Nissan med gjennnombrudd innen kunstig intelligens


Nissan med banebrytende teknologi innen kunstig intelligens. Et gjennombrudd i visjonen Nissan Intelligent Mobility, som lover at biler nå vil kunne lære fra sine førere

Nissan avslørte i dag forskning som muliggjør det for kjøretøy å tolke signaler fra sjåførens hjerne. Dette skal gjøre bilkjøring både tryggere og mer underholdende og vil redefinere hvordan bilførere samhandler med sine biler. Dette snur for mange opp ned på den til nå rådende oppfatningen om kunstig intelligens.

Selskapets Brain-to-Vehicle- eller B2V-teknologi, som på norsk blir Hjerne-til-bil-teknologi, lover å øke reaksjonstiden for sjåfører, noe som vil føre til at biler fortsetter å tilpasse seg og gjøre selve kjøringen mer underholdende.

Nissan demonstrerer kapasiteten i denne eksklusive teknologien på forbrukerteknologi-utstillingen CES 2018, som i disse dager avholdes i Las Vegas. B2V er den nyeste utviklingen innen Nissan Intelligent Mobility, selskapets visjon for å transformere hvordan biler kjøres, drevet og integrert i samfunnet.

«Når folk flest tenker på autonom kjøring, har de en veldig upersonlig forestilling om fremtiden, hvor mennesker ikke lenger har kontroll over maskinene. Men B2V-teknologien gjør det motsatte. Ved å bruke signaler fra sin egen hjerne for å gjøre selve kjøringen enda mer spennende og underholdende, sier konserndirektør Daniele Schillaci i Nissan. «Gjennom Nissan Intelligent Mobility hjelper vi forbrukerne mot en bedre verden ved å levere mer autonomi, mer elektrifisering og mulighet for å være mer tilkoblet», sier Schillaci.

Dette gjennombruddet fra Nissan er et resultat av hjerneforskning der avansert dekoding benyttes for å kunne forutse en sjåførs handlinger og tidlig oppfatte eventuelt ubehag.

Med en slik på hodet kan bilen kommunisere med førerens hjerne

Forutse:
Ved tidlig å fange opp tegn på at sjåførens hjerne er i ferd med å iverksette en bevegelse, som for eksempel å snu rattet eller tråkke på gasspedalen, kan føreren hjelpe teknologien med å framskynde starten av handlingen raskere. Dette kan forbedre reaksjonstidene og øke graden av manuell kjøring.

Oppdage:
Ved å oppdage og evaluere driverens ubehag, kan kunstig intelligens endre kjørekonfigurasjonen eller kjøremoduset når bilen er i autonom modus.

Nissans ingeniører under testing av systemet

Andre mulige bruksområder for den avanserte teknologien inkluderer justering av bilens interne miljø, sa dr. Lucian Gheorghe, senior innovasjonsforsker ved Nissan Research Center i Japan, som leder denne B2V-forskningen. For eksempel kan teknologien bruke forstørret virkelighet til å justere hva sjåføren ser og slik skape et mer avslappende miljø.

«De potensielle bruksområdene til denne teknologien er enorme,» sa Gheorghe. «Denne undersøkelsen vil være en katalysator for mer Nissan-innovasjon i våre biler i årene som kommer.»

Nissans B2V-teknnologi er den første i verden av dette slaget. Sjåføren bruker en innretning som måler hjerneaktiviteten, som i sin tur igjen blir analysert av autonome systemer. Ved å forutse forventede handlinger og bevegelser, kan systemene handle enda raskere. Dette gjør seg gjeldende for ekesempel i situasjoner der rattet må dreies for å styre bilen unna hindringer eller bremse bilen. Systemene kan i slike situasjoner utføre disse handlingene 0,2 til 0,5 sekunder raskere enn føreren, og det nærmest umerkelig.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på