Mercedes-Benz ML 250- en terrengbil i blodet

ML1

Det finnes en rekke store, komfortable og luksuriøse SUV’er å velge mellom for den som har finansene i orden. Ikke alle disse greier å få deg opp til hytta når forholdene er ekstreme, men har du valgt en ML er sjansen stor for å greie nettopp det.

Er du ute etter en kombinasjon av god plass, høy komfort og luksuriøs innpakning står valget mellom en drøy håndfull modeller på det norske markedet. Fra terreng-fokuserte kandidater som Toyota Landcruiser og Range Rover Discovery, til rene kjøremaskiner som Porsche Cayenne og BMW X5. Midt i denne gruppen finner vi Mercedes-Benz ML, og dette er ingen nykommer. Planene om denne bilen ble unnfanget tidlig på nittitallet, og tanken var å lansere en erstatning for den over ti år gamle G-Wagen. Resultatet ble M-Klasse, født ved Mercedes-Benz fabrikken i Alabama i USA i 1997 med internkode W163. Modellen, som ble levert i utgaver med både fem- og syv seter ble raskt en suksess. 4Matic firehjulsdrift, et elektronisk styrt traction-system som kunne simulere tre differensialsperrer, samt reduksjonsgir sørget for stor fremkommelighet ved kjøring i snø eller terreng.

ML3

Den mest populære motoren blant europeiske kjøpere var den fem-sylindrede ML 270 turbodieselutgaven, mens AMG-utgaven med 5,4 liters V8-motor ble forbilde for senere konkurrenter som Porsche Cayenne Turbo og Range Rover Sport. Mercedes-Benz lanserte andre generasjon M-Klasse (W164) som 2006-modell. Dette var den første ML-generasjonen med helt selvbærende karosseri (W163 hadde et karosseri med underliggende separat bæreramme) og kjøreegenskapene ble sterkt forbedret. Samtidig introduserte Mercedes-Benz sin 7G-Tronic automatgirkasse som standard på alle modeller. Permanent firehjulsdrift er standard, mens en offroadpakke som inneholder lavserie og variabel høydejustering måtte bestilles som ekstrautstyr. Den mest ekstreme utgaven er ML63 AMG, utstyrt med en 6,2 liters V8 på 510 hk og et dreiemoment på 630 Nm. Dette gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,0 sekunder. I motsatt ende finner vi ML320 CDI som det mest økonomiske dieselalternativet, og i Blue Tec-utgave har denne 3,0 liter V6-motoren et forbruk på 0,96 liter/mil. Et resultat dagens grunnmodell slår med god margin.

ML2

Vår testbil er en ML250 og er tredje generasjon (W166). Den ble introdusert i Norge i 2012. Designet er blitt friskere, den har fått en attraktiv og velfungerende førerplass og det er blitt atskillig bedre plass i baksetene. En nyhet på programmet er ML 250, som er utstyrt med en fire-sylindret dieselmotor på 2,143 ccm. Effekten er bare 204 hk, og et de helt sentrale spørsmålene når vi nå prøvekjører den nye ML, er hvorvidt dette er tilstrekkelig motorkraft, og om det er en motor som passer til denne 2150 kg tunge luksus-SUV’en? Uansett motorvalg har ML også fått en oppdatert utgave av automatiske 7-trinns girkassen – og denne leveres som standard på alle modeller. ML er bil som er bygd for høy komfort, og utgaven vi kjører er utstyrt med Airmatic luftfjæring der føreren selv kan velge mellom sport- og komfortinnstilling. Dette er ekstrautstyr på ML 250, i likhet med en rekke av de andre ”godbitene” som gjør denne prøvekjøringen til den gleden det er. Grunnprisen på bilen er kr 788.900.- mens testbilen koster nærmest ufattelige 1.149.200.- Det er med andre ord ekstrautstyr på bilen for hele 350.500 kroner, og det verste av alt er at den på ingen måte virker overdådig utstyrt – den fremstår simpelthen slik en bil i denne klassen bør være.

