Nye VW Tiguan – I veiens grep

VW_TIGUAN_03040-edit-120216

Første runde i den nye VW Tiguan tok vi i et nedsnødd Lappland. Det var vel ingen problemer for annen generasjon av bestselgeren?

Tekst. Marcus Peters og Jan Einar Wettre

Foto: Martin Meiners

Hva er det som avgjør om en kompakt SUV blir en suksess eller ei? Man skulle kanskje tro at det da dreier seg om enkelt innsteg, høy sittestilling og bra egenskaper i hverdagen. Men nei, det er mest designet som avgjør. Derfor hadde nok VW Tiguan kunnet solgt enda bedre hvis ikke mange SUV-interessenter hadde syntes at utseendet dens er kjedelig og anonymt. Men den nye er klart bedre på det området. Den har samme type kanter og bretter som nylig ble innført på Golf og Passat, men i tillegg har den en meget vellykket front. Man trenger ikke være markedsforsker for å se at denne stilen kan være med på gjøre suksessen større.

Og det er mer som støtter den teorien. Utviklerne har nemlig forbedret de praktiske egenskapene og fikset forsømmelsene fra den utgående bilen, og for eksempel kan ryggstøttene i baksetet nå legges ned med en spak i bagasjerommet. Dessuten har bilen fått et smart og avtagbart dobbelt bagasjeromsgulv. Baksetene kan nå skyves 18 i stedet for 16 cm i lengden, og de har fortsatt regulerbar ryggvinkel. Det er med på å gjøre bagasjerommet fleksibelt. Det rommer nå 520 liter, målt med baksetene kjørt maksimalt langt tilbake. Opptil 1655 liter er mulig.

VW Tiguan

Bakluka er trukket langt ned, og dermed blir lastehøyden lav.

Men akkurat det er argumenter som er mest egnet til å kapre nye kunder. Hvis du allerede har en Tiguan, vil du straks føle deg vel i den nye. Oppdelingen av betjeningselementene er som før, men dashbordet er heldigvis ikke like firkantet. De viktigste funksjonene er lette å finne, og trenger ikke noen endeløs klikking i menyer. Betjeningen er rett og slett enkel. Samtidig gjør ikke VW noe stort nummer av online-tjenestene, induksjonsladingen eller at bilen lett kan kobles til smarttelefoner og nettbrett. Slikt tilbyr jo andre produsenter også. Nei, det er denne entydige vektleggingen av brukervennlighet og kjørekomfort som får den til å skille seg ut. Kombinasjonen av enkel betjening, bra plass, lavt støynivå, effektiv fjæring, bekvemme seter og tresone klimaanlegg betyr at den nye Tiguan er en behagelig reisekamerat.

Head-up-displayet summer seg opp fra dashbordet ved behov – ingen elegant løsning.

Head-up-displayet summer seg opp fra dashbordet ved behov – ingen elegant løsning.

Takket være større akselavstand kan baksetepassasjerene glede seg over tre cm større kneplass. Det betyr også at bilen har blitt større, men likevel skal den ha slanket seg med 50 kg sammenlignet med forgjengeren.

Det er mye som gjør livet med Tiguan så ukomplisert. For eksempel muligheten til å åpne og lukke bakluka med en fotbevegelse. Eller at passasjersetet foran kan legges ned når man skal frakte særlig lange gjenstander. Det er også praktisk at bagasjerommet har en lav lastekant. Nei, det har kanskje ikke så mye å gjøre med selve SUV-konseptet, men er mer et kjennetegn på en bil som er gjennomtenkt. Det viser også en tendens i denne klassen: SUV-ene nærmer seg fleksibilene når det gjelder hverdagsdugelighet og stasjonsvognene når det gjelder komfort. Og de må bli lettere, for å bruke mindre drivstoff.

VW Tiguan

Også dette kan Tiguan med ESP-en avslått.

