Nye A-Klasse: Luksuriøs teknologibombe


Mercedes-Benz A klasse har forandret seg mye siden lanseringen i 1997. Nå kommer den i fjerde generasjon, mer avansert enn noen gang.

Pressemelding – Mercedes-Benz Norge

Nye Mercedes-Benz A-Klasse snur opp ned på hva som kan forventes av komfort og teknologi i kompaktklassen. Med det nye brukergrensesnittet MBUX tilgjengeliggjøres en rekke funksjoner som tidligere var forbeholdt luksusklassen og alle modellvarianter kommer med helt nyutviklede motorer. Nye A-Klasse kan bestilles fra mars og forventes på norske veier til våren.

– Da den nåværende A-Klassen ble lansert i 2012 ble det starten på en eventyrlig utvikling for Mercedes-Benz i Norge som nå teller seks år med kontinuerlig vekst. Nye A-Klasse er klar til å ta over stafettpinnen og jeg er sikker på at vi med denne modellen vil nå ut til et større, yngre og mer teknologifokusert publikum, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Aktiv aerodynamikk

Mange vil gjenkjenne den aggressive grillen og de smale LED-lysene som nylig ble presentert på CLS. Sammen med et lavt panser og en visuelt lang silhuett får bilen et distinkt sportslig og dynamisk utseende. Med en Cd-verdi fra 0,25 er nye A-Klasse også den aerodynamiske lederen i sitt segmentet. Aktive lameller som justeres etter kjølebehov er teknologi som tidligere ble forbundet med sportsbiler som AMG GT R, men med tilvalget AIRPANEL har dette for første gang funnet veien til kompaktklassen. Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder er et annet eksempel på teknologioverføring til kompaktklassen. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon.

Revolusjonerende interiør

Interiøret i nye A-Klassen er fullstendig redesignet og setter standarden i segmentet. De doble frittstående skjermene er tilgjengelig fra 7 til 10,25 tommer og skaper et unikt utseende sammen med de bakbelyste luftdysene i turbindesign. Dashbordet er delt inn i to tredimensjonale, horisontale seksjoner der den nedre delen er visuelt skilt fra hoveddelen av dashbordet og ser ut til å flyte foran instrumentene. Stemningsbelysningen «Ambient Lighting» øker denne effekten med sine 64 ulike farger.

Optimalisert støyisolering

For å speile det luksuriøse interiøret er nye A-Klasse betydelig bedre støyisolert enn utgående modell. I tillegg til støyisolert fjæring og aeroakustiske tiltak, er også karosseriet forbedret. Ekstra nøye har man vært med overordnet strukturell stivhet og tilkoblingspunktene mellom chassis, fjæring og drivverk. Vindstøy har også blitt betydelig redusert i forhold til dagens A-Klasse

MBUX – Mercedes-Benz User Experience

Nye A-Klassen er den første Mercedes-Benz-modellen som har det helt nye multimediesystemet MBUX – Mercedes-Benz User Experience. En unik egenskap ved dette systemet er evnen til å lære takket være kunstig intelligens. MBUX kan individualiseres og tilpasses ulike brukere. Ambisjonen er å skape en følelsesmessig forbindelse mellom bilen, sjåføren og passasjerene.

Ytterligere styrker inkluderer Widescreen-cockpiten, med berøringsskjerm, «augmented reality» og intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes». For kunder som ikke er komfortable med denne måten å navigere på er det også mulig å bruke «touchpaden» i midtkonsollen eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.

Romslig luksus

Den nye modellen har blitt betydelig større sammenliknet med dagens modell. Bagasjerommets kapasitet er utvidet med 29 liter og rommer nå totalt 370 liter. De todelte baklyktene gjør laståpningen 20 cm bredere enn tidligere noe som gjør inn- og utlasting merkbart lettere. Mye innsats har også gått med til å bedre sikten for både sjåfør og passasjerer. Konsekvensen er at området som før var skjult av stolpestrukturene er redusert med 10%.

For første gang tilbys klimatiserte seter og multikonturseter med massasjefunksjon i A-Klasse. Til sammen kan kundene velge mellom tre forskjellige seter: grunnmodellen, komfortsetet og sportsseter med integrert nakkestøtte.

Intelligent som S-Klasse

Nye A-Klasse har assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. For første gang kan A-Klasse kjøre semiautonomt grunnet forbedrede sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover. Den benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med aktiv bremseassistent som standard. Avhengig av situasjonen kan dette effektivt bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. A-Klasse kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.

Nyutviklet motorprogram

Allerede fra salgsstart blir A-Klasse tilgjengelig med nye, effektive motorer. Blant disse finner vi to fire-sylindrede bensinmotorer med partikkelfilter. M 282 på 1,4 liter med inntil 163 hk og sylinderkutt, og M 260 på 2,0 liter, 224 hk og 350 Nm.

Også ny er den fire-sylindrede dieselmotoren OM 608 på 1,5 liter, med inntil 116 hk og 260 Nm. Høydepunktene er et motorstyrt utslippskontrollsystem med AdBlue®-teknologi, turbo og vannkjøling. Til denne motoren introduseres også en ny 7G-DCT dobbelclutch girkasse.

Ytterligere nye motorer vil følge, det samme gjelder 4MATIC firehjulsdrift.

Tekniske data

A-Klasse A 200 A 200 A 250 A 180 d
Girkasse 7G-DCT MT 6 7G-DCT 7G-DCT
Effekt (kW/hk) ved opm. 120/163 ved 5.500 120/163 ved 5.500 165/224 ved 5.500 85/116 ved 4.000
Maks. dreiemoment (Nm) ved omp. 250 ved 1.620 250 ved 1.620 350 ved 1.800 260 ved 1.750-2.500
Forbruk, blandet (l/mil) 0,51 0,56 0,60 0,41
CO2-utslipp, blandet (g/km) 120 133 141 108
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 8,0 8,2 6,2 10,5
Toppfart (km/t) 225 225 250 202
Lengde/Bredde/Høyde (mm) 4.419/1.796/1.440 4.419/1.796/1.440 4.419/1.796/1.445 4.419/1.796/1.440
Akselavstand (mm) 2.729 2.729 2.729 2.729

En viktig variant for Norge er en Plug-in hybrid som vi kom over under vintertesting i Nord-Finland for noen dager siden.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på