Opel Crossland X – Smal og høy crossover

Opel har kommet med en ny og stilfull liten crossover, Crossland X. Vi testet den en uke med bykjøring i Oslo.

 Tekst & Foto: Karina Halvorsen Gravdahl

 En liten og veldig blå Opel står og venter på meg. Hm, denne var litt annerledes. Liten, men med et litt SUV-aktig preg. Litt butt i front, men også litt morsom. Testbilen har mørke vinduer på dører og bakvindu. Dette er ekstrautstyr, men gjør absolutt bilen tøff. Jeg liker også at den er todelt i fargen, Aegean Blå og svart, og har stilige linjer i siden.

Det første jeg får testet er bagasjerommet, da jeg kom rett fra en weekend-tur og hadde med en middels-stor koffert og noen poser fra tax-free. Og ja, det var vel akkurat det jeg fikk plass til i bagasjerommet. Ok, jeg kunne sikkert fått inn litt mer, men da må du pakke smart. Lite bagasjerom med andre ord, men man kan ikke vente annet av en liten bil. Riktignok har du mulighet til å legge ned baksetene og da vil du få betydelig større bagasjeplass.

Overraskende nok følte jeg ikke at bilen var så liten da jeg satt meg inn i den. Man sitter litt høyt, noe som er litt uvanlig i små biler. Settet kan justeres i alle mulige posisjoner og jeg har romslig plass. Interiøret på test-bilen er sort, og litt kjedelig. Heldigvis er det litt mønster i setene og sømmer på rattet som «piffer» litt opp. Instrumenter og knapper virker klassiske. Brekket  føles litt gammeldags og tungt å få av og på, hadde nesten glemt litt hvordan brekket pleide å være.  Jeg starter bilen og da popper det opp head up display. Flere og flere tilbyr dette i bilen og det syntes jeg er supert. Det er så greit å hele tiden se turtall og fartsgrense, uten å måtte flytte blikket ned.

Navigasjonen klønet jeg litt med i starten, og syntes derfor den var litt tungvinn. Jeg er ikke så glad i denne type meny, men det er sikkert en vanesak.

Jeg har kjørt bilen på små turer i ut utenfor Oslo, og i både regn og snø – og må innrømme at jeg trives i bilen. Jeg sitter godt i sete og høyt i setet og har derfor god oversikt. Bilen ligger fint på veien og i svingene. Også er den fantastisk å parkere på trange plasser. Dette i hovedsak fordi den er liten. Men testbilen har også ryggekamera med 180-graders panoramafunksjon, så gjør det enda enklere. Testbilen hadde også Avansert lukeparkarkering-assistent, noe jeg ikke testet og som jeg heller ikke mener er nødvendig på en så liten bil.

Når det gjelder baksete er det som forventet av en liten bil, ikke veldig god plass. Bilen er ganske smal, 1825 mm bred, og det blir derfor veldig trangt med 3 personer bak. 2 personer derimot vil sitte helt greit. Ryggene er i overkant rette, men disse har man faktisk mulighet til å legge bakover. Det vil si dersom du ikke har fylt opp bagasjerommet, eller, som i testbilen, har installert beskyttelses-gitter foran bagasjerommet. Sistnevnte er praktisk når du skal fylle opp med masse bagasje, men for passasjeren bak er dette altså ikke veldig gunstig.

Størrelsen på bilen gjør at jeg automatisk tenkte at det var en el-bil, noe den ikke er. Bilen finnes kun med bensin-motor, men til gjengjeld har den et veldig lavt forbruk. Jeg lå på rundt 0,6 liter pr. mil på bykjøring.

Alt i alt en veldig fin liten crossover for de som ikke skal ha med seg en gjeng unger på tur. Det at du sitter høyt tror jeg er et veldig pluss for mange, og det at du sitter så godt er et stort pluss i denne bilen. Prisen er heller ikke noe å utsette på. Ønsker man en liten bensindrevet bil, er ikke denne et dumt valg.

Liker: Sitter høyt og godt. Justerbare bakseter. Utvendig design.

Liker ikke: Håndbrekket, menyen, litt kjedelig innredning.

 

Author: Karina Halvorsen Gravdahl

Del denne saken på