Porsche 718 GTS – Høylydt balansekunstner

 

Med sine 365 hestekrefter og bøllete lyd byr GTS-utgaven av Boxster på enda mer energiske kjøreegenskaper og fortsatt mengder av frisk luft i den velformede og ergonomiske cockpiten.

Tekst: Jørn Thomas og Sven Furuly

Det er ikke til å komme fra at 718 Boxster S har måttet slite hardt for å beholde en like suveren plass i entusiasters sportsbilshjerter som den eviggrønne 911. Men modellens glimrende kjøreegenskaper, kultivert oppførsel, mulighet for frisk luft og en slagkraftig firesylindret boksermotor med turboladning, danner et perfekt utgangspunkt for å skape noe som er enda bedre. Både når det gjelder det tekniske, det utseendemessige og det økonomiske – ja for Porsche, altså… Med en grunnpris som ligger 172 000 kroner over S-utgaven får man 15 hestekrefter og 10 Newtonmeter ekstra å rutte med. Samtidig er en del utstyr som er tilvalg på den rimeligere utgaven, standard på GTS. Vi kan kort nevne godbiter som mekanisk sperredifferensial, Sport-Chrono pakke, dynamiske motorfester og et sport-eksosanlegg. Og naturligvis fremstår også bilen utseendemessig med de velkjente GTS-kjennetegnene: En ny- og dypere frontspoiler, sortlakkerte karosseridetaljer, sorte 20” felger og rik innvendig Alcantara-tapetsering.

718 gts

Den åpne Boxster er midtmotorbilen fra Porsche som gir deg vind i håret.

Det høres kanskje en smule beskjedent ut? Tja, kanskje på papiret. Men ute på asfalten? Du store min! Helt uavhengig av om du i realiteten kan kjenne de ekstra hestekreftene, tar denne 718 virkelig av. Den større og optimaliserte boksen som blander luft og drivstoff på vei inn i motoren kombinert med større turbinhjul i VTG-laderen får 2,5 literen til å gi bilen et realt skyv. Det maksimale dreiemomentet oppnås allerede ved 1900 o/min men motoren trekker sømløst og villig videre til 7000 o/min. Det er ikke til å komme fra at det hele ikke fremstår like finstemt som de tidligere seks-sylindrede bokser sugemotorene, men resultatet er en blanding av rå kraft og fet lyd som gjør dette til en atskillig morsommere opplevelse enn det en S-modell kan by på. Den første svingen vi kommer til fullbyrder vår store begeistring. Presisjon, hurtighet og intense tilbakemeldinger til føreren – den ca 1,4 tonn tunge  718 GTS besitter disse egenskapene. Opplevelsen er så bra at de velformede og attraktive GTS-setene nesten burde hatt enda bedre sidestøtte. Det smarteste vil nok være å like godt unne seg de glimrende bøttesetene du kan bestille som ekstrautstyr.

En førerplass skapt for engasjerende kjøring. En sportsbil på sitt beste.

Det er nok bare de aller barskeste som savner den nervøse balansen en midtmotor-sportsbil av den gamle skolen hadde. Borte er de svette håndflatene når man befinner seg på grensen av veigrep. Boxster fremstår svært nøytral og har en glimrende evne til å motstå naturlovenes sentrifugalkrefter. Sen innbremsing i en kurve?  Ikke noe problem. Korrigering av linjen midt i en kurve? Går til nød også, men det er sjelden dette er nødvendig ettersom 718 er svært villig til å følge nøyaktig det sporet føreren har valgt. Kraftfull akselerasjon ut av kurven? Klart godkjent. Og ikke minst er den manuelle seks trinns girkassen en stor fornøyelse å bruke. Klikk, klikk, klikk …den arbeider med korte slag og giret skiftes i praksis ved en liten håndledds-bevegelse. Og responsen fra motoren er alltid rask og intens.

Detaljer som skaper en forskjell: Instrumentskiver i bilens farge

Til å begynne med sa vi noe om lyden. Den er temmelig bøllete og leken av seg. Til tider ønsker jeg meg faktisk litt mindre, og der da også en mulighet. Avhengig av hvilken innstilling du bruker på sport-eksosanlegget kan du variere mellom kraftig lyd eller en mer kontrollert buldring. En ren smakssak, med andre ord.

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på