Nye BMW X5: 4. generasjon SUV-monark

BMW X5

Første generasjon BMW X5 ble lansert i 1999. Siden den gang har den store SUV-en vært en av BMWs viktigste modeller. Nå kommer fjerde generasjon – med mer komfort, dynamikk, teknikk og funksjonalitet enn noen gang.

– Helt nye BMW X5 blir en kjøreglad SUV, og et rullende utstillingsvindu for teknikk og innovasjoner som vil finne vei til flere BMW-modeller i tiden fremover. Vi er nå godt i gang med vår største modelloffensiv noen sinne og det er ikke lenge til vi presenterer vår neste store nyhet, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

BMW X5 omdefinerte SUV-begrepet for snart 20 år siden. Over 2,2 millioner eksemplarer av de tre første generasjonene BMW X5 er solgt på verdensbasis. Fjerde generasjon lanseres i november, og som sine forgjengere blir den produsert på BMWs fabrikk i Spartanburg, USA.

BMW X5

Større og mer markant

Helt nye BMW X5 blir større og kraftigere enn dagens modell: Lengden øker til 4922 mm (+36 mm), bredden øker til 2004 mm (+66 mm) og høyden øker til 1745 mm (+19 mm). Til tross for de økte dimensjonene er proporsjonene typiske for en BMW X-modell; et kort overheng fremme, et ruvende panser, nærmest firkantede hjulbuer og en fallende taklinje.

Fronten er markant. Den erketypiske nyregrillen har blitt større, og sammen med lysdesignet gir den bilen et potent uttrykk. LED-lykter er standard foran og bak, frontlysene kan oppgraderes til både adaptive LED-lykter og BMW Laserlights med 500 meter rekkevidde på fjernlysene.

BMW X5

18″ felgstørrelse er standard, men kan oppgraderes helt opp til 22″.

Baksiden av bilen preges at tydelige horisontale linjer og de samme vinklene som går igjen i karosseriet. Baklyktene er smalere enn tidligere og har en egen skulpturell design. Bakluken er to-delt for enklere inn-og utlasting av bagasjerommet.

Helt nye BMW X5 kan bestilles i to ulike designvarianter. M Sport kommer med sportslige elementer og linjer i støtfangerne, lakkerte hjulbuer, kanaler og annet. xLine er mer offroad-preget i designen med understellsbeskyttelse og andre særegne detaljer. For kunder som ønsker mer skreddersøm, tilbys en rekke ulike elementer fra BMW Indiviual.

Motorer, ytelser og chassis

BMW X5 lanseres først med tre motorer i det europeiske markedet:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart: Blandet forbruk: Blandet CO2-utstlipp:
X5 40i xDrive 340 hk 450 Nm 5,5 sek 243 km/t 0,85 – 0,88 l/mil 193 – 200 g/km
X5 30d xDrive 265 hk 620 Nm 6,5 sek 230 km/t 0,60 – 0,68 l/mil 158 – 179 g/km
M50d xDrive 400 hk 760 Nm 5,2 sek 250 km/t 0,68 – 0,72 l/mil 179 – 190 g/km

Alle de tre første motorene er rekkeseksere som leveres med 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Motorene er typegodkjente i henhold til den nye WLTP-syklusen og tilfredsstiller den nye utslippsstandarden EU6d-TEMP-. Det betyr blant annet at partikkelfilter er standard også på bensinmotoren.

Det intelligente firehjulsdriftsystemet xDrive er naturligvis også standard på nye BMW X5. Seneste generasjon xDrive kombinerer maksimalt tilgjengelig dreiemoment med full smidighet og retningsstabilitet og kan nå flytte dreiemomentet mellom akslene enda raskere og mer presist enn tidligere.

Helt nye BMW X5 har også Dynamic Damper Control som standard. De elektronisk styrte demperne skjerper kjøredynamikken i bilen samtidig som demperkomforten økes. Om ønskelig kan nye BMW X5 også leveres med et adaptivt M Sport understell med luftfjæring på bakakselen, eller med full luftfjæring på begge akslene. Bilen kan da heves og senkes i et spenn på 80 mm gjennom fem ulike nivåer.

