Mercedes lader om

Mercedes B Electric drive 7

I forbindelse med den nye faceliften utvider Mercedes B-klassen med en elektrisk variant. Den heter Electric Drive, og vi har prøvekjørt.

Selv de som kjenner B-klassen godt må se nøye etter for å få øye på forskjellene mellom en B-klasse av årsmodell 2015 og en «gammel» variant. Modifikasjonene er nemlig svært diskrete. Helt nye er infotainment-generasjonen med større skjerm, bedre assistentsystemer, forandrede utstyrslinjer og varianter med firehjulstrekk. Men høydepunktet er den batteridrevne utgaven.

Mercedes B Electric drive 1

Electric Drive er basert på naturgassversjonen med dobbelt gulv under baksetet, der litiumione-batteriene med en kapasitet på 28 kWh er gjemt. De skal gi en rekkevidde på rundt 200 km. Plasseringen av batteriene medfører at baksetepassasjerene må vinkle knærne litt ekstra, men bortsett fra det har plassen ikke blitt skadelidende. Bagasjerommet har plass til 501 liter.

 

Bilen startes med et knappetrykk, og når vi legger inn D-modus ruller Electric Drive lydløst avsted. Drivlinjen er utviklet i samarbeid med amerikanske Tesla, der Daimler Benz inntil nylig hadde en betydelig aksjepost. Bilen kan virkelig storme av gårde fra start. I standardinnstillingen E (Economy) er effekten fra elektromotoren begrenset til 98 kW (134 hk), mens den ellers kan yte 132 kW (180 hk). I begge modus fremstår denne femdørs, fem-seters bilen på 1725 kg alltid svært sprek med sine 350 Nm. I Economy Plus synker effekten til 65 kW (90 hk), og toppfarten reduseres til 110 km/t (mot 160 km/t ellers).

Mercedes B Electric drive 3

Uansett innstilling fører kickdown til at den maksimale ytelsen blir tilgjengelig, noe den ellers bare er i sportsmodus. Fabrikken oppgir at det skal ta 7,9 sekunder å komme opp i 100 km/t.

Også kjøreegenskapene tilfredsstiller høye krav til dynamikk. På svingete og kuperte strekninger er bilen minst like morsom å kjøre som ved lydløs rulling i bymiljø, og dekkstøyen trenger bare så vidt inn i bilen.

 

Radarsensoren advarer som på tidligere modeller når man ligger for nær bilen foran, men nå bremser den også opp selv i nødstilfeller. Dermed kan den helt forebygge sammenstøt når hastighetsdifferansen er liten, og i lav fart skal den også kunne stoppe foran stillestående hindere.

Mercedes B Electric drive 6

Men dette sikkerhetssystemet spiller også en annen rolle: Electric Drive bruker radarinformasjonen til intelligent gjenvinning av energi, og på tomgang tilpasser den motorbremsen etter forankjørende trafikk. Med hendler på rattet kan føreren også manuelt stille inn gjenvinningen i tre trinn mellom helt ubremset «seiling» og maksimal motorbrems.

Også Range Plus-knappen er ny. Når man trykker inn den før man lader bilen blir det frigjort større ladekapasitet, noe som skal forlenge rekkevidden med opptil 30 km. Hyppig bruk av denne funksjonen vil imidlertid forkorte batteriets levetid noe, men likevel er garantien på batteripakken (åtte år eller 100 000 km) uforandret.

Mercedes B-klasse Electric Drive starter på 271 980 kroner.

Mercedes B Electric drive 4 Mercedes B Electric drive 5 Mercedes B Electric drive 8

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på