Østberg klatrer – Mikkelsen kjørte ut

edba23db-c45c-4a1e-a4c1-f4d3a5a46940

Grusveiene i Rally Mexico er ikke lette å hanskes med. Status etter lørdagens etapper er at Andreas Mikkelsen har kjørt ut, og Mads Østberg har kjørt seg opp til en fjerdeplass.

De 152 kilometrene med fartsetapper denne dagen inkluderte også den beryktede Ibarilla-etappen som har vært litt av en akileshæl for Østberg i tidligere sesonger. Denne gangen fant han rytmen og kjørte gjennom uten problemer. Østberg og kartleser Ola Fløene har hatt god flyt gjennom hele dagen, og klarte å komme seg to hakk lengre opp på resultatlisten.

Dette gikk dessverre på bekostning av Andreas Mikkelsen som virkelig hadde fått flyten i Mexico. Men plutselig sa det bråstopp.

Etter å ha tapt over halvannet minutt til løpets leder Jari-Matti Latvala på fredag, var det en revansjesugen Andreas Mikkelsen som stod klar til start i Mexico lørdag.

For 26-åringen fra Oslo, som lå på en 4. plass totalt, hadde siktet innstilt på Dani Sordo på en tredjeplass. Men på SS15, den 42 kilometer lange Otates-etappen, skulle det gå galt. Etter drøye tre mil traff Mikkelsen og kartleser Anders Jæger en lav betongmur, og løpet var umiddelbart spolert.

20160031828_MIKKELSEN1

– Vi kom litt for fort over et krøn. Der ble vi for brede, og traff kanten med bakenden. Vi ble slått rundt og ut av veien, og det var ikke mulig til å få bilen tilbake på veien, sier en svært skuffet Andreas Mikkelsen.

Både fører og kartleser kom fra avkjøringen uten fysiske skader.

Mikkelsen hadde tidligere på dagen overbevist med knallgod kjøring, og på hver eneste etappe kjørte de fra både lagkamerat Sebastien Ogier og ikke minst nevnte Sordo som lå på tredjeplassen som han jaktet.

Men fornøyelsen gjennom lørdagen endte i skuffelse.

– Dette var ikke noe morsomt. Alt fungerte helt fint, og det har det gjort i hele dag. Selv om det var vanskelig å finne grep enkelte steder, så hadde vi en relativt god fart inne, sier Mikkelsen.

I skrivende stund er det ikke klarert om Mikkelsen og Jæger får restartet søndag. Bilen må sjekkes nøye av Volkswagen-teamet før de kan ta stilling til om den er kjørbar til søndagen to svært tøffe fartsetapper, med blant annet den beryktede Guanajuato-prøven på hele 80 kilometer.

 

– Vi får se om det er mulig å restarte igjen. Da skal vi gå for PowerStage-poengene. Hvis ikke så er det bare å rette blikket mot Argentina og nye muligheter der, fastslår Andreas.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på