Peugeot 5008 – Endelig riktig

Peugeot 5008 har sju seter og er dermed et par hakk større enn 3008. Den er en fleksibil som har blitt SUV.

Tekst: Michael von Maydell og Jan Einar Wettre Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Det er ikke egnet til å skape forundring at SUV-ene gjør livet hardt for andre praktiske biler, som stasjonsvogner og fleksibiler. Da er det desto mer gledelig at disse biltypenes beste egenskaper etter hvert er å finne i de høybygde oppkomlingene, og at SUV-enes tradisjonelle svakheter blir færre. Den nye 5008 er nemlig ikke noe tyngre enn sin forgjenger, som jo var en fleksibil. Og siden de færreste kundene i denne klassen velger firehjulstrekk, er det ikke å få til denne i det hele tatt. I stedet kan denne bilen med en lengde på 4,64 meter (19 cm mer enn 3008) tilby svært gode plassforhold. Særlig i baksetet er det mye fotplass for de tre enkeltsetene, som både lar deg regulere ryggvinkelen og skyve setet i lengderetning.

Et spesielt utformet innertak gir også nok takhøyde. Bak det finner vi et bagasjerom på 780 liter, og maksimalt er det plass til 1940 liter. Det er såvidt mindre enn Skoda Kodiaq (720 til 2065 liter). De to ekstra setene helt bakerst kan lett felles opp fra det slette bagasjeromsgulvet, og med et enkelt håndgrep kan de også tas helt ut. Da får du 40 liter mer å rutte med. Med tanke på størrelsen er 5008 langt fra noe vidunder av dynamiske kjøreegenskaper, selv om det lille og lavt monterte sportsrattet kunne antyde noe annet.

Akselavstanden er solide 2,84 meter, og dermed ansporer bilen mer til tilbakelent cruising. Den ligger rolig og gledelig krengingsfritt på veien, og bare sjelden slipper merkbare støt fra underlaget opp til passasjerene. Motorutvalget begynner med den turtallsglade, men litt svakelige 1,2-liters bensinmotoren med 130 hk. Foreløpig er toppmotoren en toliters diesel med 180 hk og sekstrinns automatgir. Men Peugeot venter at BlueHDi 150 blir bestselgeren. Den har 370 Nm og trekker bra allerede fra 2000 o/min. Den er dessuten stillegående og harmonerer fint med den noe upresise sekstrinnskassen. Så det er ikke umulig at det er som SUV at 5008 har funnet sin rette identitet.

+: Bra plass og stort bagasjerom. Fin finish. Bekvemme seter og kultiverte turbomotorer.

-: Betjeningen krever tilvenning. Treg handling. Litt upresis manuell girkasse.

Tekniske data

Karosseri
Sjuseters SUV.

Lengde x bredde x høyde
4641 x 1906 x 1646 mm.
Akselavstand 2840 mm.
Egenvekt 1565 kg.

Chassis
Uavhengig hjuloppheng.
Foran tverrstag og McPherson-fjærbein.
Bak torsjonsaksel med skruefjærer og støtdempere.
Stabilisator foran.
Ventilerte skivebremser foran, skivebremser bak.
Dekk 225/55 R 18.

Kraftoverføring
Forhjulsdrift, sekstrinns manuell girkasse

Motor
Firesylindret dieselmotor med turbolader og ladeluftkjøler.
Slagvolum 1997 cm3.
Effekt 150 hk ved 4000 o/min.
Maks dreiemoment 370 Nm ved 2000 o/min.

Ytelser
0-100 km/t 9,6 sek
Toppfart 207 km/t

Forbruk (EU)
0,46 l/mil

Grunnpris
Peugeot 5008 BlueHDi 150 –  409 900 kroner

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på