På veier som disse

Du er på vei for å ordne et eller annet, og så støter du på en vei som denne. Hadde det ikke vært fint om du da satt i en Audi RS 3 sedan eller en Mercedes-AMG CLA 45?

Tekst: Marcus Peters og Jan Einar Wettre  –  Foto: Hans-Dieter Seufert

Stor motor i liten bil er et konsept som har eksistert ganske lenge. Normalt er det kombier, men det finnes også sedaner som Audi RS 3 sedan og Mercedes-AMG CLA 45 4Matic. De er fortsatt små nok til å rase langs smale skogsveier som på det store bildet, men de er også store nok til å tilby familien fire brukbare seter og grei bagasjeplass. Når det gjelder transportkapasitet er AMG-en klart best, men den har samtidig en ulempe i form av det lave taket, som vanskeliggjør innsteget bak. Og når du først har kommet deg inn, er det vanskelig å se ut – siderutene virker som miniatyrvinduer.

I en sportsbil hadde det vært det reneste flisespikkeri, på samme måte som å snakke om de ulike betjeningsfilosofiene (noe strengere i Audi). Men de to kraftige sedanen er ikke sportsbiler, men hverdagsbiler. Den høye prisen virker mindre urimelig når vi ser på hvor mye de kan klare.

Tom landevei, kornete asfalt. Da er det moro å kjøre bil.

Som skribent er det på steder som dette at man leter etter fiffige overganger. Noe sånt som «bygger bro mellom fornuft og kjøreglede». Her er det ganske enkelt, for temaet sikkerhet er fornuftig nok. Og det er AMG som tilbyr de fleste assistentsystemene her.

Korte bremselengder er også fornuftige. Her får CLA 45 et rent regn av poeng, for under nedbremsingen fra 130 km/t står den stille en småbillengde før Audi. Bakerst i køen er det forskjellen på «det gikk akkurat» og «uff da». Samtidig er det forbløffende, for med karbonfiberskiver på forakselen burde RS 3 egentlig bremse som en racerbil, men etter denne testen kan vi ikke anbefale akkurat det krysset i ustyrslisten. RS-sportssetene anbefaler vi derimot gjerne, for de holder oss godt på plass. AMG-setene er nok ett hakk bedre, for sidevangene kan stilles inn elektrisk for optimal støtte i svinger.

57,7 meter trenger AMG CLA 45 fra 130 km/t til stillestående. RS 3 trenger 3,7 meter mer.

Og nettopp svinger er noe både AMG og RS fikser ytterst bra. Selvsagt har de også brutal akselerasjon rett frem, der Mercedes bruker 4,4 sekunder til 100 km/t og Audi klarer seg med fire blank. Dette innebærer en del drama, faktisk så mye at vi forstår dem som vi ta med hele bekjentskapskretsen på en prøvetur med Lauch Control som hovedattraksjon. For da blir man utsatt for ren voldsutøvelse fra disse bilene med dobbelclutchgirkasse når de akselererer for fullt. Inntil nokså nylig var det bare eiere av supersportsbiler som kunne oppleve slikt, men nå er denne typen erfaring mer oppnåelig for flere.

Det gjelder også for kjøring i sving, der våre tester for kjøredynamikk ikke helt kan fange opp ytelsene (Mercedes gjør det en anelse bedre). Men den vantro hoderystingen etter en spesielt kjapp kombinasjon av svinger sier det meste. Facebook-generasjonen hadde vel sagt det slik: Den følelsen når du tror du kjører fort – og også gjør det.

Femsylindret motor med rød lakk danner en kontrast til det anonyme interiøret

RS 3 har alltid fått til å omsette hastighet til opplevelser, og etter faceliften er den regelrett ambisiøs. Av den rene fartsmaskinen har det nå blitt en tempolyriker som ikke bare legger kurvene under seg, men også lar deg føle dem på aller beste måte. Nå har du større tiltro til forakselen, fordi det går mer effekt bakover. Ja, du leste riktig: Quattro-systemet bruker nå bakhjulene mer og frigjør dermed forakselen fra fremdriften, slik at den kan konsentrere seg mer om å styre presist inn i svingen. RS 3 glefser etter svingens brennpunkt og biter seg fast som en terrier, men formidler samtidig gjennom rattet at den følger alle kommandoene dine.

AMG-en opptrer ikke like tillitvekkende, og bygger ikke det samme gode forholdet til føreren. Likevel fjærer CLA litt bedre, og det er interessant for alle som er ute etter én bil som kan alt. Men 45-en føles også lett på tærne, og følger svingene så å si på egen hånd. På disse veiene, der en bred superbil hadde kilt seg fast mellom trestammene, bruker begge de kompakte sedanene sin smale størrelse med gledelig resultat.

Helt til du stiller for høye krav til forhjulene på Mercedesen og den understyrer svakt gjennom hele svingen. Der virker den mindre konsekvent enn RS 3, noe som hverken gjelder det visuelle eller det akustiske. For denne bilen er alt annet enn diskret. Testbilen stiller med flaps og vinger, og selv på lang avstand melder den sin ankomst med smell og buldring når den girer og et iltert brøl på full gass. Hvis du vil være diskret når det går unna, bør du heller velge en CLA 250.

RS 3 er heller ikke en tilbakeholden personlighet. Den femsylindrede motoren går riktignok litt mer kultivert enn den firesylindrede enheten i AMG, og er noen desibel stillere, men den er likevel både høylytt og entydig. Det tordner gjennom skog og mark når 2,5-literen blåser i gang turboen. Akkurat det tar et lite øyeblikk, like lenge som AMG. Det dieselmotorlignende dreiemomentet sier bare halve sannheten, for begge motorene begynner først å skyve omtrent halvveis opp på turtelleren, men da går de også brutalt. Det ser man på forbruket også, der Mercedes tegner seg for 1,01 liter per mil og Audi 1,05.

Det hadde vært smålig å snakke om best og dårligst her. Poengene viser at Audi vinner, men det er tett. Så tett at her kan du trygt la smak og behag avgjøre.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på