NYE RAV4 – Helt SUV – helt Hybrid

Toyota RAV4 kommer nå i sin femte generasjon, og nå er det hybrid som gjelder. Dieselmotoren er borte, men en ren bensinversjon er fortsatt tilgjengelig.

I 1994 brakte lanseringen av den opprinnelige Toyota RAV4 en ny type bil til verden, en som kombinerte kjør-hvor-som-helst ytelser med et robust utseende, i en SUV med kompakte dimensjoner og kjøreegenskaper som minnet mer om de man forventer av en kompaktbil.

Den samme banebrytende holdningen ser man i femte generasjon RAV4, som hadde europapremiere på Paris Motor Show. Dette er en modell som tar SUV inn i en ny æra, med nivåer av ytelse, evner og sikkerhet som gjøres mulige av TNGA-plattformen.

Med et lavt tyngdepunkt og signifikant bedret karosseristivhet, er nye RAV4s GA-K-plattform en direkte bidragsyter til bilens kjøreegenskaper, kjørekomfort, et romslig interiør og klasseledende bagasjeplass. Det ga dessuten designerne muligheten til å designe en bil med lavere tak- og panserlinjer, men høyere bakkeklaring. I tillegg til at den byr på mer plass og komfort, er også kupeen preget av eksepsjonell kvalitet og utførelse.

Nye RAV4 forblir unik i sin klasse, og tilbyr kunder et selvladende hybriddrivverk – valget til et overveldende flertall av kundene i Vest-Europa (85 prosent i 2018). Det nye 2,5 liters, 222 DIN hk TNGA hybriddrivverket vil styrke appellen hos kundene, og levere forbedret kraft, respons og effektivitet, med den beste drivstofføkonomien og de beste utslippsnivåene.

Samtidig har firehjulstrekk-systemet blitt omfattende forbedret for å oppnå «kjør-hvor-du-vil» egenskaper. Nye RAV4s hybrid-elektriske firehjulstrekk-system har blitt rekonstruert og forbedret for å yte bedre under utfordrende forhold, og for å gi økt trygghet på glatt føre.

Nye RAV4 er også den første Toyota som drar nytte av flere Toyota Safety Sense-funksjoner som baserer seg på avansert teknologi for å forhindre ulykker og for å hjelpe sjåføren, inkludert systemer som introduserer en grad av automatisert kjøring.

TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE PLATFORM

Grunnlaget for RAV4s dynamiske kvaliteter finner man i den helt nye TNGA-plattformen. Denne bidrar med noen nøkkelelementer, som lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt, stivt og velbalansert karosseri som gir eksepsjonelle kjøreegenskaper, stabilitet og kjøreglede.

For kunden gjør dette bilen morsommere å kjøre, samtidig som den muliggjør strålende design innvendig og utvendig, og forbedret sikkerhet som gir bedret trygghet og komfort for alle ombord.

Lavest mulig tyngdepunkt oppnås ved å gjøre hver komponent lettere og å plassere dem lenger ned i bilen – alt fra motoren til setene i kupeen. Plattformen gir også en økning på 57 prosent i karosseristivhet, noe som bidrar til stabilitet, lite krengning og overlegne kjøreegenskaper.

TNGA-plattformen underbygger den «trygge og naturlige» kjørekvaliteten Toyota har etterstrebet i den nye modellen: «trygg» i den forstand at den ikke reagerer negativt på forstyrrelser og formidler en følelse av stabilitet, og «naturlig» i sin intuitive, naturlige respons på førerens input. Utover fordelene med selve chassiset, er ytterligere tiltak satt i verk for å bidra til kvaliteten. Toyotas toppingeniører leder utviklingen av nye RAV4s dynamiske ytelser, og finjusterer kjøreegenskapene og kjørbarheten.

For eksempel har designen og plassering av drivstofftanken blitt endret for å oppnå bedre kjøreegenskaper og stabilitet. Tanken er nå plassert sidelengs foran bakakslingen, slik at vekten er jevnt fordelt mellom hjulene. Optimal vektbalanse oppnås ikke bare mellom akslingene (51/49), men også mellom venstre og høyre side av bilen.

Responsen fra den elektriske servostyringen er forbedret ved å flytte hjelpemotoren fra styresnekken til rattstammen. Resultatet er en lineær økning i momentet og mindre belastning på styreakselen. Det gir føreren bedre og mer direkte følelse til når styringen vektes opp og gir mer stabile linjer gjennom svingene.

RAV4s TNGA-plattform skiller seg også ut ved bruk av dobbelt wishbone understell bak. Takket være det lave tyngdepunktet og høy karosseristivhet, må ikke fjæringen gjøres stivere for å ivareta de dynamiske kvalitetene. Likevel er det gjort tilpasninger bak for å gi bedre kjørekomfort.

