Mitt skip er lastet med: 572 BMW i3

Nærmere 19 000 nye BMW i3 er nå registrert i Norge siden den kompakte elbilen ble lansert høsten 2013. 2018 blir nok et nytt rekordår – på flere måter: For få dager siden ankom den største leveransen av BMW i3 noensinne til landet. Da kjørte 572 nye BMW i3 ut fra ett og samme skip på kaia i Drammen.

– Parkert støtfanger mot støtfanger, blir det 2294 meter med BMW i3. Det betyr for eksempel at du kan plassere bilene i en sammenhengende rekke fra Operahuset via Slottsplassen og tilbake til Nationaltheatret –  eller fylle opp så godt som hele løpebanen rundt Bislett stadion med 5 biler i bredden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Nå står bilene til klargjøring hvor det blant annet skal monteres 2288 vinterdekk. Om kort tid er bilene på vei til sine nye eiere omkring i hele landet.

Uoffisiell verdensrekord

– I oktober satte vi uoffisiell verdensrekord, da vi skrev nærmere 1100 nye kontrakter på BMW i3 i løpet av én måned, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter.

I den nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWh

Lang rekkevidde – kort leveringstid

Da BMW i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWh. I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWh. I den nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWh. Dermed er både batterikapasitet og rekkevidde nærmest doblet siden den særegne elbilen ble lansert i 2013.

I et sultent norsk elbilmarked er leveringstid et svært sentralt tema.

Det blir lange dager for dem som skal montere 2288 vinterdekk

– Leveringstiden har blitt en variabel som kundene tar med i vurderingen når de skal handle elbil. Derfor er det svært viktig for oss å levere så raskt og effektivt som mulig. Flere av kundene som bestilte nye BMW i3 120Ah i oktober har allerede fått sin bil, og flere blir levert nå før jul. Det betyr at vi faktisk har levert nye fabrikksbestilte elbiler på under to måneder etter at de ble bestilt av kunde, sier Marius Tegneby.

Normal leveringstid på BMW i3 er i Norge nå rundt tre måneder – eller raskere.


Historiske fakta:

Registrerte nye BMW i3 i Norge siden lanseringen høsten 2013:
2013: 51 biler
2014: 2040 biler
2015: 2368 biler
2016: 3943 biler
2017: 5035 biler
Til nå* 2018: 5371 biler

Totalt: 18808 biler

* Pr. 09.12.18

Kilde: OFV

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på