Nissan Leaf tar nytt ladegrep

Annen generasjon av Nissan Leaf får mer effekt og klart større rekkevidde. Vi har allerede kjørt elbilen i Japan.

Tekst: Clemens Hirschfeld – Foto: Nissan

Nissan solgte mer enn 270 000 eksemplarer av den første Nissan Leaf over hele verden, ganske mange av dem i Norge. Hele 30 000, faktisk! Nå ønsker fabrikken at elbilen skal ha suksess på alle markeder, så forgjengerens avrundede karosseriformer er vekk, og i stedet er designet orientert etter den nåværende og mer firkantede Micra. De ytre målene endrer seg bare litt, for Leaf har blitt 3,5 cm lengre og én cm lavere. Også derfor er cw-tallet nå forbedret til 0,27.

Den blå grillen og taket i kontrastfarge er pent.

Innvendig har Nissan også forandret litt. Midtkonsollen virker mer ryddig, og bare klimaanlegget og girspaken minner om forgjengeren. Infotainment-systemet med sju tommers trykkskjerm kan integrere smarttelefoner med Android Auto og Apple CarPlay.

Større skjerm og analogt speedometer er de største endringene på dashbordet. Her i høyrerattet versjon.

I den gamle Leaf var det heldigitale instrumenter, men nå kikker føreren på et analogt speedometer. Ved siden av er det et digitalt display som bruker animasjoner til å vise ladetilstand og kraftflyt. I denne forseriebilen merker vi oss mye hardplast, men de bekvemme alcantara-setene overbeviser.

Leaf har beholdt den nå sju år gamle tekniske plattformen fra forrige Leaf, men batterier og drivverk er videreutviklet. Elektromotoren yter nå 110 kW – eller mer forståelige 150 hk. Dermed summer Leaf fra null til 100 km/t på 8,5 sekunder, og takket være et solid dreiemoment på 320 Nm føles den kjapp nok. Japan-varianten setter en stopper ved 144 km/t, men i Europa skal 160 km/t være mulig. Batteriet består av fire pakker, hver med 48 celler og ladetiden er redusert i forhold til dagens Leaf. Det nye batteriet skal gi en rekkevidde målt etter NEDC-normen på 380 km.

Den japanske varianten er myk og understyrer lett.

Forseriebilen vi kjørte var satt opp for det japanske markedet, og hadde dermed svært myk fjæring. Når du tar en sving i høy fart reagerer Leaf dermed med sterk understyring og kraftig krengning. Når asfalten ikke har den beste kvaliteten er chassisets reaksjoner ikke bare hørbart, men også følbart.

Gasspedalen som kalles E-Pedal gir en helt ny kjørefølelse. Så snart føreren går av gassen, starter gjenvinningen av energi. Hvor sterk bremsingen blir avhenger av hvor fort føreren trykker eller slipper opp pedalen.

Leaf kan kjøre delvis autonomt når den har assistentsystemet ProPilot med ombord. På motorveier kan den holde følge med forankjørende i opptil 160 km/t, og holder linjen også i svinger. Med ProPilot kan bilen også parkere seg selv.

Produksjonen av de europeiske bilene er i gang på fabrikken i Sunderland.

Fra første kvartal 2018 skal den nye Leaf være å få kjøpt i Norge med det minste av to batterialternativer. Utgaven med det største batteriet vil få en rekkevidde på 500 km, men denne kommer ikke i salg før mot slutten av 2018. Prisene er fortsatt ukjente, men 30 000 solgte biler i Norge betyr utvilsomt at Nissan kommer til å ha en svært markedstilpasset pris i forhold til de mange konkurrentene det etter hver begynner å bli i elbilmarkedet.

Kommentar

Pent design, skikkelig rekkevidde, delvis autonom kjøring og en ny kjørefølelse, takket være E-Pedal – det kan tenkes at Leaf blir enda en fremgangsrik elbil fra Nissan. Men kvalitet, kjøreegenskaper og komfort bør være bedre når bilen kommer i salg i Europa.

Clemens Hirschfeld

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på