Nissan vil selge 1 million elbiler innen 2022

Nissan M.O.V.E to 2022 er planen som kombinerer teknologisk innovasjon med elbil-lederskap, autonom kjøring og levering av mobilitetstjenester

Nissan Motor Co., Ltd. lanserte i dag planer om å produsere flere elbiler, utvide og utvikle autonome kjøresystemer samt fremskynde flere tilkoblingsmuligheter i bil som en del av den nye målsetningen Nissan M.O.V.E. to 2022.

Nissan har som mål å selge 1 million elektrifiserte biler – enten elbiler eller biler med e-POWER-drivlinjer – årlig innen regnskapsåret 2022.

Som en del av Nissan M.O.V.E. to 2022, har selskapet også satt seg mål om å:

  • Utvikle åtte nye elbiler som bygger på suksessen av den nye Nissan LEAF
  • Lansere en elbiloffensiv i Kina under ulike merker
  • Lansere en elektrisk Kei-Car (mikrobil) i Japan
  • Tilby en global, crossoverbasert elbil inspirert av Nissan IMx Concept
  • Elektrifisere nye INFINITI-modeller fra regnskapsåret 2021
  • Utstyre 20 modeller på 20 markeder med autonom kjøreteknologi
  • Oppnå 100 % konnektivitet for alle nye biler fra Nissan, Infiniti og Datsun som selges på viktige markeder innen 2022

Philippe Klein, Nissan Chief Planning Officer, uttaler: «Vår produkt- og teknologistrategi er dedikert posisjonering av Nissan som den ledende bilprodusenten innen den automotive, teknologiske og forretningsbaserte revolusjonen. Vår innsats fokuserer på å levere Nissan Intelligent Mobility, dvs. de tre kjerneelementene innen elektrifisering, autonom kjøring, konnektivitet og nye mobilitetstjenester.»

Under en pressebriefing sammen med Senior Vice Presidents Takao Asami og Ogi Redzic, som ledet de respektive prosjektene om autonom kjøring og konnektivitet (tilkoblingsmuligheter) i Alliansen, bekreftet Klein at planen har som mål å øke den årlige omsetningen med 30% til 15,5 milliarder yen innen utgangen av regnskapsåret 2022. Selskapet har også et mål om 8% resultatgrad i kjernevirksomheten og fri kontantstrøm på 2,5 milliarder yen.

Klein lovet å bruke plattformen og drivlinjene til Renault-Nissan-Mitsubishi for å nå selskapets mål.

Med Leaf har Nissan skaffet seg god erfaring som nå de kommende modeller drar nytte av

Elektrifisering

Som en del av selskapets elektrifiserte strategi, sier Klein at Nissan vil lansere en produktoffensiv i Kina med blant annet den nye elbilen i C-segmentet i år, utviklet fra Nissan LEAF-teknologi. Produktoffensiven vil også inkludere en rimelig elbil i Kina via Alliansens fellesprosjekt eGT New Energy Automotive. Denne nye og rimelige elbilen vil utvikles i fellesskap av Alliansen og Dongfeng på en SUV-plattform i A-segmentet.

Det er også planer om å produsere to elbiler for Venucia-merket.

Nissan vil fortsette utviklingen av sin e-POWER-teknologi som allerede finnes på Nissan NOTE og Nissan SERENA i Japan. Over 129 000 Note e-POWER-modeller ble solgt i Japan det første året, og over to tredjedeler av NOTE-kundene valgte e-POWER-modeller i stedet for grunnmodellen.

Nissan forventer at elektrifiserte biler, inkludert elbiler og e-POWER-modeller, vil utgjøre 40% av selskapets salg i Japan og Europa innen 2022, og 50% innen 2025. I USA er forventningene ca. 20–30% innen 2025 og i Kina 35–40%.

INFINITI vil fremskynde den elektrifiserende trenden med nye modeller, enten som rene elbiler eller med e-POWER-teknologi, fra regnskapsåret 2021. Innen 2025 forventer INFINITI at elektrifiserte biler står for 50% av det globale salget.

Med konseptbilen IMx-KURO viser Nissan hvordan de ser for seg fremtiden

Autonom kjøring

Som en del av strategien for autonome kjøresystemer, har Nissan kunngjort planer for å ta i bruk ProPILOT-teknologi i 20 modeller på 20 markeder innen 2022. Selskapet forventer å selge 1 million biler utstyrt med ProPILOT-teknologi hvert år innen 2022.

Samtidig vil ProPILOT utvikles videre for blant annet autonom kjøring på flerfelts motorvei. Oppgraderingene vil lanseres i Japan som et pilotprosjekt innen ett år.

Asami sier: «Basert på Nissans historie innen revolusjonerende sikkerhetsteknologier, fortsetter vi å utvikle helautonom teknologi der føreren både slipper å styre bilen og følge med på kjøringen. Allerede i dag har vi flere biler på veien med delvis autonom teknologi enn noen andre bilprodusenter, og vi fortsetter å høste viktige og nyttige erfaringer for å kunne optimalisere disse teknologiene for våre kunder.»

Interiøret i konseptbilen IMx-KURO

Konnektivitet og mobilitetstjenester

Redzic kunngjorde en målsetning om å tilby konnektivitet for alle biler fra Nissan, INFINITI og Datsun som selges på viktige markeder via lanseringen av Alliance Connected Cloud.

«Alliance Connected Cloud lar alle selskaper i Alliansen integrere datastyring i fremtidige, nåværende og fremtidige tilkoblede biler, både nye biler og de som allerede kjører på veien,» sier Redzic. «Dette vil støtte infotainmenttjenester og være en enkel kommunikasjonsmekanisme for trådløse oppdateringer i alle biler.»

Alliance Connected Cloud skaper et fundament både for tilkoblede tjenester og mobilitetstjenester for Nissan, inkludert drosjetjenester med førerløse biler.  Nissan testet ut drosjetjenesten i sin første førerløse bil kalt «Easy Ride» med samarbeidspartneren DeNA tidligere denne måneden. Nissan har som mål å levere kommersielle tjenester direkte til kunder i begynnelsen av 2020-tallet.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på