for recuperation of energy from exhaust gases. Energy storage in a liquid-cooled lithium-ion battery with cells from A123 Systems

Drive system:

Rear wheel drive, traction control (ASR), temporary all-wheel drive at the front axle via the electric motor when boosted, hydraulically operated sequential 7-speed racing gearbox

Chassis:

Independent front and rear wheel suspension, push-rod layout with adjustable dampers and Pitch Link System with actively controlled lockout system (no actively controlled lockout system in the 919 WEC version)

Brake system:

4-wheel brake-by-wire system (front-rear brake-by-wire system), monoblock light alloy brake calipers, ventilated carbon fibre brake discs front and rear.

Variable control of wheel torques to optimize the car balance (variable control of torque distribution front to rear)

Wheels and tyres:

Forged magnesium wheel rims from BBS; Michelin Radial tyres, front and rear: 310/710-18

Weight: 849 kg (888 kg including driver ballast)

Length: 5,078 mm (4,650 mm)

Width: 1,900 mm

Height: 1,050 mm

Fuel tank capacity: 62.3 litres

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på