Nye Fiesta ST – snart i Norge

2018 Ford Fiesta ST

Med kunnskap hentet fra utviklingen av sportsbilene Focus RS og Ford GT setter den nye lille råtassen Ford Fiesta ST en helt ny standard for kjøreglede i sitt segment.

– Kjøpere av nye Fiesta ST setter høye krav til bilen, og disse innfrir den lille hissigproppen så absolutt. Den setter rett og slett en helt ny standard for kjøreglede i segmentet. Med sitt tøffe design og sin kvikke motor med hele 200 HK er det lett å finne tonen med nye Fiesta ST, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

I dag får de første europeiske biljournalistene prøve sjarmtrollet i Nice i Frankrike. Allerede i løpet av juni er de første bilene på plass i Norge.

Historiens første Ford Performance-modell med tre sylindre

Nye Fiesta ST har en rekke nye teknologier som gjør den ekstra morsom å kjøre, enten det er til og fra jobb eller på lukket bane.0-100 km/t gjør minstemann i Ford Performance-familien unna på 6,5 sekunder og speedometernålen stopper først på 232 km/t.

Den nye 1.5-liters EcoBoost bensinmotoren er også den første 3-sylindrede motoren i en Ford Performance-modell noensinne.

2018 Ford Fiesta ST

En humørspreder

– Jeg har vært heldig og fått prøve nye Fiesta ST på bane, og kan garantere alle fans av våre Performance-modeller at dette er noe av det morsomste og mest underholdende du finner i klassen. Dette er en humørspreder av de sjeldne til en pris som gjør den oppnåelig for mange, sier Berg.

For 342 000 kroner får du en meget godt utstyrt 3-dørs Fiesta ST. Med 5 dører koster den 5000 kroner mer.

Optimalt veigrep og økt sidestivhet

De nye teknologiene som for første gang er tilgjengelig på nye Fiesta ST inkluderer differensialsperre for optimalt grep på svingete veier og et Ford-patentert fjæringssystem som gir bedre kontroll i skarpe svinger og bedre tilbakemeldinger fra bilens bakpart. Systemet øker også bilens sidestivhet.

Nye Ford Fiesta ST får også for første gang ulike kjøremoduser – normal, sport og bane – som igjen påvirker bilens motor, styring og stabilitetskontroll. Bilens karakter kan med et knappetrykk endre seg fra en lettkjjørt pendlerbil til en sprek banebil.

De ulike kjøremodusene påvirker også bilens lyd for å gi deg en enda mer komplett kjøreopplevelse. Dette skjer ved hjelp av en elektronisk lydforbedringsteknologi og en aktiv ventil som er koblet opp mot bilens eksosanlegg.

2018 Ford Fiesta ST

Ny motor med forbedret ytelse

Den nye 1.5-liters Ecoboost-motorens 3-sylindrede arkitektur leverer også et naturlig høyt dreiemoment ved lavt turtall. Ytelsen blir ytterligere forsterket av en ny turbolader som benytter seg av et turbindesign for å bygge ladetrykk raskere og minimere forsinkelsen. Dette gir både bedre respons og en morsommere kjøreopplevelse. Motoren leverer 200 HK ved 6000 omdreininger per minutt og 290 Nm fra 1600 til 4000 omdreininger per minutt.

Sparer drivstoff med sylinderkutt

Den nye motoren får Fords bransjeledende teknologi som for første gang muliggjør sylinderkutt på en 3-sylindret motor. Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen til et sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet.

2018 Ford Fiesta ST

Omfattende liste med standardutstyr

Nye Fiesta ST blir tilgjengelig i fargene Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black og Silver Fox.

Fiesta ST kommer med en omfattende liste med standardutstyr – deriblant:

  • Recaroseter i skinn/Dinamica
  • Unik utvendig styling med stor bakspoiler
  • 18 tommers aluminiumsfelger.
  • Røde bremsekalipere
  • Eksklusivt B&O PLAY lydanlegg
  • Navigasjon
  • Nøkkelfritt system
  • Ford SYNC 3 infotainmentsystem
  • 3- eller 5-dørs karosseri

Se Ford Fiesta ST kjøre en av Europas beste kjøreruter

I serien «Europe`s greatest driving Roads» ble nye Ford Fiesta ST brukt til å kjøre den spektakulære kjøreruten Via Campocatino. Denne går mellom byen Guarcino og Campocatino. Ruten er som skapt for å sette den nye lille råtassen på prøve. Bare se her:

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på