Mitsubishi med ny plugin hybrid i Geneve

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) har verdenspremiere på neste modellgenerasjon crossover SUV MITSUBISHI ENGELBERG TOURER under årets utgave av Genéve Motorshow. MMC benytter egen teknologi innen elektrifisering og firehjulsdrift i MITSUBISHI ENGELBERG TOURER.

Engelberg er et velkjent skisted sentralt i Sveits som tilbyr panoramautsikt, så vel som preparerte løyper og off-piste nedfarter med høy vanskelighetsgrad enten du velger ski eller snowboard.

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER er en ladbar hybrid (PHEV) som benytter to elektriske motorer, en elmotor foran og en elmotor bak som står for firehjulsdriften. Med en bensinmotor i tillegg som kan lade batteriet og, eller kjøre bilen, kan du kjøre på ren elektrisk strøm i hverdagen og legge ut på langtur uten rekkeviddeangst fordi lademulighetene langs veien kan være opptatt eller være mangelfull.

Design

Du vil tydelig gjenkjenne Mitsubishi sin nye designretning. Stylingen bærer preg av at dette er en bil full av kraft og driftssikkerhet. Interiøret tilbyr generøst med plass og med tre seterader er det romslig plass til 7 personer som alle kan nyte turen. Oppmerksomhet til kvalitet og funksjonalitet går igjen hvor enn du snur deg. En smart utstyrsdetalj er en takboks med fjernstyrt lukking/åpning og takboksen har innfelte tåkelys i front.

Ombordteknologier

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER har et videreutviklet to-elmotors 4WD fra Outlander PHEV, men med neste-modellgenerasjon elektrifisering og firehjulskontroll. I tillegg er den tilknyttet nett, det vil si «connected».

PHEV systemet

  • MITSUBISHI ENGELBERG TOURER benytter et stort fremdriftsbatteri som er plassert under gulvet mellom for- og bakhjul. To elmotorer, en foran og en bak, gir plass til 3 seterader innvendig og 7 personer.
  • Bensinmotoren er på 2,4 liter og spesielt utviklet for PHEV systemet, I seriehybrid modus lader bensinmotoren batteriet. Det høyere slagvolumet gir en komfortabel tur med god tilgang til kraft, og lavere drivstofforbruk.
  • MITSUBISHI ENGELBERG TOURER har en elektrisk rekkevidde på 70 km (WLTP testsyklus), og med fulladet batteri og bensintank er total rekkevidde på over 700 km (WLTP). Dette betyr at man kan kjøre enda lenger som en helelektrisk bil.

4WD systemet

  • MITSUBISHI ENGELBERG TOURER gir permanent 4WD gjennom to elektriske motorer som driver hver sin aksel. Kunnskap rundt chassisdynamikk og fremkommelig har sin opprinnelse fra Lancer Evolution. Active Yaw Control (AYC), det vil si krengningskontroll gir optimal momentfordeling mellom forhjulene.
  • Hvert hjul kan kontrolleres med bremser eller mer kraft, alt etter behov for grad av veigrep under fellesnevneren Super All-Wheel Control (S-AWC). AYC har sensorer for rattutslag, grad av krengning, bruk av «gasspedal», bruk av brems, bilens hastighet med mer.

«Connected Car System»

  • Når føreren taster inn reisemål i navigasjonssystemet vil nett-tilkoblingen bruke værmeldingen, temperatur, topografi, mengden trafikk og kjøreforhold til å finne optimal kjøremodus langs turen for å spare kjøre mest mulig økonomisk.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på