Nye Toyota Auris – sterkere og sportsligere

Den tredje generasjonen Toyota Auris får sin verdensdebut på bilutstillingen i Genève. I tillegg til et lekkert og sportslig design får den nye modellen også en helt nyutviklet 2,0-liters hybridmotor som står i stil til det tøffe utseendet.

  • Ny 2,0-liters hybridmotor med hele 180 hestekrefter tilgjengelig
  • Dynamisk og distinkt design som oser av sportslighet
  • 40 mm lengre enn forgjengeren – 20 mm mindre overheng både foran og bak
  • Ny plattform gir et lavere tyngdepunkt
  • Resultat av over 20 år med hybridteknologi

Toyota har alltid satt sin ære i å lytte til kundenes behov og tilbakemeldingene de gir. Selv etter 20 år i førersetet når det gjelder hybridteknologi og mer enn 11 millioner globale salg, er selskapet interessert i å lære hvordan hybridbilene kan forbedres og dermed bli enda mer attraktive for nye kunder.

Stort hybridfokus

Derfor har Toyota bestemt seg for å tilby sine kjernemodeller med to ulike hybridmotorer. Den tradisjonelle 1,8-literen skal la kunden fortsette å nyte fordelene av lavt drivstofforbruk på komfortable kjøreturer. Den nye 2,0-literen byr i tillegg på enda mer hybridkraft og mer sportslige egenskaper.

I 2010 ble Auris den første av Toyotas kjernemodeller som fikk hybriddrivlinje i Europa. Nå vil den bli den første modellen der kundene kan velge mellom to ulike hybridmotorer. Den nåværende Auris er tilgjengelig med fem konvensjonelle motorer, samt én 1,8-liters hybridmotor. Men for å reflektere Toyotas fokus på miljø og hybridteknologi vil den nye Auris kun bli tilgjengelig med én konvensjonell motor som ikke er hybrid; en 1,2-liters bensinmotor med turbo.

Engasjerende kjøreopplevelse

Hybridmotoren på 1,8 liter oppfyller alle kravene Toyota-kundene stiller til en fullhybrid. Den er stillegående, intuitiv, kvikk og er selvforsynt med elektrisk kraft uten å måtte lades. Opptil 50 prosent av kjøringen i hverdagen kan foregå elektrisk. Dette medfører et særdeles lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp.

2,0-literen gir kundene akkurat de samme fordelene som 1,8-literen, men skal også by på det lille ekstra. Den utnytter nemlig den ekstra komforten, stabiliteten og sporty kjøregleden som bor i den nye TNGA-plattformen. I tillegg til den ekstra kraften i motoren vil girhendler på rattet være med på å tilby sjåføren en mer energisk og engasjerende kjøreopplevelse som står i stil med bilens tøffe utseende.

Revolusjonerende plattform

Toyota New Global Architecture (TNGA) er selve grunnsteinen i Toyotas fremtidige motor- og kjøretøyutvikling. Plattformen markerer en revolusjon i måten selskapet designer, konstruerer og produserer kjøretøy, og er en viktig del i Toyotas strategi der fokuset er å bygge stadig bedre biler som skal være flottere å se på, morsommere å kjøre og ikke minst sikrere å befinne seg i.

TNGA-plattformen gir nye muligheter som forenkler designprosessen på flere viktige områder rundt på bilen. Dermed har designerne muligheten til å gi den nye Auris et mer visuelt særpreg enn tidligere, med et lavere, tøffere utrykk og mer tiltalende proporsjoner.

Den nye plattformen gjør at nye Auris vil by på en mer engasjerende kjøreopplevelse. Takket være et 20 mm lavere tyngdepunkt enn på forgjengeren, multilink-hjuloppheng bak og et stivere karosseri, er både presisjonen og stabiliteten bedre – uten at det går på bekostning av komforten.

Alle de nye Toyota-modellene som bygges på TNGA-plattformen innfrir de strengeste standardene knyttet til aktiv og passiv sikkerhet, og nye Auris er designet for å møte de tøffe kravene i uavhengige kollisjonstester. De sofistikerte funksjonene og sikkerhetssystemene i modellen er en del av den nyeste Toyota Safety Sense-teknologien.

Dristig og dynamisk

Nye Auris er 40 mm lengre enn forgjengeren, og takket være lengre akselavstand er overhenget i fronten 20 mm kortere. Bilen er også 20 mm lavere enn forrige Auris. Resultatet er en slankere karosseriform og et mer attraktivt frontparti. Takket være det lavere panseret er også sikkerheten forbedret fordi sjåføren har bedre utsyn.

– Vårt primære mål med nye Auris var å skape den dristigste og mest dynamiske kompaktbilen på markedet, uten at det skulle gå på bekostning av et funksjonelt interiør, forklarer Simon Humphries, Executive General Manager for Toyota Global Design.

– Ved å utnytte det lave tyngdepunktet i TNGA-plattformen har vi klart å skape en bil med en lett og smidig silhuett. Når man beveger seg bakover på bilen ser man at designen blir tøffere, med en lav og bred avslutning på hekken – akkurat slik europeiske kunder vil ha det, sier Humphries.

Økt bredde gir sportslige egenskaper

Den nye fronten er en videreutvikling av Toyotas Under Priority Catamaran- og Keen Look-designfilosofier. Den karakteristiske og smale øvre grillen har en sentralt plassert Toyota-logo og full-LED frontlykter på hver side. Den trapesformede, nedre grillen gir et kraftfullt utrykk. Fronten er mindre spiss enn før og samtidig mer vertikal i formen. Derfor er overhenget i fronten redusert med hele 20 mm kontra forgjengeren.

Nye Auris er 30 mm bredere enn tidligere. Inntrykket forsterkes av at de fremre hjørnene på bilen er formet som et katamaranskrog. Hekken har en mer avrundet form enn før og styrker det visuelle forholdet mellom fronten og bakenden på bilen. Vinkelen på bakruta er økt med 14 grader. Sammen med bilens muskuløse hofteparti bidrar dette til å gi nye Auris et mer kompakt utseende – til tross for at overhenget bak også er redusert med hele 20 mm. Takspoiler er standard.

De bakre LED-lyktene er utviklet for å understreke bilens brede og kraftfulle hekkdesign. Stylingen på bakfangeren speiler katamaran-designen fra fronten på bilen. Det dynamiske utseendet forsterkes av et valgfritt to-delt fargevalg, som kombinerer eksteriørfarge med svart finish på taket og på vindusstolpene.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på