Panamera , nå også som stasjonsvogn

Panamera Sport Turismo

Vi har hørt om den lenge, men nå er den her. Porsche lanserer Panamera Sport Turismo i Geneve neste uke.

Med denne modellen tar Porsche skrittet inn i et helt nytt segment. Luksuriøs og sportslig, men samtidig praktisk og romslig går den rett i konkurranse med Mercedes CLS Shooting Brake og de sportsligste stasjonsvognene av BMW 5-serie og Audi A6. Designmessig er vel Mercedesen den eneste konkurrenten.

Panamera Sport Turismo

Allerede fra starten er Panamera Sport Turismo tilgjengelig i fem versjoner: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid og Panamera Turbo. Utstyr og teknikk er identisk med personbil-variantene. Fronten er også lik, men fra fordørene og bak har Sport Turismo sitt helt egne design. Lang, lav og elegant er den umiskjennelig en Porsche, samtidig som det praktiske for variert hverdagsbruk er lagt stor vekt på. Stor bakluke, lav lasteterskel og god plass gjør dette til et ypperlig alternativ for den som vil ha en romslig sportsbil og ikke ønsker å kjøre SUV.

Panamera Sport Turismo

Første stasjonsvogn med adaptiv takspoiler.

Bak på taket kan man legge merke til en liten spoiler. Dene justeres i tre nivåer avhengig av kjøremønster og innstillinger, og gir inntil 50 kg ekstra marktrykk på bakakselen. Den bidrar også til å redusere vindstøy når panoramataket er åpnet.

Panamera Sport Turismo

Panamera Sport Turismo leveres som standard med en 4+1 seteløsning, der de ytterste baksetene er skålformet for maksimal komfort. Man kan også bestille en løsning med to individuelle seter bak, selvfølgelig elektrisk justerbare.

Panamera Sport Turismo

Med lav lastekant (628 mm) er det god tilgang til det store bagasjerommet. Lastet opp til overkant av bakseteryggen rommer det 520 liter, mens med baksetene nedfelt er det totale volumet 1390 liter. For hybridversjonene reduseres volumet med 95 liter.

Panamera Sport Turismo

Prisene i Norge starter på 1.224.900 for Panamera Sport Turismo 4 E-Hybrid, mens Turboversjonen koster 2.098.900

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på