ML4

Dieselmotoren er ”liten” i Mercedes-sammenheng, men den gjør en forbløffende god jobb. Årsaken til dette ligger i det solide dreiemomentet: 500 Nm ved 1600 o/min gir et realt skyv, og den store bilen er i stand til å sprinte fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder. Ikke akkurat AMG-prestasjoner, men godt nok til å være rask og smidig i trafikken. AMG-sportsinteriør er blant det rikholdige tilleggsutstyret i denne bilen, og fremstår både visuelt og kvalitetsmessig av høy kvalitet. Motorens støykarakter under hard belastning ødelegger imidlertid en smule for totalinntrykket, og bekrefter min tidligere erfaring med at SUV’er i denne klassen bør har 3-litere som en nedre grense. Men nå kommer jo også BMW X5 med en slik ”budsjettmotor”, så kanskje er det mest av alt en vanesak, for 7G-Tronic girkassen skifter mykt og raskt under de fleste kjøreforhold, og samtidig kan man glede seg over et oppgitt dieselforbruk på bare 0,63 liter/mil ved blandet kjøring. Det er ikke så lett å nå et så lavt forbruk i hverdagen, men på langkjøring er dette et tall som er innenfor rekkevidde for de fleste – om man bevisst velger å kjøre økonomisk, og ikke utfordrer bilens fartsressurser – der toppfarten er 210 km/t.

ML5

Det er når vi bruker luftfjæringen til å heve bilen og begir oss ut på krevende hytteveier, vi får bekreftet slektsbåndene til den originale Mercedes-Benz Geländewagen. Selv om denne ”budsjettmodellen” mangler det avanserte programmet for terrengkjøring (som minner om det vi finnet Range Rover) har vi aldri problemer med å krype fram over stokk og stein når vi har valgt maksimal bakkeklaring. Denne ”selvsikkerheten” er noe av det vi liker best med den nye ML. Bilen leverer det den skal: fyll den opp med 790 kg last, sving ut hengerfestet og hekt på en tilhenger med inntil 3,5 tonn, sett giret i ”D” og kjør av gårde. Det fungerer like bra på dårlige hytteveier som ved kjøring på motorvei. Brukt som personbil vil baksetet fremstå som rommelig og komfortabelt, og med fjæringen i ”comfort” er denne SUV’en også like komfortabel som en personbil. Dekkene er i dimensjon 275/45-20, og dermed er lav støy og god fjæringskomfort langt fra noen selvfølge, men ML innfrir.

ML6

Hva er så totalopplevelsen av ML250? Testbilen er utstyrt slik den skal være – selv om ikke panorama soltak står på min handleliste. Avstandsradar, bremseassistent, navigasjon, elektrisk manøvrert bakluke og et musikkanlegg med skikkelig lyd er imidlertid selvsagt utstyr på en luksus-SUV anno 2014. Blir det ikke da litt galt å annonsere en bil til en tilsynelatende grei pris, for deretter å la kjøperen fylle på med utstyr tilsvarende grunnprisen for en ny Mercedes Benz A-Klasse, før ML’en fremstår som den ”gromme” SUV’en den så absolutt er? Dette er jo et fenomen vi kjenner fra de fleste ”premium merker”, mens en mer ”traust” SUV som Toyota Landcruiser har mye av dette som standard. Når det gjelder ML opplever vi den som en solid og velfungerende arbeidshest under krevende forhold, men byr ikke på de sportslige og elegante kjøreegenskapene til den nye BMW X5. Til det synes jeg styrefølsomheten er for beskjeden og bilen kommuniserer for dårlig mellom underlaget og førerers hender på rattet. Mercedes-Benz vil imidlertid for mange representere et trygt og konservativt bilmerke, og blant de store og eksklusive SUV’ene har ML 250 pondus, kraft og karakter nok til å være et bra valg. Sikkerheten er høy, og de mange førerassistanse-systemene til Mercedes-Benz underbygger dette ytterligere. Men det koster store penger å velge seg en biltype som dette…

ML7

GRUNNDATA: MERCEDES-BENZ ML 250 BlueTec

Motor : Fire-sylindret diesel, 2143 ccm

Effekt: 204 hk (150 kW) v/3800 o/min

Dreiemoment: 500 Nm v/1600-1800 o/min

Blandet forbruk: 0,64 liter/mil

CO2-utslipp: 164 gram/km

Toppfart: 210 km/t

Aks. 0-100 km/t: 9,0 sek

Vekt (kg): 2150 kg

Nyttelast: 790 kg

Totalvekt: 2950 kg

Bagasjerom min/maks: 690/2010 liter

Mål (LxBxH): 480 x 193 x180 cm

Akselavstand:            292 cm

Dekk foran/bak: 275/45 R20

Pris (rimeligste): kr 798 700.-

Pris (som prøvekjørt):            ca kr 1.149.200.-

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på