Mission accomplished?

Vi trekker ladekabelen ut og kjører avsted. Vi vil vite hvordan Porsches første helelektriske sportsbil med over 600 hk er å kjøre, så vi tar en tur i studien Mission E Cross Turismo.

Tekst: Jens Dralle og Jan Einar Wettre – Foto: Cristoph Bauer

Overraskelser kommer ofte nettopp overraskende. Som nå, for eksempel. «Gi skikkelig gass på neste rettstrekning,» roper Stefan Weckbach fra passasjersetet. I den 1,99 meter brede Porsche Mission E Cross Turismo sitter han en god del lenger mot øst enn for eksempel i en Panamera. Skikkelig gass? I en prototype som er håndlaget bare til bruk på messer? Okay, da.

De permanente synkronmotorene, en på hver aksel, spinner opp uten nøling. De er nesten lydløse og bare summer forsiktig, men samtidig presser de deg bakover i setet, som er like mykt som europaller. Man skulle kanskje tro at vi etter hvert nå ville bli vant til elbiler og hvordan de trekker fra start. Men det er vi ikke. Vi blir like overrasket hver gang.

Kommer Cross Turismo? Det kan ikke prosjektleder Stefan Weckbach svare på. Men bilens egenskaper er det ikke noen tvil om.

Men likevel forteller ikke Mission E Cross Turismo hele sannheten. «Denne bilen har riktignok samme layout som kommer i produksjon, men den tilsvarer bare der utviklingen lå for ett og et halvt år siden,» sier Weckbach, som er prosjektleder for denne elektriske sportsbilen. Systemeffekten ligger ved rundt 500 hk, men senere skal det bli over 600. Porsche krever av seg selv å skape den sportsligste bilen i dette segmentet, og dermed bør maksimalt dreiemoment lett kunne overstige 1000 Nm. Noen offisielle tall har vi ikke ennå.

Like mangelfullt er svaret på hvilken kapasitet batteriet får. Men den må bli liggende over 90 kWh. Offisielt er det derimot at motorene jobber med en spenning på 800 volt, og det forkorter ladetiden. På 15 minutter skal man kunne lade opp nok energi til 400 kilometers kjøring.

Hvor mange kilogram må disse kilowattene dytte på? «Denne showbilen veier 500 kg mer enn produksjonsmodellen,» opplyser Weckbach. Målet for den serieproduserte bilen, altså den firedørs sedanen av Mission E, ligger mellom 2,1 og 2,2 tonn. Vil Cross Turismo noen gang bli å kjøpe? Sannsynligvis, men det er ikke endelig avgjort.

Men Weckbach har tenkt gjennom hele konseptet. Det skal bli mulig å sette på et takstativ og et sykkelstativ bak, slik at kundene kan ta med seg hobbyutstyret overalt. Begrepet «overalt» blir dermed strukket ganske langt, men med firehjulsdrift med variabel kraftfordeling og en luftfjæring som kan øke bakkeklaringen blir aksjonsradiusen ganske respektabel. Den blir snarere begrenset av rekkevidden på rundt 500 km.

Porsche vil innordne den elektriske Misson-serien under Panamera, selv om Cross Turismo måler 4,95 meter i lengden. Studien ruller på 20-tomsfelger med dekk i dimensjonen 275/40.

Uansett hvor mange det blir av dem til slutt, blir hver kilometer av Mission E tildelt en stor mengde kjøreglede. Er det en overdrevet vurdering på et så tidlig tidspunkt? Kanskje, men denne studien formidler absolutt et slikt inntrykk. Ergonomien er fokusert mot føreren. Sittestillingen behandler deg som en integrert bestanddel av bilen, og akselerasjonen er hard og umiddelbar. På mindre enn 3,5 sekunder er vi oppe i 100 km/t. Flere ganger etter hverandre, hvis det trengs. Videre kjenner du litt av den spontane og ustressede lysten til svinger som Porsche er kjent for.

Weckbach etterlater ingen tvil om hva som står på spill for Porsche: «De potensielle kundene har høye forventninger. I chassiset bruker vi komponenter fra Panamera, og dessuten muliggjør layouten med batteriet i gulvet et tyngdepunkt som ligger lavere enn i en 911.»

Panamera kan sikkert også tjene som prismodell for denne sportsbilen. Men uansett hva prisen blir, må Mission E tjene penger fra starten, sier Weckbach. Men det vil gå over et år fra nå før han kan gi full gass.

Slanke skjermer, frittstående instrument med bøy på, et nytt språksystem: Er dette konseptbilgimmicker? Nei, alt kommer i produksjon.

Instrumentene har et klassisk layout, og blir vist på et bøyd og frittstående display som kan konfigureres individuelt. Ved siden av finner vi to trykkskjermer, akkurat der det ellers er en pyntelist som frisker opp førermiljøet. Der kan sidepassasjeren styre en drone som gjør det mulig å filme utflukten. Aha.

Et viktigere spørsmål: Vil dette pene, slanke instrumentet henge med til serieproduksjon? Sikkert ikke, vel?

«Jo, det blir akkurat sånn,» sier Weckbach. Enda en overraskelse. Så flott.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på