Opel Ampera-e: Med mer enn 400 km rekkevidde

1250711_a303295
Når Opel lanserer sin nye Ampera-e neste år, vil den for første gang fjerne den største innvendingen mot elektriske biler; rekkeviddeangst. I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) bryter Opels nye kompaktbil 400 kilometersgrensen med god margin.

Ampera-e har et batteri som består av 288 litium-ion celler, noe som gir en kapasitet på 60 kWh, og er utviklet i samarbeid med LG Chem. Til sammenligning har BMW i3, med sitt batteri på 33 kWh, ifølge NEDC en rekkevidde på 300 kilometer.

Med betydelig lenger rekkevidde enn de nærmeste konkurrentene, vil Opel være med på å endre elektrisk mobilitet.

Rekkevidde under normal daglig bruk vil selvsagt kunne avvike fra NEDC-tallene. I praksis vil faktorer som veiene du kjører på, værforhold, kjørestil og hvor tungt du har lastet bilen være med på å påvirke rekkevidden. Til tross for dette; Ampera-e kan lett gjøre unna mer enn 300 kilometer ved normal bruk.

– Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

1250700_a303294

ROMSLIG:

Med sine 417 centimeter imponerer ikke Ampera-e bare med sin rekkevidde. Den gir også rikelig plass til fem personer og har et bagasjerom på 381 liter, noe som helt klart er over snittet for biler av samme størrelse.

Den generøse plassen gjøres mulig av en smart integrasjon av de ti batterimodulene. Hele pakken er plassert i bunnen av bilen, og skreddersydd til bilens form. Det betyr at all plass utnyttes maksimalt.

EN PEDAL:

Akselerasjonen i Ampera-e vil garantert imponere. Med et maksimalt dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150) kW når den 50 km/t allerede etter 3,2 sekunder, og den viktige mellomakselerasjonen fra 80 – 120 går unna på 4,5 sekunder. For å ivareta rekkevidde, er toppfarten begrenset til 150 kilometer i timen.

Ampera har flere gode kort i ermet. Ute på landeveien er den, i tillegg til å være svært stillegående, også i stand til å lade batteriet. Det eneste føreren trenger å gjøre, er å lette litt på gasspedalen mens bilen står i «Drive». Ampera-e vil automatisk sørge for at elektromotoren fungerer som en dynamo, og lagrer bevegelsesenergi tilbake i batteriet. Ønsker du å øke regenereringen kan føreren bytte til «Low».

1250705_a303303

Helt nytt er funksjonen «Regen on Demand» for maksimal regenerering. Fører kan bytte til denne modusen med en hendel bak rattet. I denne modusen er motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk. Simuleringer viser at føreren ved hjelp av denne «en-pedal-funksjonen» kan øke rekkevidden med opptil fem prosent sammenlignet med kjøring i «Drive» – perfekt når du kjører i kø eller i tett bytrafikk. Selvsagt må føreren være klar til å bruke bremsepedalen om noe uventet skulle inntreffe.

SIKKERHET:

Ampera-e er utstyrt med den nyeste versjonen av Opels infotainmentsystem IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner. Dermed har du full tilgang til din favorittmusikk, og andre tjenester direkte fra den store berøringsskjermen.

I tillegg kommer selvsagt Ampera-e, som alle Opels personbiler, med Opel OnStar. Et system som kan være livreddende om uhellet skulle være ute. Enten ved at du selv ber om hjelp, eller ved at OnStar varsles automatisk om en ulykke skulle inntreffe.

Opel OnStar er din personlige rådgiver på veien. Ett trykk på OnStar-knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal, og deretter laste den ned til navigasjonen din, eller gjennomføre en sjekk på bilen din før du legger ut på langtur.

Opel Ampera-e debuterer på Paris Motor Show om snaue tre uker.

1250713_a302873_en 1250714_a303297 1250708_a303293 1250703_a303300 1250701_a303298

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på