Null stjerner i NCAP-test

Renault-Kwid-I1

Skremmende resultater i Indisk NCAP-test. Ingen av de 5 testede bilene ble godkjent.

India er et land med en kraftig voksende bilpark. Mange av bilene som produseres og selges i dette markedet er små og billige, og dessverre går det på bekostning av sikkerheten. Bilene får en svakere konstruksjon, og mangler sikkerhetsutstyr som for lengst er standard i vår del av verden.

De testede bilene er Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio og Hyundai Eon. Biler fra kjente produsenter, men modeller som kun selges i India og enkelte andre markeder.

table

Ingen av de 5 testede bilene hadde airbag. De fikk alle strykkarakter på fører og passasjersikkerhet, men alle unntatt Maruti Suzuki Celerio fikk 2 stjerner på sikkerhet for barn. Hovedgrunnen til de dårlige resultatene for fører og passasjer var den ustabile konstruksjonen av passasjercellen. Når Renault ble konfrontert med resultatene tilbød de en forbedret versjon av bilen med forsterkninger. Disse kom i produksjon fra April i år. To biler ble testet, en med og en uten airbag. Heller ikke disse tilfredsstilte ikke kravene til fører og passasjersikkerhet. Renault opplyser at de vil fortsette arbeidet med å forbedre denne modellen, og håper å kunne tilby en sikrere bil til test i nær fremtid. Ingen av de andre produsentene har varslet forbedringer av sine modeller.

David_Ward_NCAP

David Ward, generalsekretær for den globale NCAP organisasjonen sier at denne testen viser hvor viktig det er for biler å ha et karosseri som holder seg stabilt i en kollisjon. ”Dette er et kritisk punkt for fører og passasjerenes sikkerhet, sammen med i det minste front-airbager. Det er veldig overraskende at en produsent som Renault lanserer en bil uten slik utstyr. NCAP mener at ingen bilprodusent noe sted i verden skal lansere en bil som så klart er under normal standard. Alle bilprodusenter må sørge for at bilene minst oppfyller minimumskravene i FN’s sikkerhetskrav, og i det minste har airbag.”

”Vi er glad for Renaults anstrengelser for å rette opp dette, og ser frem til å teste en ny og forbedret utgave. Renault har en høy grad av sikkerhet i Europa, og burde tilby det samme også til sine kunder i India”

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på