Opel Astra Turbo – Musikalsk pakkesel

Vår medarbeider Kristoffer er også trommis i et band og kjører gammel Opel Astra. Vi utstyrte ham med en splitter ny og sendte ham på spillejobb

Tekst: Kristoffer Lunden – Foto: Kristoffer Lunden & Jeanette Bråthen

Til vanlig kjører jeg en Opel Astra 2004-modell med 101 hestekrefter. Den mest avanserte teknologien til bilen er CD-spilleren med volumknapp på rattet. Jeg ble derfor veldig glad for å få teste nye Opel Astra Turbo. 200 hestekrefter, adaptivt cruise control, lane assist, 6 trinns automatkasse. Det er mange funksjoner som er der for at jeg skal kjøre minst mulig.

Vil vi få plass til alt dette?

Det er julebordsesong som betyr bare èn ting, det er spillejobber. Jeg er trommis og mitt oppdrag under kjøretesten var å reise fra Oslo til Skien med bilen full av trommer.

Ved første øyekast ser ikke bilen så mye større ut enn min 2004 modell. Den så finere ut i lakken og hadde en mørk burgunder brunfarge, “coconut”. Ikke en farge jeg ser for meg unge fartsentusiaster vil kjøpe, men en mer voksen farge som passer Astra segmentet.

Designet derimot har ikke endret seg drastisk på 14 år. Den har en elegant kant langs dørhåndtakene og et ganske buet tak med en ryggfinne som gjør at den ser litt skumlere ut enn min. Det liker jeg veldig godt.

Med en tromme i forsetet ble det plass til alt

Interiøret er fint og infotainmentsystemet er lett å bruke, men all hardplasten gjorde at det ikke føltes ut som en 430 000,- bil. Det var noe av det som føltes likt med min 2004 modell, samt knappene på rattet. Knappene har selvsagt flere funksjoner enn hva min bil har, de er ikke lenger kun for å stille på radio, volum og hva jeg skal se i dashbordskjermen, men kan nå styre cruisekontroll, lane-assist og mye, mye mer.

På turen ned til Skien var jeg nesten mer passasjer enn sjåfør. Cruisekontrollen bremset og gasset for meg så bena var frie til å være både basspedal og hi-hat. Lane assist gjorde hendene frie til å forvandle rattet om til det resterende slagverket. Det var nydelig å ligge på E18 nedover uten å tenke så mye på giring, gassing, bremsing eller svinging.

Trivelig interiør og mange finesser i den nye Astra

Det tok litt tid å stole på alle disse funksjonene til å begynne med, jeg satt med bena svevende over pedalene de første 20 minuttene av turen før jeg til slutt følte meg trygg nok til å slappe av og nyte turen/teknologien. Forbikjøringene var udramatiske, bilen klarer 0- 100 på 7,7 sek. Og det merket jeg da jeg tok forbikjøringer på motorveien, samt de 200 hestekreftene. Også i svingete oppoverbakker kjente jeg kreftene. Med cruisekontrollen på var jeg fort redd for at bakkene over Siljan skulle by på hakkete automatgiring og voldsomme akselerasjonsrykk, men det slapp jeg for den kjørte overraskende jevnt over fjellet.

Den gode kjøreopplevelsen er takket være Opel Eye teknologien som inkluderer kollisjonsalarm, trafikkskiltgjenkjenning, Lane-assist og fotgjengervarsel. Dette er eventuelle farer som Opel Eye kontinuerlig analyserer for å sørge for at situasjonene blir håndtert riktig dersom føreren ikke oppdager dem.

I vårt varierte klima byr sesongene på irriterende problemer, som forfrosset bil på vinteren og ubarmhjertig varme på sommeren. Dette har Opel Astra fikset. På sommeren trenger du ikke lenger bekymre deg for glovarme seter som tviholder på huden når du skal ut av bilen. Du slår bare på de ventilerte setene som gir deg en frisk bris i rygg og stump. Og på vinteren kan du med et tastetrykk varme de frosne fingrene på et oppvarmet ratt, som en peis i en forlatt fjellhytte. Rattvarme er i tillegg standard på alle utstyrsnivå.

Opel har jobbet mye med designen, og det synes

Jeg ble overrasket over at cruisekontrollen fungerte helt ned til full stopp, og selv om det sitter langt inne å innrømme så må jeg si at jeg savnet litt køkjøring for å teste denne funksjonen fullt ut. Men jeg innbiller meg at dette er en funksjon som kanskje ikke gjør køkjøring morsomt, men absolutt gjør det mindre stressende.

Testbilen har 370 liter bagasjerom, som er 10 liter mindre enn min 2004 modell. Når setene legges ned derimot er det testbilen som vinner. 1210 liter mot 1180, det er 30 liter mer.

Overraskende god plass, men ikke helt tilstrekkelig for en trommis. Der burde jeg nok heller ha gått for stasjonsvogn versjonen som gir hele 540 liter bagasjerom, 1630 med baksetene nede.

Fin farge, men ikke mitt førstevalg

På vei tilbake fra Skien var bilen proppfull av trommer, noe som førte til en litt ubehagelig seteposisjon. Cruisekontrollen var ikke lenger en luksus, men et hinder for komforten. Dersom bena skulle unngå pedalene så måtte de plasseres bak dem. Ikke trygt. Derfor ble den tidligere avslappende kjøreturen nå erstattet med luksusproblemer, som tross alt er problemer det også. Hvilke funksjoner skal jeg ha aktivert og på hvilken bekostning?

Selv om jeg fikk med meg alt av trommer i den nye Astraen så må det også sies at jeg fikk også alt inn i min 2004-modell, men om valget står mellom en full 2004-modell eller en full 2018-modell så er valget enkelt. Nytt er bedre.

Alt i alt en mye bedre bil enn min 15 år gamle, men så koster det også

Liker:

Opel Eye systemet som gjør kjøreopplevelsen stressfri

Liker ikke:

litt liten plass, plastikk i interiøret.

 

Terningskast 4

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på