Nye A-Klasse som Plug-In Hybrid

Den nye utgaven av Mercedes A-Klasse har verdenspremiere på bilutstillingen i Genéve den  6.mars. De siste prøvekjøringene pågår for fullt, og  denne uken ble et knippe kamuflerte biler testet i området rundt Ivalo i finsk Lappland.

Tekst og foto Sven Furuly

Med minus 36 på gradestokken kunne Lappland by på glimrende testforhold for biler med elektriske drivlinjer i uke fire. På denne tiden av året gjennomfører alltid norske auto motor og sport første del av  den årlige vinterdekktesten. Den store Mercedes-karavanen befant seg på det samme hotellet som ams-redaktøren, og dermed måtte det bli en liten fotoseanse når de nye A-Klasse prøvebilene var parkert for natten.

Kommer i mange ulike varianter

Mercedes har store ambisjoner for den nye utgaven, og det er planlagt ikke mindre enn fem ulike karosserivarianter. Målet er å bli den foretrukne modellen i det viktige kompaktsegmentet som i alle år har vært hjemmebanen til VW Golf. Dermed vil vi også denne gangen møte variantene GLA (kompakt SUV), CLA (kupé) og CLA Shooting Brake (stasjonsvogn). I tillegg vil det komme en mer klassisk sedan-variant, først og fremst beregnet på oversjøiske markeder som Kina og USA. En helt ny karosserivariant blir også basert på MFA2-plattformen, og det er GLB, en liten SUV som blir utseendemessig inspirert av den nye G-Klasse. En spennende observasjon er at også bilmerket Infinity vil basere  modellene Q30 og XQ30 på den samme MFA2-plattformen som bærer den nye A-Klasse.

 

Ladehybrid kommer til høsten

Det er kanskje en overraskelse for mange, men den nye Mercedes A-Klasse kommer med flere små motorer som er konstruert og bygd av Renault, både på bensin- og dieselsiden.

Ved markedsintroduksjonen i april kommer A 180d med den velkjente 1,5 liters dieselmotoren fra Renault under panseret, samtidig som A 200 kommer med en 160 hk sterk utgave av Renaults 1,4 liters bensinmotor. Til høsten kommer denne i en 136 hk utgave, i tillegg til den varianten vi nettopp har sett i Lappland.

Den samme 4-sylindrede rekkemotoren bygges sammen med en elektromotor, og dette motstykket til Volkswagen Golf GTE får betegnelsen Mercedes A 220e. Foreløpige opplysninger går ut på at den får 70 km ren elektrisk rekkevidde fra et batteri på 13,7 kWh, men det har også vært skrevet om inntil 100 km rekkevidde.

Denne modellen skal lanseres ført til høsten, så vi regner med at de omfattende testene i et vinterlig Lappland gir gode erfaringer i forhold til hvor lang elektrisk rekkevidde det er riktig å gå ut med i bilens spesifikasjoner. Det er allerede nok av eksempler fra andre bilmerker der rekkevidden mildt sagt er en smule optimistisk.

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på