Kjøreegenskapene er smidige og nøytrale, og bilen responderer på førerens kommandoer på en tillitsvekkende måte.

KONSEPT OG DESIGN

TNGA-plattformen var en stor fordel for Toyotas designere, som hadde et mål om å gi nye RAV4 en markant SUV-karakter og styling som skiller den fra andre modeller i samme segment.

TNGA kommer med en rekke standardiserte deler, som forenkler utviklingsprosessen. Det gir designerne mer tid og mulighet til å skape et helt nytt utseende på inn- og utsiden.

Linjene i eksteriøret og detaljer i kupeen henter inspirasjon fra vanlige, polygonale former, som uttrykker styrke og sammenheng.

Den markante designen og det unike selvladende hybriddrivverket gir nye RAV4 noen unike kvaliteter. Det kommer godt med i et marked preget av høy konkurranse, spesielt for å trekke nye kunder til Toyota.

Nøkkelelementer som skal sørge for denne effekten er å øke bakkeklaringen (+15 mm), ved hjelp av hjul med romslig diameter, og å gjøre bilen egnet for flere bruksformer.

Sett fra utsiden uttrykker RAV4 kraft og egenart, med en solid form som strekker seg fra forsiden av kjøretøyet langs sidene til baksiden, noe som gir følelsen av soliditet og autentisk SUV-funksjonalitet. Foran ligger vekten på bredde og styrke med ekstra volum som er lagt til den nedre støtfangeren. Det er også en lignende effekt bak, der den horisontale linjen som dannes av baklysene og bakvinduet vinkler skarpt nedover på hver side, noe som trekker oppmerksomheten mot bakhjulene og som uttrykker «polygon» -innflytelse på designen.

Kupeen preges av gjennomgående høy sensorisk kvalitet og presis utførelse. Myke overflater florerer, inkludert dashbord og dørpaneler. Konsistente mønstre, teksturer, farger og belysning blir brukt, med symmetriske former og bruk av polygonmotivet kjent fra Toyota FT-AC konseptmodellen. Bilens kontroller er også nye, med integrerte knapper som er behagelige å bruke, et godt eksempel er knappen/skiven som brukes for å justere klimaanlegget.

Lavtliggende instrumentpanel er ytterligere en fordel med TNGA-plattformen. Det har kraftige horisontale linjer som glir over i dørpanelene, understreker kupeens generøse bredde og gir føreren bedre oversikt over veien forut. En større, åpen senterkonsoll mellom forsetene er i tråd med et innbydende, funksjonelt SUV-interiør. Spesiell oppmerksomhet ble gitt til å sørge for rikelig med nyttig, lett tilgjengelig lagringsplass for føreren og passasjeren foran.

TNGA-plattformen sørger for imponerende godt med plass i kupeen, godt med lasteplass og allsidig komfort. Ved å redusere overhengene med totalt med 35 mm (-5 mm foran, -30 mm bak), er den nye modellen 5 mm kortere samlet sett (4 600 mm). Den beholder smidigheten, men akselavstanden er økt med 30 mm (2.690 mm), som sørger for en mer romslig kupé.

Den totale bredden har vokst med 10 mm (1,855 mm) og hjulene både foran og bak har fått økt bredde. Samtidig har totalhøyden blitt redusert med 10 mm (til 1.650 mm).

Komfort og bekvemmelighet

Bedre oversikt for føreren var et viktig hensyn i designprosessen. TNGA-plattformen sørger for at panseret er 15 mm lavere, som bidrar med ytterligere to grader til førers synsfelt, og speilene på hver side er flyttet lavere på dørene. A-stolpene har blitt slankere, beltelinjen er senket og sikten fra førersetet har blitt forbedret ved å forstørre sidevinduene bak og med et digitalt bakspeil, som er tilgjengelig som ekstrautstyr (ytterligere detaljer i Utstyrs-delen).

Sjåførens komfort og følelse av kontroll, er viktige hensyn. Det nye TNGA-chassiset gir en mer engasjerende sittestilling, uten å være forstyrrende for oversikten over veien foran – som er en avgjørende kvalitet i en SUV. Førerens hoftepunkt har blitt senket med 15 mm, men rattjusteringenes rekkevidde er økt med 50 prosent. Dette, sammen med sjenerøse innstillingsmuligheter av setene og presis posisjonering av pedaler og armlene, sikrer at flere kunder kan finne sin ideelle sittestilling.

Komforten til passasjerene bak er forbedret med 40 mm mer bredde, mer romslige fotbrønner og to luftventiler. Å øke åpningsvinkelen på bakdørene gjør det lettere å komme inn og ut av bilen, og bedrer tilgangen til f.eks. barneseter.