BMW X5

Førerassistansesystemer og teknikk

Fjerde generasjon BMW X5 tar både sikkerhet og komfort et tydelig steg videre. Ved å bearbeide kamerabilder og radardata kan de nye førerassistentsystemene i bilen støtte føreren i en rekke ulike situasjoner. Systemet «BMW Personal CoPilot» representerer et ytterligere steg på veien mot selvkjørende biler.

Som standard på nye BMW X5 finnes blant annet cruise control med kollisjonsvarsel og automatisk bremsefunksjon. Systemet kan også oppdage syklister på veien og varsle føreren dersom det er fare for kollisjon. En egen trøtthetsvarsling for føreren finnes også.

Systemet kan oppgraderes med funksjoner som kan utføre automatisk og kontrollert filskifte, adaptiv cruise control som tilpasser seg gjeldende fartsgrense og en helt ny nødstoppassistent som aktiveres gjennom den elektroniske håndbremsen. Avhengig av situasjonen vil bilen kunne bremse helt ned til stillestående, manøvrere seg til veikanten, aktivere nødblink og automatisk ringe til nødsentralen.

Forutsatt at man har øynene på veien og en bil foran seg, tillater det utvidede systemet at man under gitte forhold ikke berører rattet i nesten ubegrenset tid på motorveier i hastigheter opp til 60 km/t. (Tilgjengelig i Norge fra 04/2019).

Helt nye BMW X5 kan også assistere føreren med parkering. Standardutstyret inkluderer parkeringssensorer foran og bak (med autobrems), parkeringsassistent for lukeparkering og vinkelrette p-plasser, samt ryggekamera. Bilen kan også memorere de siste 50 meterne føreren selv rygger i hastigheter opp til 10 km/t, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

BMW X5

Interiør

Det er ikke bare på utsiden at nye BMW X5 representerer en ny retning for BMWs design. Også i interiøret er nye BMW X5 den første modellen ut med det nye konseptet hvor brytere og displayer samles i innrammede områder i konsollene. Dette betyr for eksempel at displayene for klimaanlegget nå sitter sammen med luftdysene og at betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til de ulike kjøreprogrammene er rammet inn i en felles enhet.

Den store nyheten i cockpiten er de to 12,3’’ skjermene som visuelt henger delvis sammen. Det heldigitale instrumentpanelet bak rattet introduseres for første gang i nye BMW X5 og kan tilpasses gjennom ulike menyer. Navigasjonssystem Professional er dessuten standard og inkluderer blant annet Apple Carplay. Om ønskelig kan også flere funksjoner styres gjennom definerte håndbevegelser foran en sensor i betjeningspanelet. For passasjerene i baksetet tilbys to separate 10,2’’ full-HD touchskjermer eller integrert feste for nettbrett og egne USB ladeuttak i ryggen av forsetene.

Den ferske utgaven av BMW X5 leveres både som 5-seter og 7-seter. Elektrisk justerbare og oppvarmede sportsseter i kunstskinn for fører og passasjer er standard. Bagasjerommet har en kapasitet på ca. 650 liter. Ved å felle ned baksetene, øker volumet til 1870 liter.

Utstyr og priser

Helt nye BMW X5 er første modell fra BMW som kan betjenes gjennom en smarttelefon. Med BMW Digital Key kan dørlåser og motorstart aktiveres uten en fysisk nøkkel. Alt du behøver å gjøre er å holde smarttelefonen nær dørhåndtaket, etter at den er synkronisert med bilen og de digitale nøklene fra sikkerhetssystemet er lastet ned (BMW Digital Key er foreløpig kun kompatibelt med enkelte Andriod-telefoner).

Fjerde generasjon BMW X5 lanseres i november, men kan bestilles allerede medio juni. For de første modellene gjelder følgende priser:

Modell: Frapris, eks. levering:
X5 40i xDrive 1.056.100,-
X5 30d xDrive 979.900,-
X5 M50d xDrive 1.286.800,-

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på