På tur med BMW 4-serie

Nå kommer BMW 4-serie med oppfrisket design, optimerte motorer og nyjustert understell. Vi har kjørt 440i Coupé og 430i Cabrio.

Tekst: Heinrich Lingner og Jan Einar Wettre
Foto: Fabian Kirchbauer

Det er fire år siden BMWs omfangsrike 3-seriefamilie ble splittet i to. Mange mente den gangen at det ikke var noe lurt trekk, ettersom 3-serien har vært merkets sjel i 40 år. Nå, i 2017, kan vi trygt slå fast at denne markedsstrategien gikk helt fint. 4-serien er en bestselger, og 400 000 er solgt. Litt overraskende er det kanskje at mer enn halvparten av dem er sedanen Gran Coupé. Resten av kundene er ganske jevnt fordelt mellom coupé og kabriolet.

Vår planlagte vårtur inn i området foran Alpene utvikler seg til en uventet vinterlig begivenhet. Det henger dystre snøskyer over fjellene i sør, og termometeret skjelver seg til et firetall foran kommaet.

BMW 440i

Denne 440i er lakkert i Snapper Rocks Blue. Den har 326 hk og et chassis som er stramt, men ikke for hardt.

Da passer det best å kjøre coupéen først. Den er en 440i med treliters rekkesekser. Den har 326 hk og åttetrinns automatkasse. Selvsagt finnes det også mer folkelige modeller, som 420i eller 420d.

Ved Chiemsee bryter de første solstrålene gjennom skydekket, så det er på tide å bytte til kabrio. 430i med den sterkeste tolitersturboen utgjør midten av modellprogrammet, og åttetrinnsautomaten er ekstrautstyr her også. Nesten alle motorene kan du få med manuell girkasse, bortsett fra til sekssylindrede dieseler og 440i xDrive. Men den flotte automatkassen gir deg liten grunn til å ville gire selv.

BMW 430i Cabrio

Den nye metallic-fargen til 4-serien heter Sunset Orange. Den passer godt om våren i nærheten av Alpene.

Fireren i 430i utvikler 252 hk og 350 nm, altså mer enn nok for en avslappet utflukt under åpen himmel. Og det gir selvsagt også rikelige reserver for raske etapper på landeveien. Vi legger merke til den nye lyden, for nå klinger den mindre rå, og det virker som om den går mer silkemykt enn før. Det passer bra til den opphøyde atmosfæren i denne premiumkabrioen.

Kald polarluft fra lavtrykket Quentin strømmer inn i bilen, men klimakontrollen har mange talenter. Første tiltak: Rull opp alle fire vinduene, sett på setevarmen og aktivér nakkevarmeren. Den er effektiv som en oppvarmet pute.

I kabrioleten er understellet som før, selv om coupéene er oppdatert. I forgjengeren var chassiet så harmonisk at det ikke var behov for å fikse på det. Det aksepterer vi gjerne. Det adaptive understellet er ekstrautstyr, og tilbyr den som vanlig vellykkede splitten mellom sportslighet og merkbar komfort. Er altså alt ved gamle for denne kabrioleten? Det kan nesten se sånn ut. Bare merkespesialister vil legge merke til de visuelle forandringene, som de nå standardmonterte doble lyktene med LED, tåkelysene av LED-typen og det nye skjørtet foran. Baklyktene former den merketypiske L-en, og også det er det bare kjennere som ser.

BMW 430i Cabrio

Nakkevarmeren blåser varmluft inn i håret. Bak rattet blåser det ellers ikke så mye.

Innvendig er det på samme måte. Etter ønske kan man nå få med det programmerbare instrumentdisplayet, og infotainmentsystemet har samme betjening som i 5- og 3-serien.

Quentin har formørket himmelen over Alpene. Det helautomatiske taket fullfører sin kompliserte lukkeoppgave på mindre enn et halvt minutt, så snøregnet kan bare komme. For resten av turen kjører vi 440i igjen. Denne toppmodellen, med unntak av M4, ruller avspent og komfortabelt langs landeveien. Kjøremodusen blir stående i Comfort, for vi ønsker bare ro. Chassis og styring er satt opp på nytt. Fjæringen og demperne er strammere, mens styringen er mer fintfølende. Men det som avgjør er helheten, og den er meget harmonisk. Selv i Sport virker ikke 4-serien hard, og også på dårlig vei ligger den rolig. Det skyldes nok også den ganske tunge styringen, som gir mye tilbakemelding.

Det begynner å komme slaps i veikanten, og da er det fint å ha oppmerksomme assistentsystemer ombord. DSC-lyset blinker bare sjelden. Elektronikken griper inn mykt og henter hekken tilbake i riktig spor.

Vi bruker nok bare halvparten av de 450 Nm som står til rådighet, men likevel går det raskt og avslappet hjemover i tett snødrev. Godt gjort, BMW.

BMW 430i Cabrio

Taket åpner og lukker seg helt automatisk på 20 sekunder, også under kjøring.

Kommentar

Nei, det er ikke mye som er forandret på den fremgangsrike 4-serien. Men de små endringene har gjort coupé og kabrio merkbart mer attraktive. Særlig firesylinderen i 430i virker mykere og mer kultivert. Vi skulle gjerne sammenlignet den med en 420i med manuell girkasse, og det har vi planer om.

Heinrich Lingner

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på