Nye Hyundai i20 prøvekjørt

Hyundai i20

Annen generasjon av småbilen Hyundai i20 er på vei inn på markedet. Den er større, finere og kulere enn før.

Den første i20 skapte ikke nevneverdig begeistring i Europa, men gunstige priser og god garanti ga Hyundai et betydelig løft i Norge for et par år siden. Den kompakte i20 har mistet litt av salgstrykket, men etterfølgeren bør ha gode sjanser til å få Hyundai inn på folks handlelister igjen. Hvorfor? Jo, det nye knøttet ser betydelig modnere ut, og har i tillegg skikkelig plass å by på. Den har vokst til over fire meter i lengden, og er dermed større enn både Opel Corsa og Skoda Fabia. Og med et bagasjerom som kan varieres mellom 326 og 1042 liter har den også bra med lasteplass.

Hyundai i20

Dessuten gleder vi oss over at koreaneren har både fin komfort og solid kvalitet, med stramme seter og et oversiktlig førermiljø i to farger.

Hyundai i20

Motorene omfatter de kjente, men nyoverhalte bensinmotorene på 1,2 liter og henholdsvis 75 (174 950 kroner) og 84 hk (189 950 kroner). De er koblet til en presis manuell girkasse med fem trinn, og de er sterke nok til hverdagsbruk. Helt ny er en firesylindret motor med 100 hk og sekstrinns girkasse. Den gir lite lyd fra seg, men får lett satt femseterens 1,15 tonn i bevegelse. Særlig på høye gir den mer ettertrykk enn de små motorene. Denne 1,4 liters motoren kan også kombineres med en 4-trinns automat.

Og enda mer trekkraft leverer de to nye dieselmotorene. Særlig den tresylindrede enheten på 1,1 liter og 75 hk er både sparsommelig (0,32 liter per mil) og trivelig. Dreiemomentet ligger som mest på 180 Nm. Den større turbodieselen på 1,4 liter drar til med 240 Nm. Med den under panseret trekker i20 fint, med ivrig gassrespons og uten brummende undertoner.

hyundai i20

Av disse fem ulike motoralternativene er det kun de tre bensinvariantene som foreløpig skal selges i Norge. De to minste motorene leveres med manuell girkasse, mens 1,4 literen kommer med automatgir som standard til 230.950 kroner.

Avhengig av utstyrsgrad leveres i20 med utstyr som nøkkelfri adgang, filskiftvarsler (vinglevarsler), klimaanlegg og cruisekontroll. Det kan også bestilles et stort panoramatak. Smarte mediasystemer eller navigasjonssystem skal også være på trappene. Til neste år kommer det også en fin coupéversjon av i20, samt en helt nutviklet tre-sylindret én liters bensinmotor med turbo på 100 eller 120 hk.

hyundai i20

Tekniske data

Hyundai i20, 1,25 84 Hk Comfort

Karosseri: Femseters kombi, lengde x bredde x høyde 4035 x 1734 x 1474 mm, akselavstand 2570 mm, egenvekt 980 kg

Chassis: Uavhengige hjuloppheng foran, tverrstag og McPherson-fjærbein. Torsjonsaksel bak. Skruefjærer, støtdempere, ventilerte skivebremser foran, skivebremser bak. Dekk: 185/65 R 15

Kraftoverføring: Forhjulsdrift, sekstrinns manuell girkasse

Motor: Firesylindret bensinmotor. Slagvolum 1248 ccm. Ytelse 84 hk ved 6000 o/min. Maks dreiemoment 122 Nm ved 4000 o/min.

Ytelser: 0-100 km/t: 13,1 sek

Toppfart: 170 km/t

Forbruk (EU-norm): 0,47 liter per mil

Grunnpris: 189.950 kroner

Bra: God plass, stort bagasjerom, solid kvalitet, sparsommelige motorer.

Mindre bra: Slappe bensinmotorer, indirekte styring, litt hardt chassis.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på