Men det er nok de færreste av eierne som etterspør at bilen blir bedre i terrenget. Likevel påpeker VW at Tiguanens karosseri med 4Motion-drivverk ligger elleve cm høyere enn for en bil med for forhjulsdrift. Den såkalte offroad-fronten skal også håndtere en klatrevinkel på 25,6 grader, mot de tidligere 18,3. Vesentlig mer interessant er det nok at en Tiguan med firehjulsdrift kan trekke en tilhenger på 2500 kg. Og som ekstrautstyr kan man bestille en tilhengerassistent som rygger nesten helt selv med henger.

Men firehjulsdriften har særlig én effekt i en bil som denne: Den gir bedre veigrep på glatt vei, og dermed bedre sikkerhet. VW setter også fokus på det, for en dreieknapp på midtkonsollen styrer den såkalte 4Motion Active Control, som regulerer hvordan lamellkoblingen skal jobbe. Den kan settes i fire innstillinger, nemlig Onroad, Snow, Offroad og Offroad Individual. Vår Tiguan med piggfrie vinterdekk viste ved testen i svenske Lappland at den gir enormt godt grep for drivhjulene på snø og is. Særlig i modus Snow er kjørestabiliteten klart bedre på glatt vei.

VW Tiguan

Den retningsstabile VW-en imponerer på nedsnødde veier.

I likhet med forgjengeren er den nye Tiguan i utgangspunktet forhjulsdrevet, men ved behov kobles bakakselen inn. Hvor mye assistanse bakhjulene skal gi bestemmes av hvor mye sluring det er snakk om. Oljepumpene gir da trykk på lamellpakken, slik at det ledes drivkraft til bakakselen. Det kan til og med være så mye at med avslått ESP kan SUV-en lokkes til myke bakhjulssladder på isen.

Men da står assistentsystemene straks klare. Som standard har Tiguan aktivt panser, autobrems, fotgjengersensor og vinglevarsler. Emergency Assist, som kjent fra Passat, er ekstrautstyr. Dette systemet holder bilen automatisk på veien og bremser til stillestående hvis føreren ikke reagerer, som etter et hjerteinfarkt eller slagtilfelle bak rattet.

VW Tiguan

Tolitersdieselen leverer 340 Nm og 150 hk.

Ved introduksjonen i slutten av april kommer Tiguan først med to motoralternativer. Det dreier seg om en bensinmotor på 180 hk og den motoren vi kjørte her, nemlig en dieselmotor med 150 hk. Denne siste viste seg som en trivelig partner, selv på glatte veier. Den leverer dreiemomentet jevnt og lett doserbart, og gir fremragende harmoni med DSG-girkassen.

Senere kommer det en versjon med en akselavstand som er forlenget med 110 mm. Den er først og fremst tiltenkt kunder i USA og Kina. Motorer på opptil 240 hk er også kunngjort, men så store enheter vil nok heller sjelden bli bestilt. Langt større salgstall får nok innstegsdieselen med 115 hk og den lille bensinmotoren på 125 hk. Begge disse får ren forhjulsdrift.

 

Kommentar

Såvidt vi kan bedømme på vinterlige svenske veier har VW utviklet en klok totalpakke i Tiguan. Den nye og kompakte SUV-en er komfortabel, praktisk, rommelig og lett å betjene. Annen generasjon blir nok minst like fremgangsrik som sin forgjenger.

Marcus Peters

vw tiguan

Her kan man regulere firehjulsdriften.

Tekniske data

Karosseri

Femseters terrengbil. Lengde x bredde x høyde 4488 x 1839 x 1643 mm. Akselavstand 2681 mm. Egenvekt 1598 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng. Foran tverrstag og McPherson-fjærbein. Bak tverrstag og langsgående stag, skruefjærer, støtdemper. Stabilisator foran og bak. Ventilerte skivebremser foran. Skivebremser bak. Dekkdimensjon 235/55 R 18.

Kraftoverføring

Firehjulsdrift, sjutrinns DSG-girkasse

Motor

Firesylindret rekkemotor med turbo og ladeluftkjøler. Slagvolum 1968 cm3. Effekt 150 km/t ved 3500 o/min. Maks dreiemoment 340 Nm ved 1750 o/min.

Ytelser

0-100 km/t: 9,3 sek.

Toppfart 200 km/t

Gjennomsnittsforbruk (EU) 0,57 l/mil

Grunnpris

414.000,-

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på