Nye Ford Transit lyser opp på årets korteste dag

Ford Transit

Ved hjelp av et kraftig LED-lys over bakdørene på den nye 2-tonns Ford Transit blir arbeidsområdet bak bilen lyst opp for å bedre arbeidsforholdene og dermed øke produktiviteten på de aller mørkeste vinterdagene. I dag er faktisk årets korteste dag i Norge.

Ved å slå på en bryter plassert på innsiden av bakdøren får du en godt opplyst arbeidsplass bak bilen, også etter at solen har gått ned. Er batterikapasiteten i bilen svak, slås lyset automatisk av.

– Vår nye 2-tonns Transit er produsert for å kunne levere maksimal produktivitet til våre næringskunder. Vi lyttet nøye til innspill som kunne gjøre arbeidshverdagen til kundene enklere. Dette er et eksempel på en av de enklere ideene som bidrar til dette, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge Johnny Løvli.

Innenfor mange bransjer øker behovet for service nettopp på de korteste, mest snørike og ofte kalde vinterdagene. Ifølge tall fra Finans Norge ble det tilsammen erstattet skader på private bygninger og innbo for nesten 2,2 milliarder kroner i løpet av årets første tre måneder. Dette er 14 % mer enn i fjor. Den største økningen var på vannskader, frost, og skader etter mye og tung snø.

Ford Transit

Nesten 13 timer kortere dag i dag

I dag er det årets korteste dag på den nordlige halvkule. I London er dagen nesten ni timer kortere enn den er på sitt lengste, mens den i Barcelona er nesten seks timer kortere. I Oslo er dagen nesten 13 timer kortere enn ved sommersolverv.

Smart teknologi gjør arbeidsdagen enklere

Sammen med det smarte arbeidslyset bak på nye 2-tonns Transit får du også et ryggekamera. Andre nye Transit-teknologier som er utviklet for å gjøre det mindre krevende å manøvrere og parkere bilen inkluderer et frontmontert vidvinkelkamera, og parkeringsassistent som hjelper føreren med å finne parkeringsplass, parkere bilen og varsel for kryssende trafikk bak bilen når føreren rygger.

Ford Transit

Økt nyttelast, hybridløsning og lavere drivstofforbruk

Nye Ford Transit er også blant de beste i klassen på nyttelast. Takket være sterkt fokus på å redusere kjøretøyets egenvekt har det vært mulig å øke nyttelasten.

Fords nye oppgraderte 2-liters EcoBlue-dieselmotor har blitt opptil 7 % mer drivstoffeffektiv.

Nye 2-tonns Transit kommer også med en 48 volt mild hybridløsning med manuelt gir (mHEV). Dette reduserer bilens driftskostnader opptil 8 % ved mye start- og stoppkjøring – sammenliknet med dieselmotoren. Ved vanlig kjøring vil forbruket reduseres med 3 % med hybridvarianten.

Ford Transit

Som et ledd i Fords strategi om at alle nyttekjøretøy skal være tilkoblet internett, tilbys også FordPass Connect-modem til nye 2-tonns Transit. Dette gjør at flåtekunder kan optimalisere bruken og redusere de løpende driftskostnadene gjennom løsninger som Ford Telematics og Ford Data Services som lanseres i løpet av 2019.

Ford Transit

Bestselger i segmentet

Nyheten er klar for levering i Europa fra midten av 2019, og bygger på den nåværende modellen som har vært en stor suksess i Europa og Nord-Amerika. I begge markedene har 2-tonns Transit være bestselgeren i sitt segment.

Salgsveksten til Transit-familien i Europa har fortsatt i 2018. I løpet av årets første 11 måneder har det blitt solgt hele 284 600 Transit nyttekjøretøy i Europa. Dette er det beste salget på 25 år.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på