Lasteplassen bak baksetene er 79 liter større enn i dagens RAV4. Den er også mer brukervennlig, særlig takket være et helt flatt gulv og 60 mm økt lengde. Rommet kan lett tilpasses for å få mer plass når det er nødvendig: med baksetene foldet ned, kan nye RAV4 romme en 29-tommers terrengsykkel uten at hjul må tas av.

Baksetene har en 60:40 split-folding funksjon, og det er lagringsnett på hver side av bagasjerommet. Smarte detaljer inkluderer en elektrisk bakluke med håndfri funksjon og et håndtak på bakluken som kan fungere som en krok å henge ting på.

Drivverk og ytelser

Nye RAV4 blir tilgjengelig med to TNGA-drivverk som begge er kraftigere og mer drivstoffeffektive enn i utgående modell.

Nye RAV4 Hybrid kombinerer bedre drivstofforbruk, lavere utslipp og et mer stillferdig drivverk med mer krefter og bedre respons.

Samlet ytelse er 222 DIN hk/163 kW sammenlignet med 197 DIN hk /145 kW i dagens modell. Det viser at Toyotas nyeste selvladende hybridteknologi ikke mangler krefter; 0-100 km/t tar kun 8.1 sekunder.

Dette tilbudet – kraft uten kompromisser – gir nye RAV4 en unik fordel i sin klasse. Og med bedre ytelser, kjørbarhet og effektivitet, forventes den å utgjøre en enda større andel av salget. Toyota anslår at dette vil stige fra dagens 85 prosent til 90 prosent for den nye modellen i Vest-Europa. En ny 2,0 liters bensinmotor vil også være tilgjengelig, med valget mellom manuell og automatisk girkasse.

Fjerde generasjons selvladende hybridsystem får sin debut i RAV4, og det fører flere fordeler med seg. Nøkkelkomponenter, inkludert strømstyringsenheten (PCU) og nikkelmetallhydrid-batteriet, er mer kompakte og lettere i vekt og har blitt konstruert for å redusere elektriske og mekaniske tap.

Drivverket har Toyotas nye 2,5-liters Dynamic Force-motor, en firesylindret enhet med direkte og indirekte injeksjon med mål om lavest mulig drivstofforbruk og utslipp i nye RAV4. Toyota forventer kombinert forbruk på 4,5 l / 100 km * (NEDC correlated) med CO2-utslipp fra så lavt som 102 g / km * (NEDC correlated). For sjåføren betyr det bedre akselerasjon fra start, forbedret effektivitet ved høyere hastigheter og generelt jevnere og mer lineære akselerasjon.

Firehjulsdrift

Toyota har gjort forbedringer i firehjulsdriftteknologien i nye RAV4 for å levere forbedret ytelse, kapasitet og kontroll under alle kjøreforhold, og for å bidra til modellens kjør-hvor-som-helst ytelser og kjøreglede. Det imponerende firehjulstrekksystemet, både på veien og offroad, vil skille nye RAV4 ytterligere fra konkurrentene, med betryggende ytelser og solid grep under alle forhold.

RAV Hybrid med signifikant forbedret elektrisk firehjulstrekksystem

Nye RAV4 Hybrid er utstyrt med et signifikant forbedret elektrisk firehjulstrekk. Det gir bedre drivstofføkonomi ved urban kjøring, stillere ytelser ved høye hastigheter og bedre grep ved glatt føre. Det er også mer kompakt og lettere enn mekaniske firehjulstrekksystemer, så drivstofforbruk og bilens indre arkitektur er ikke skadelidende, snarere tvert imot.

Systemet genererer effektivt drivmoment ved bruk av kraft fra hybridsystemet og en ekstra motorgenerator på bakakslingen. Denne konstruksjonen reduserer energitap, sparer vekt og optimaliserer systemet for forskjellige kjøreforhold.

Sammenlignet med dagens modell, kan 30% mer av dreiemomentet overføres til bakakslingen. Det muliggjør en splitt fra 100:0 til 20:80, avhengig av kjøreforhold. Maksimalt dreiemoment til bakhjulene har økt fra 953 til 1300 Nm, som matcher eller overgår moment oppnådd av mekaniske systemer og gir bedre feste, for eksempel ved start på løse, glatte overflater.

Det elektriske firehjulstrekksystemet optimaliserer automatisk dette dreiemomentforholdet i henhold til kjøreforholdene, noe som gir bedre kjøreegenskaper, stabilitet og offroad-ytelser, spesielt gjennom svinger i glatte forhold.

