Nye Swift – Smidig bybil med firehjulsdrift

Er en mild hybridløsning nok til å begeistre i en bilklasse der bestselgerne kan by på både mer effektive hybridløsninger og helt elektriske biler? Men firehjulsdrift er det ikke mange som tilbyr i denne bilstørrelsen, og dette kan gjøre den interessant for mange.

Den er vanskelig å tro at den nye Suzuki Swift er en centimeter kortere enn forgjengeren. Så lett lar øyet seg bedra av et karosseri som er blitt halvannen centimeter lavere og fire centimeter bredere. At den ser så mye større ut kan også ha sammenheng med en lenger akselavstand, skjønt kan virkelig to centimeter bety så mye?

Swift er en av de aller viktigste bilene for Suzuki-fabrikken, og det er lagt ned store ressurser i å skape etterfølgeren til en modellserie som er solgt i mer enn fem millioner eksemplarer siden den første Swift kom i 1983. Også i Europa har den funnet mange kjøpere, og selv om det er mange solide Europeiske modeller – med Renault Clio i spissen – som kjemper i B-segmentet, er dette den mest solgte Suzuki-modellen i Europa.

Vår testbil er utstyrt med en 1,2 liters firesylindret motor på 90 hk, kombinert med Suzukis milde hybridsystem – sen teknologi som ble første gang lansert på den mindre Ignis for bare noen få måneder siden. En tre-sylindret 1-liters bensinturbo-motor står også på programmet, men for norske kjøpere som får Swift med firehjulsdrift som standard, er det 1,2-literen som gjelder. Med sitt dreiemoment på 140 Nm og en fem-trinns manuell girkasse blir det en vanskelig oppgave å få fram dynamikk og sportslighet på de mange kilometer med franske landeveier i kupert fjellterreng der testen foregår. Hybridsystemet er konstruert for å gi bilen et ekstra ”puff” der det koster mest drivstoff: Ved start fra stillestående og akselerasjoner når bilen er oppe i fart. Noen effekt på denne hjelpemotoren har vi ikke fått oppgitt, men etter  akselerasjonstallet fra 0-100 km/t på 11,9 sekunder å dømme, er effekten… mild…. selv om systemnavnet er SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki skal fremstå som en intelligent løsning. Det er langt mindre avansert enn det vi finner i f.eks Toyota Yaris, men det er ingen tvil om at den nye Swift på mange områder er både en smart og kompetent bil.

Den nye Swift har en bedre plassutnyttelse, og dette betyr både mer rom og komfort til fører og passasjerer, samt et bagasjerom som har vokst med 44 liter, og dette har flyttet Swift fra å være en liten ”shoppingbil” til å bli en velfungerende småbil på lengre strekninger og plass til mye bagasje. Interiøret har fått fin ergonomi, og den smarte 4,2” LCD-displayskjermen som vi kjenner fra båe Vitara og S-Cross er nå også på plass i Swift. Materialvalgene for øvrig er slik vi forventer i en bil i denne størrelsen. For en lang person er sitteputen litt kort, men til gjengjeld er det fullt mulig å sitte fire voksne med en høyde helt opp mot 190 cm med rimelig komfort – om man deler på plassen. Det er også tilstrekkelig takhøyde bak – og hodestøttene bak er også høye nok.

Rent kjøremessig kan også Swift by på en kultivert – og for testbilens vedkommende fast og sportslig avstemte kjøreegenskaper. Med 90 hk er det naturligvis grenser for dynamikk og spenstighet, men Swift leverer og ville utvilsomt også håndtert atskillig flere krefter under panseret med letthet.

Slik tradisjonen er kommer Suzuki Swift til Norge med firehjulsdrift. Den utgaven har litt høyere bakkeklaring og et litt mykere oppsatt hjuloppheng. Det gjør trolig bilene ørlite mykere – og tilgivende når støt og rystelser fra en dårlig norsk landevei prøver å trenge gjennom bilens fjærer.

Det meste stemmer med den nye Swift – liten svingradius og god oversikt ved bykjøring, moderne førerassistansesystemer – inkludert automatisk nødoppbremsing – og  ikke minst et tiltalende design. Konkurransen i denne klassen er knallhard, men få har firehjulsdrift, og nettopp dette har gjort Suzuki Swift til en populær bil i Norge.  Den norske importøren regner med å selge ca 1000 stk av den nye årlig. Prisen er 244 000 kroner – og da er bilen velutstyrt. At prisen starter på 224 900 kroner er bare tøv. Da handler det om en strippet modell uten alle de viktige utstyrsdetaljene – og den vil du ikke ha… Skal du sammenlikne Swift med andre modeller før ditt endelige bilvalg er det i 250 000 kroners klassen du må lete.

TEKNISKE DATA

Suzuki Swift 1,2 GLX

Motor:
R4, bensin, 1242 ccm, 90 hk ved 6000 o/min, 120 Nm ved 4400 o/min. 5- trinn manuell girkasse. Forhjulsdrift

Karosseri:
l/b/h 3840 x 1735 x 1495 mm. Akselavstand 2450 mm. Egenvekt 900 kg, maks totalvekt 1365 kg. Maks tilhengervekt N/A kg

Ytelser:
Aks 0-100 km/t 11,9 sek. Toppfart 180 km/t. Forbruk 0,40 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslipp 90 gram/km.

Pris:
Testbil 1,2 4WD m/Techpakke kr 244 900.-

TOTALT

Bra:
Bra komfort, god innvendig plass og fin kvalitetsopplevelse.

Mindre bra:
Hybridsystemet er beskjedent, Begrenset takhøyde i baksetet

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på