Nye Polo – En størrelse opp

Med fem dører og klart mer plass går VW Polo inn i sin sjette generasjon. Vi har allerede kjørt den med tresylindret bensinmotor.

Tekst: Dirk Gulde

Fiesta har gjort det, og det har Corsa også. Og nå er det Polos tur til å ta spranget forbi en lengde på fire meter. En gang i tiden var det en naturlig grense mellom småbil og kompaktklasse, helt til SUV-ene kom og forskjøv målestokken til mange bilkjøpere. Polo måler nå 4,05 meter i lengden, og det er 81 mm mer enn femte generasjon. Akselavstanden har til og med økt med 94 mm, ettersom utviklerne har klart å redusere overhengene.

Plassforholdene inni er tilsvarende gode, selv om det mest er passasjerene bak som får dra nytte av det. Selv bak en fører på 1,90 meter som har skjøvet forsetet langt bakover er det nok plass til to voksne. Bagasjeromvolumet har også økt med 75 liter, til 355 liter. Vi skal spare deg sammenligninger med tidligere generasjoner av Golf, men dette er ikke småbiltall lenger.

Beats er et eget utstyrsnivå som blant annet inneholder en hifi-system på 300 watt.

Polo har også blitt sju cm bredere, så nå trenger den nesten en halv kvadratmeter mer på å parkere. Det vil nok ikke være noen positiv utvikling for enkelte kunder. Og avstanden ned til Up virker nå diger.

De færreste kjøperne vil bli plaget av at Polo nå bare finnes med fem dører. For forgjengerens del var det bare 20 prosent som valgte en tredørs versjon, og det var ofte fordi de ville komme rimeligere ut.

Mye plass til hode og bein i annen rekke, bekvem baksetebenk.

Innvendig er materialene fine. Den nye Polo har solid plast, brytere som er gode i bruk og stramme, bekvemt formede seter. Dermed virker den like høyverdig som forgjengeren. Utstyrsnivået Comfortline og oppover får mykt polstret dashbord. De store listene i åtte ulike versjoner får farge inn i førermiljøet, og mange store rom hjelper med til å holde orden.

Trykkskjermen sitter klart høyere enn før. De store listene kan leveres i åtte ulike farger.

Legger du telefonen i midtkonsollen blir den ladet opp, så lenge den støtter Qi-standarden. Dessuten kan den kobles til en ytre antenne som forbedrer mottaket. Som i Golf finner vi navigasjonsskjermen bak en mørk glasskive, med en overflate som reagerer svært følsomt på berøring. Enda mer imponerende er det nye digitale kombiinstrumentet, som er skarpere og har flere innstillingsmuligheter enn den skjermen vi kjenner fra blant andre Passat. Med Apple CarPlay, Android Auto og MirrorLink kan enkelte telefon-apper vises på skjermen, og kan dermed betjenes under kjøring på helt lovlig vis.

Ellers er utviklingen av tilkoblinger oversiktlig. Hvis du vil motta køinformasjon i sanntid, må du enten bruke telefonen som hotspot eller stikke en LTE-pinne i USB-porten. Polo har altså ikke permanent onlinetilkobling med et fast SIM-kort.

Apper fra de vanligste telefontypene kan betjenes med skjermen.

Det er mye godt å si om understellet. Fra første meter serverer Polo høy støy- og fjæringskomfort. Den er nokså hardt satt opp, men støtdemperne reagerer svært følsomt på korte humper eller tverrskjøter, uten at de dermed svinger for mye over lengre ujevnheter. Det er tydelig at det er brukt mye lyddemping, for lyd fra understellet og den tresylindrede bensinmotoren på 95 hk er knapt å høre. Motoren snadrer meget lavmælt gjennom turtallsregisteret, og bare på full gass bråker den mer.

Men høye turtall er sjelden nødvendig, for den énliters TSI-motoren overrasker med bra kraft allerede fra 1500 o/min. Takket være turboen skyver den med 175 Nm dreiemoment, noe som gir den bedre reserver i høy fart enn de to sugemotorene med 95 Nm.

Takket være den presise og lette styringen suser Polo smidig gjennom storbyen, og den svipper også fint rundt svinger, uten krenging eller andre reaksjoner. Selv uten å ha sammenlignet den direkte med Golf er nok ikke avstanden særlig stor, noe som skyldes den i utgangspunktet like chassisteknikken. Den dyre multilinkbakakselen er forbeholdt dyrere Golfer, og de svakere variantene har samme oppsett som i Polo, nemlig McPherson-fjærbein foran og torsjonsaksel bak.

Digitale instrumenter med innstillbare klokker.

Ved siden av de tre nevnte bensinmotorene kommer det også enda en énliters og 115-hesters tresylinder mot slutten av året, en 1,5-liters firesylinder med 150 hk og en 200 hk sterk toliters firesylinder som blir GTI-motoren.

I tillegg skal den tresylindrede motoren leveres i en gassdrevet variant med 90 hk. Gass brenner rent, og slipper også ut mindre CO2.

Det er overraskende at det kommer to TDI-motorer i tillegg (1,6 liter, 80 eller 95 hk). De har påkostede SCR-systemer, og vil dermed tilfredsstille de snart mye strengere utslippsreglene. Det er overraskende fordi mange eksperter spår at de stadig dyrere metodene for eksosrensing vil medføre slutten på dieselmotor i småbiler. Men vent – Polo skal jo ikke være småbil lenger.

Kommentar

I 2020 starter VWs store elbiloffensiv, og frem til det gjør Wolfsburg det de behersker best der i byen: å utvikle meget gode biler. Den nye Polo kan transportere fire voksne med god plass og imponerende komfort. Med presis styring og trygg handling sørger den også for mye kjøreglede. Men dette store fremskrittet koster i form av merkbart større ytre mål. Hvis du ofte kjører alene eller med én passasjer, og du må frakte lite last, vil du nok ofte ønske deg at bilen var litt mindre.

Dirk Gulde

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på