AWD Integrated Management

Nye RAV4s firehjulstrekkytelser er ytterligere forbedret med introduksjonen av AWD Integrated Management (AIM), som er unikt i denne klassen. Dette justerer automatisk ulike systemer – styreassistanse, bremse- og gasskontroll, gir og momentfordeling – i henhold til valgt kjøreprogram. I nye RAV4 Hybrid kan sjåføren veksle mellom Normal, Eco og Sport. Når Sport er valgt optimaliserer AIM styresassistansen, gassreponsen og fordelingen av dreiemomentet for bedre ytelser på veien.

Bedre “flukt-ferdigheter” med Trail Mode

RAV4 Hybrid blir enda mer kapabel med innføringen av en ny, automatisk, begrenset differensialkontroll – Trail Mode – som sikrer best mulig grep og kontroll på glatt føre. Det kan også gi verdifull hjelp ved utfordrende terrengforhold.

Med den nåværende generasjonen RAV4 Hybrid er det fare for at kjøretøyet blir stående fast hvis et hjul mister kontakten med bakken i ujevnt terreng. På den nye modellen, ved å aktivere Trail Mode (via en kjøremodusvelger på midtkonsollen), kan det fritt roterende hjulet bli bremset og dreiemoment bli overført til hjulet med bakkekontakt. Gasskontroll og giringsmønsteret er også tilpasset for å hjelpe føreren til å holde kjøretøyet i bevegelse.

Utstyr og forbedret TOYOTA SAFETY SENSE SYSTEM

Utstyrsspesifikasjoner for nye RAV4 vil vise hvordan Toyota fortsetter å bruke teknologi til å levere nyttige innovasjoner innen sikkerhet, komfort og i daglig bruk.

Avhengig av utstyrsgrad vil funksjoner være tilgjengelige som standard- eller ekstrautstyr. Det omfatter blant annet et elektrisk panoramatak, ventilerte seter, trådløs ladning for smarttelefoner og opptil fem USB-porter rundt i kupeen for tilkobling av flere enheter.

Utstyr

Nye RAV4 vil tilbys rikholdig utstyrt på tvers av hele modellutvalget i Europa. Alle grader kommer med siste versjon av Toyota Safety Sense, med eCall nødkontaktfunksjon, som standard. (Les mer om Toyota Safety Sense i eget kapittel).

Selv på inngangsnivå vil listen inneholde 17 tommers lettmetallfelger, takskinner, LED-frontlykter, startknapp, en 7”skjerm og 4,2” TFT multifunksjonsdisplay.

Funksjoner som 18-tommers felger, smarttilgang, omfattende bruk av eksklusive materialer, større skjermer, skinninteriør, LED-frontlykter, mørkere ruter bak og en elektrisk bakluke vil også være tilgjengelig.

Nytt digitalt speil

Nye RAV4 hjelper sjåføren å få bedre oversikt over omgivelsen med et nytt digitalt speil – det første av sitt slag i en Toyota. Det kan brukes som et konvensjonelt speil som viser veien og trafikken bak bilen, eller som en digital monitor med et langt bredere synsfelt.

Det viser bilder i sanntid fra et justerbart høyoppløselig kamera montert høyt oppe på RAV4s bakvindu. Dette gir klar sikt, også med store gjenstander i bagasjerommet eller høye passasjerer som er i førerens synsfelt. Kameraet gir også et bredere synsfelt, og føreren kan bruke berøringsregulering for å justere bildet, inkludert en zoomfunksjon.

Panoramamonitor, panoramatak og JBL lydsystem

Annet utstyr som vil være tilgjengelig på RAV4 inkluderer blant annet 360-graders panoramaoversikt rundt bilen, inkludert i fugleperspektiv. Det er hendig å ha, blant annet i svært krevende terreng eller ved parkering i trange luker.

Den allerede åpne og romslige kupeen kan bli enda luftigere ved hjelp av et panoramatak. Hva angår underholdning, så har Toyota jobbet med JBL, leverandør av førsteklasses lydsystemer, for å skape en virkelig unik opplevelse. Et system med ni høyttalere er skreddersydd for nye RAV4.

RAV4: Arven og suksessen

Toyota RAV4 startet som en pioner og en nisjemodell, men har gått hen og blitt en av verdens mest solgte biler. Den kan krediteres med å ha skapt et nytt markedssegment, et segment hvor alle større produsenter i dag er representert.

Modellen ligger nå i hjertet av Toyotas globale virksomhet. Globalt har de fire generasjonene siden 1994 solgt i mer enn 8,1 millioner eksemplarer, mens den nåværende RAV4 var verdens mest solgte SUV i 2017og fjerde bestselgende modell med 810,953 salg.

I Europa har etterspørselen etter SUVer firedoblet seg de siste fire årene (står for 22,7 prosent av det nye bilmarkedet) og årlig omsetning forventes å bli over fem millioner innen 2023. Salgsvolum i D-SUV-segmentet er stabilt, på rundt 1,5 millioner i året.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på