Mye nytt fra Kia

Kia viser flere nye modeller på bilmessen i Paris, med e-Niro som den aller mest interessante for det norske markedet. Også Kias helt nye ProCeed vekker oppmerksomhet.

– Disse nyhetene understreker Kias ambisjoner og lidenskap for design, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Norge. – e-Niro vil absolutt være en utfordrer i elbil-segmentet, med rekkevidde på hele 485 km, sporty crossover-design og god plass.

Kia Niro i elektrisk versjon

Kia Niro-modellene er en etablert kombinasjon av SUV og stasjonsvogn, en crossover, som er meget populær i Norge. Siden introduksjonen i 2016 er hybrid-versjonene solgt i over 200 000 eksemplarer i Europa. Helt fra starten har Niro vært tiltenkt å komme i en elektrisk versjon, og den elektriske drivlinjen har hatt minimal påvirkning på benplass og romfølelse. Med en akselavstand på hele 2700 mm har e-Niro et romslig interiør, og bagasjerommet rommer 451 liter (VDA).

Nye e-Niro er stor og romslig innvendig og er utstyrt med alt av teknologi som komplimenterer den elektriske drivlinjen. Til Norge kommer e-Niro kun med den største batteripakken på 64 kWh, og en rekkevidde på 485 kilometer (WLTP). Etter WLTP testsyklus «urban» kan e-Niro klare opptil 615 kilometer i bykjøring, noe som kan måle seg med mange fossilbiler. 0-100 km/t går unna på 7,8 sekunder.

Synlige designjusteringer

Kia har valgt å gjøre noen utvendige justeringer som bidrar til å minske luftmotstanden ytterligere, sammenlignet med tidligere Niro-søsken. Tigernese-grillen domineres av en ladeluke og en preget Niro-logo. Også luftinntakene og kjørelysene har fått ny design med blå trimming, og støtfangeren er nydesignet for bedre aerodynamikk. Også bak kan man se at dette er den elektriske utgaven av Niro. Blå dekorlinjer får frem bilens linjer og sammen med ny design på LED-baklysene blir denne bilen lett gjenkjennelig på gata.

Les mer om e-Niro

Kia ProCeed «shooting brake».

Helt nye Kia ProCeed bygger videre på Ceed sin suksess i Europa, og er både lengre og lavere enn Ceed-modellene vi kjenner fra tidligere, og Kia er første mainstream-merke som lanserer denne karosseritypen. ProCeed retter seg mot par og små familier som ønsker seg en medium stor, sporty og samtidig praktisk bil. Smidig og rask kjørerespons sørger for komfort og stabilitet også i høye hastigheter, bl.a. fordi bilen er 5 mm lavere enn sine Ceed-søsken. Modellen kommer i til Norge i to GT Line-versjoner, hvor motorvalget står mellom en 1,4 turbo bensinmotor på 142 HK/242Nm og en 1,6 dieselmotor med 136HK/320Nm. Begge utstyrt med 7-trinns dobbelclutch automatisk girkasse.I tillegg kommer en GT-versjon med en 1.6 turbobensinmotor på 204 hk

Lastekapasitet en stasjonsvogn verdig

Med en lastekapasitet på hele 594 liter (VDA) har ProCeed 50 prosent mer lastekapasitet enn fem-dørsversjonen av Ceed. Baksetene kan enkelt deles 40:20:40, med en løsning som gir et helt flatt bagasjeromsgulv. Med lav lasteterskel blir det enkelt å løfte bagasje inn og ut, spesielt siden bagasjeluken kan åpnes automatisk så snart Smart-Key nøkkelen er i nærheten. Kjekt når man har begge hendene fulle av bæreposer.

Les mer om ProCeed

Nye Ceed GT-modeller

Ceed lanseres også i en GT-versjon som skiller seg ut med et et enda «hvassere» og sporty design. Ceed GT leveres med en engasjerende og kraftfull 1,6 liters turbo bensinmotor med direkte innsprøytning på 204 hk. For første gang blir Ceed GT lansert med en syv-trinns automatisk dobbeltclutch girkasse, i tillegg til den fra før kjente manuelle seks-trinnskassen.

Både Ceed kombi, stasjonsvognen og ProCeed kommer også i GT-Line versjoner.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på