Nå kommer nye Fiesta

Den mest teknologisk avanserte småbilen som er i salg i Europa, nye Ford Fiesta, kommer til Norge i løpet av juli. Og aldri før har det vært så mange varianter å velge mellom!

Designet bygger tydelig på den utgående Fiesta, som i flere år har vært Europas mest solgte småbil, men har blitt enda mer moderne.

Først kommer nye Fiesta som Trend og Titanium utgave. Deretter vil den sporty ST-Line versjonen og den luksuriøse Vignale-varianten bli tilgjengelig i løpet av høsten. Neste år kommer den mer crossover-aktige Fiesta Active og den superspreke og lekre Fiesta ST med hele 200 HK.

Vi får nå en Fiesta-variant som passer for alle, med avansert teknologi og utstyr som en bare kunne drømme om for få år siden. Alle variantene av den ikoniske småbilen som så mange kunder har blitt glad i, har også sin egen personlighet, men er samtidig like morsomme og sporty å kjøre, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Fra 187 000 kroner

Fra 187 000 kroner kan du bestille nye Ford Fiesta med en helt ny 1.1-liters bensinmotor med 85 HK og utstyrsnivået Trend.

Fiesta ST-Line kommer med et sportslig stylet eksteriør, tøffe 17-tommers aluminiumsfelger, sportsseter, aluminiumspedaler og et sportslig utformet ratt. Kjøreopplevelsen blir også mer sportslig med sportsfjæringer. ST-Line er tilgjengelig både som 3-dørs og som 5-dørs karosseri og starter på 212 000 kroner.

Titanium utstyrsnivå starter også på 212 000 kroner. Inkludert da er blant annet Fords SYNC 3 infotainmentsystem med 6,5 tommers berøringsskjerm, automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, akustisk frontrute som ytterligere reduserer støy i kupeen, cruisekontroll og LED kjørelys.

Den luksuriøse Fiesta Vignale kommer blant annet med unike 17-tommers aluminiumsfelger, eksklusive eksteriørdetaljer, delskinnseter, nøkkelfritt system og 8-tommers berøringsskjerm. Prisen starter på 242 000 kroner.

Nytt eksklusivt stereoanlegg fra B&O Play

Gjennom det nye partnerskapet mellom Ford og Harman Kardon tilbys nye Fiesta, som den første Ford-modellen, med det eksklusive bilstereoanlegget B&O Play. Høyttalere og kalibrering er skreddersydd, og har fantastisk lyd med sine 10 høyttalere, inkludert en senterhøytaler på toppen av instrumentpanelet og en subwoofer montert i bagasjerommet. Total effekt er hele 675 watt.

Mer komfort og kjøreglede

Nye Ford Fiesta bygges på en helt ny plattform, og vokser ca. 7 cm sammenlignet med dagens modell. Den har også blitt 13 millimeter bredere og benplassen bak har økt med 16 millimeter, sammenlignet med den utgående varianten. Baksetene har også blitt mykere å sitte i og fått bedre sidestøtte.

En stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og en akustisk frontrute gir både sjåfør og passasjerer en mer behagelig kjøreopplevelse i nye Ford Fiesta. Andre små detaljer som er forbedret er dører som er 20% lettere å lukke, vindusviskere som dekker 13% mer av frontruten, og en praktisk løsning som gjør at du reduserer søl ved drivstoffpåfylling.

En praktisk dørkantbeskyttelse spretter også ut i det bildøren åpnes, og kan redusere skader på døren din – samt andre biler – når du for eksempel åpner den i et trangt parkeringshus.

Nytt i småbilfavoritten er også et panoramatak som kan åpnes.

Spekket med tilgjengelig utstyr og teknologier

Den nye Fiestaens avanserte førerassistansesystemer henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Sammen overvåker disse kontinuerlig områdene rundt hele bilen. Rekkevidden på systemene er opptil 130 meter eller mer enn lengden av en fotballbane.

Den nye småbilen har også et omfattende spekter av tilgjengelig utstyr og teknologi:

  • Parkeringsassistent (for parallell- og lukeparkering, samt utkjøringsassistent)
  • Adaptiv cruisekontroll
  • Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse
  • Justerbar hastighetsbegrenser
  • Automatisk fjernlys
  • Blindsoneinformasjonssystem med varsel for kryssende trafikk
  • Føreroppmerksomhetsovervåking
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Filskiftevarsler og LaneKeeper
  • Panoramatak – hvor fremre halvdel kan åpnes
  • Flere interiørpakker for ytterligere personifisering

Produseres en ny Fiesta hvert 68. sekund

Ford har investert hele 293 millioner euro tilsvarende mer enn 2,7 milliarder norske kroner, i fabrikken i Køln hvor den nye småbilfavoritten skal produseres. Dette er allerede anerkjent som en av verdens mest effektive bilfabrikker. Produksjonen av nye Fiesta startet i midten av mai og en ny Fiesta har siden det rullet av samlebåndet hvert 68. sekund!

I mars i år var den nåværende generasjonen av Ford Fiesta den mest solgte bilen i Europa.

Kommer med den prisbelønte 1.0-liters Ecoboost-bensinmotoren

For få dager siden ble Fords 1.0-liters Ecoboost-bensinmotoren for 6. år på rad kåret til «Engine of the Year» av biljournalister fra hele 38 land. Denne er selvsagt en av motorvariantene i nye Ford Fiesta:

Motorvarianetene på nye Fiesta:

  • En ny 1.1-liters bensinmotor med 85 HK og 5-trinns manuelt gir
  • 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor med 100 HK og 6-trinns manuelt gir
  • 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor med 125 HK og 6-trinns manuelt gir
  • 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor med 140 HK og 6-trinns manuelt gir
  • 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor med 100 HK og automatgi
  • 1.5-liters TDCi dieselmotor med 85 HK og 6-trinns manuelt gir
  • 1.5-liters TDCi dieselmotor med 120 HK og 6-trinns manuelt gir

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på