Nytt sikkerhetskonsept fra Volvo

Nå skal Volvo personbiler og lastebiler snakke sammen for å gjøre trafikken tryggere.

Volvo Cars og Volvo Trucks har inngått et samarbeid om sanntidsdeling av informasjon mellom kjøretøyene og utvider med det dekningen til selskapenes oppkoblede sikkerhetsteknologi. Det skybaserte systemet gjør det mulig for personbiler og lastebiler å snakke sammen og med det varsle førerne om trafikale farer i nærheten av bilen.

Dette er første gangen Volvo Cars deler sikkerhetsrelatert informasjon med et annet selskap. Samarbeidet med Volvo Trucks er første steg på veien til å etablere en kritisk masse av oppkoblede biler, noe som kan ha stor betydning for trafikksikkerheten.

Fra 2018 skal anonymisert informasjon og data bli delt i sanntid mellom utvalgte Volvo-lastebiler i Norge og Sverige via selskapets egne trafikksikkerhetssystemer, og Volvo personbiler som er utstyrt med Volvo Cars’ «Hazard Light Alert»-system.

Når en Volvo personbil registrerer en fare…..

Volvo har lang tradisjon når det gjelder deling av sikkerhetsrelatert kunnskap. Allerede i 1959 åpnet Volvo sin egen patent på tre-punkts sikkerhetsbeltet til andre bilprodusenter, noe som er estimert til å ha reddet over en million liv frem til i dag.

«Sanntidsdeling av sikkerhetsinformasjon via vår oppkoblede sikkerhetsteknologi kan bidra til at ulykker unngås. Desto flere kjøretøyer som deler data i sanntid, desto tryggere blir veiene våre. Vi ser fram til å etablere flere samarbeid med andre partnere som deler vårt engasjement for trafikksikkerhet,» sier Malin Ekholm, vice president i Volvo Cars Safety Centre.

Volvo Cars «Hazard Light Alert technology» er den første i sitt slag i bilindustrien. Når en Volvo som er utstyrt med teknologien slår på sine varsellamper sendes en varsling til alle andre Volvo personbiler i nærheten som er koblet opp til skytjenesten. På den måten blir bilførere informert om hendelser og farer som kan skape ulykker. Dette er spesielt nyttig informasjon dersom man kommer inn i en uoversiktlig sving eller bakketopp.

…. varsler den andre Volvoer i Nærheten. F. eks lastebilen som kommer bak.

«Hazard Light Alert»-systemet har vært tilgjengelig i Norge og Sverige siden 2016 og er standard i alle 90- og 60-seriene, samt i XC40. Når Volvo Trucks-flåten også blir en del av skyen vil man kunne dekke større områder, identifisere flere farer og øke trafikksikkerheten. Spesielt siden begge selskapene har en stor andel biler på veiene i begge land.

«Connected safety gjør at Volvo-førere så og si kan ‘se rundt neste sving’ og unngå farlige situasjoner eller ulykker. Denne muligheten til å forutse farer er noe vi ønsker å dele med så mange bilførere som mulig,» sier Ekholm.

Ved å anonymisere, validere og aggregere informasjonen som samles inn og deles vil systemet være tilpasset EUs personvernregler – GDPR.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på