Mikkelsen ble nummer seks i Tyskland

Andreas Mikkelsen kjørte inn til sjetteplass i Rally Tyskland. – Nå har vi en jobb å gjøre, sier han.

Norges fremste rallyfører har trøblet gjennom hele helgen i det vanskelige asfaltløpet i Tyskland. Han har ikke vært venn med bilen, og har aldri funnet det rette oppsettet eller kjørestilen som har gitt resultater. Gjennom hele helgen har han forsøkt å tilpasse kjørestilen sin, uten at han helt har klart å knekke koden.

– Denne helgen har vi eksperimentert med bilen og forsøkt å tilpasse innstillingene og kjørestilen for å få best mulig resultat på disse asfaltveiene. Vi har funnet noen ting som har gitt oss en positiv følelse, men det har også vært ting som fungerte mindre bra. Å få en topp-seks-plassering er ikke så dårlig, men vi sikter høyere. Jeg vet at jeg kan kjøre fort på asfalt. Men så fort jeg har forsøkt å pushe, har ikke bilen villet være med på notene, og da blir man heller ikke komfortabel, sier Andreas.

Han og kartleser Anders Jæger har jobbet hardt i Rally Tyskland. Nå sikter de seg inn mot grusløpet i Tyrkia i midten av september. Grus er et underlag de trives langt bedre med i sin Hyundai.

– Nå gleder jeg meg til å komme tilbake på grus der jeg føler meg tryggere med bilen. Men vi har en jobb å gjøre før den påfølgende runden i Spania og asfaltetappene vi skal kjøre der. Jeg håper vi klarer å finne frem til et oppsett som passer kjørestilen min bedre, sier Andreas, som klatret fra sjette til femteplass i VM-sammendraget når fire VM-runder gjenstår.

Frustrerende helg også for Veiby

Ole Christian fikk en drømmestart på Rally Tyskland, men klarte dessverre ikke å følge opp utover i løpet.

22-åringen fra Kongsvinger og hans kartleser Stig Rune Skjærmoen sjokkerte med å sette tredje raskeste tid av samtlige førere på åpningsetappen torsdag kveld – og satte med det også de fleste av de langt mer motorsterke WRC-bilene på plass.

– Det var moro! WRC-bilene har rundt 100 hestekrefter mer, og da er det litt spesielt å være raskere enn de fleste av dem. Samtidig har ikke bilene så mye å si på så trange og korte etapper, så jeg skal ikke ta helt av, sier han med et smil.

VM-runden i Tyskland ble likevel ingen opptur for Skoda-føreren, og han reiser hjem med flere spørsmål enn svar.

– Kort oppsummert, så var SS1 bra – og det var alt. Det har vært en frustrerende helg hvor vi har prøvd alt, og jeg synes også vi har kjørt bra. Vi har gjort det vi pleier, men har ikke vært i nærheten av tidene til de beste, sier Ole, som ikke har noen god forklaring på hvorfor det har vært slik.

– Vi har tatt store steg på asfalt i år, og normalt sett er vi med å fighter om topptider. I helgen har vi slitt med en bil som har understyrt mye. Vi har gjort mange endringer på oppsettet, men det er ikke alt som har gjort det bedre. Før dagens avsluttende etapper byttet vi differ, og da ble det virkelig ille. Vi snurret tre-fire ganger i hårnåler på grunn av dette, forklarer han.

Ole og Stig Rune fullførte løpet og tar med seg læring og erfaring hjem, noe som er viktig med tanke på kommende sesonger.

– Selv om det ikke gikk som vi ønsket, så har det vært langt fra verdiløst. Vi må bare prøve å analysere og lære av dette, påpeker han.

Ole kjørte ikke om VM-poeng i Tyskland, og sånn sett handlet løpet bare om å høste erfaring. Han var imidlertid rundt tre minutter bak Jan Kopecky, som var raskeste WRC2-bil.

Resultater Rally Tyskland

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på