Mini Countryman – Mini eller maxi?


Kundene ville ha en større bil, så derfor vokser Mini Countryman seg en hel klasse opp i størrelse. Også prismessig. Representerer denne ”elefant-mini’en” en velfungerende strategi?

Tekst: Bernd Stegemann og Jan Einar Wettre

Nå har Mini Countryman blitt så stor at det er mulig å miste både nøkler, mobiltelefon og andre småting i det rommelige interiøret. Men heldigvis er oppkoblingsmulighetene nå så langt fremskredet at du kan bruke søkefunksjonen, som via Mini Connected og Bluetooth sporer opp objekter du har markert fra før og som varsler deg med en lyd når de her funnet dem. Så kan du la mobilitetsassistentene planlegge de beste rutene, og i pausene kan du nyte den såkalte Picnic Bench, et ganske ambisiøst navn på et lite sittebrett til lastekanten bak.

Den konvensjonelle bakluka kan åpnes automatisk. Baksetene kan skyves med 13 cm i lengden.

Utviklerne har hatt mange idéer når det gjelder å gjøre den nye generasjonen av SUV-en interessant for etablerte Mini-fans og samtidig appellere til nye. Ikke mindre enn 540 000 kunder har kunnet venne seg til de fem dørene og det røslige formatet siden starten i 2010, og til tross for 19 cm større lengde og 3 cm mer i bredden er det lite som har forandret seg i de typiske designelementene og proporsjonene. Plassen har endret seg desto mer, for i og med omstillingen til plattformen til BMW X1 og Active Tourer, har akselavstanden vokst med 7,5 cm til samme mål som disse to modellene, nemlig 2,67 meter. «Fem fullverdige sitteplasser» er mer markedsføringsønsker enn realitet, men to voksne kan i hvert fall ha det bra i baksetet.

Den virker maxi, men den ser fortsatt ut som Mini. Den nye Countryman har vokst til 4,3 meter i lengden.

Baksetebenken kan skyves i lengden, og mot et pristillegg kan det bestilles i tre deler og med regulerbar vinkel i ryggen. Dermed kan du prioritere enten sittekomfort eller lasteplass, der den sistnevnte med sine 450-1390 liter nå er klart større enn i forgjengeren (350-1170 liter). Dessuten har det kommet til mye praktisk ekstrautstyr ,som variabel lasteromdørk, elektrisk bakluke og head up-display, alt infotainmentutstyret fra BMW-søsknene og de vanlige mulighetene for å tilpasse bilen etter personlig smak.

Fint førermiljø, men fortsatt i kjent Mini-stil.

Premium-opplevelse koster

Også i interiøret går britene sine egne veier, slik at materialkvaliteten har gått i retning av premium og speedometeret ligger midt i førerens synsfelt. Men de klassiske vippebryterne er i behold, og det er også det digre rundinstrumentet med LED-ring som pulserer i takt med musikken og kjørestilen. Betjeningen skjer på samme måte som i BMW, altså med trykkskjerm eller dreiehjul. Og du kan spesifisere Wired-pakke med navigasjon, trådløs telefonlading og online-forbindelse. Men den nye funksjonen Country Timer er typisk Mini: Alt etter kjøreprofilens intensitet avanserer føreren fra Street Cruiser til Cliff Champ. Barnslighet heller stormannsgalskap? Tja, med rundt 1,5 tonn å bære på må vi si at den klassiske Mini-følelsen bak rattet er ganske dempet. Men det er nok med bare én ambisiøs sving før vi kjenner racingambisjonene. Cooper S All4 tar den ene svingen etter den andre, uten tendenser til utakt og med godt veigrep ut av svingen igjen. De 192 hestekreftene trekker greit, men ikke overveldende. De smarte kjøreprogrammene hjelper deg til å holde ideallinjen, sammen med den nye firehjulsdriften. Selv Sport-modusen til de dynamiske demperne er ikke overdrevet hard.

Mini har aldri vært direkte billig, så noe så smålig som en sammenligning av prisene mellom den nye og den gamle kan man godt la være å foreta. Men ingen bil fra merket har noen gang vært så allsidig som Countryman.

Animasjonen for kjøring i terreng og fleksible seter for picnic er nye.

 

 

+: Bra plass, fleksibelt interiør, bra fjæringskomfort. Solid kvalitet, mange assistentsystemer.

-: Delvis upraktisk betjening, middels oversikt. Høy pris, sparsomt standardutstyr.

 

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på