Månedens bruktbil – Peugeot 308

Det er fort gjort å overse den rommelige Peugeot 308 når man er ute etter en familiebil i Golf-klassen. Den kan være et prisgunstig alternativ, og finnes også som både stasjonsvogn og kabriolet.

Tekst og foto Sven Furuly

Dagens utgave av Peugeot 308 ble introdusert i 2013. Den bærer den samme modellbetegnelsen som forgjengeren, selv om den bygger på en helt ny plattform. Hva med en brukt 308 av den forrige generasjonen? Sammenliknet med en VW Golf fra samme tidsepoke er den litt mer lubben og rund i formen, men den hadde en konkurransedyktig pris når den var ny. Tradisjonelt er prisfallet høyere på franske biler enn de tyske og japanske, og dermed burde alt ligge til rette for å kunne gjøre et prisgunstig bruktbilkjøp på denne 308-serien som ble lansert i 2007.

MOTOR/DRIVLINJE

Bensinmotorene er bygd i en rekke størrelser og effektvarianter, fra 1,4 liter og 98 hk til den råsterke 200 hk turbomotoren i GTi-versjonen. Den typiske Peugeot-motoriseringen fra denne tidsepoken er 1,6 liters HDI-dieselmotorene i 90 og 109 hk versjoner. To-literen på 136 hk er det få av, og den sterkeste HDI-motoren på 163 hk er knapt solgt i Norge. Alle disse dieselmotorene møter bare Euro 5 avgassnormen. Den noe tyngre stasjonsvognen 308 SW, og særlig om alle bilens syv seter skal brukes, bør ikke kjøpes med den minste motoren, og spesielt ikke om dette kombineres med den uharmoniske automatiserte manuelle girkassen.

Som stasjonsvogn er 308 en meget praktisk bil

KAROSSERI

Som den rimeligste innstegsmodellen var det mulig å kjøpe en tre-dørs kombikupé i flere markeder, mens den kun er levert med fem dører i Norge. Et år etter lansering kom SW-modellen, en stasjonsvogn konfigurert med 5- eller 7 seter. Kort tid etter  kom også 308-utgaven av kabrioleten med det elektro-hydraulisk styrte sammenleggbare metalltaket.  Stasjonsvognen ble med sitt større bagasjerom på  508/1736 liter raskt en populær variant av 308 mens kabriolet-utgaven er ganske sjelden – ikke bare i Norge, men i de fleste markeder. De tre individuelle og fleksible setene som utgjør tredje seterad gjør det mulig å variere plassen i stasjonsvognen på mange ulike måter, samtidig som det store panorama glasstaket på de dyrere utstyrsvariantene gjør interiøret lyst og luftig.

308 CC en elegant cabriolet med ståltak.

MATERIALVALG OG KVALITET

I det store og det hele er kvaliteten tilfredsstillende, men karosserideler og innredningsdetaljer har tidvis dårlig pasning og monteringsnøyaktighet. Innredningen domineres av plastoverflater som lett ripes, aldres ganske raskt, og dette bidrar til vibrasjon- og knirkelyder.

Interiøret slites fort

SIKKERHET

Ordinært sikkerhetsutstyr i denne klassen, som et bra antall kollisjonsputer og elektronisk stabilitetskontroll er standard, men ut over dette glimrer førerassistanse-systemer med sitt  fravær. Den brede C-stolpen gir også dårlig sikt skrått bakover.

Som 5-seter er det god plass til bagasje, men som 7-seter blir det snaut

FJÆRING OG HJULOPPHENG

308 har et stramt oppsatt understell for å gi gode dynamiske egenskaper. Ulempen er at dette går ut over fjæringskomforten, slik at asfaltskjøter og hull i veidekket trenger inn i bilen og reduserer komforten. Styringen mangler tilbakemelding og girskiftemekanismen mangler presisjon.

Grei bagasjeplass også i kombien

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Utgaven med 1,6 liters Vti bensinmotor på 120 hk er det beste valget om du i dag skal kjøpe en eldre brukt 308. Som et andrevalg kan 1,4 liters bensinmotoren på 95 hk være aktuell. Sammenliknet med dieselmotorene på 95 eller 109 hk har bensinmotorene naturligvis et svakere dreiemoment og et høyere drivstofforbruk. Kjører man mye vil det lønne seg å kjøre diesel til tross for differensierte bomavgifter for ulike drivstofftyper. Bor man utenbys og ikke planlegger å bruke bilen i byer, kan man gjøre gode kjøp på eldre dieselbiler, og dermed kunne få et gunstig bilhold om man planlegger å beholde bilen i  mange år. Med årgang 2011 lanserte Peugeot e-HDI dieselmotorene med start/stopp automatikk.

Utstyrsnivået på utgavene før faceliften i 2011 er noe magrere, og derfor vil det lønne seg å lete etter bruktbiler med ”Premium” utstyrsnivå. Biler med ”Comfort Pack” er også levert med detaljer som musikkanlegg (FM, ikke DAB), elektriske vinduer, klimaanlegg og sentrallås. Det store panorama-glasstaket er et utstyr det kan være verd å lete litt etter for å finne!

5-dørsvarianten av 308 har et mer elegant utseende enn stasjonsvognen

Ser vi på prisbildet for brukte Peugeot 308 er dette absolutt en kandidat til betegnelsen ”mye bil for pengene”. Den lever i skyggen av de store tyske og japanske volumselgerne, og særlig kan en bil etter 2011 (facelift) i kombinasjon med lav kilometrstand være et smart valg. SW-modellen med sin rause plass og mulighet for 7 seter er en glimrende familiebil, mens den spesielle Cabrio-Coupe-utgaven blir en bil for spesialt interesserte.

En ordinær kombikupé av de tidlige årgangene, med høy kilometerstand, finner du i prisområdet  30’ – 40 000 kroner. For hver gang du øker innsatsen med 10 000 kroner får du en bedre og bedre bruktbil – og selv en 2011-modell stasjonsvogn er innen rekkevidde for like under 100 000 kroner.

På de tidlige årgangene bemerker DEKRA, Europas største testorganisasjon, høy andel av feil på bremseskiver og bremsebelegg. Årsaken ligger i trege kaliptre, msom medfører at klossene blir liggende på skivene. Hyppige feil registreres også på eksosanlegget. Elektriske feil er som regel knyttet til lyspærer – som er enkelt og rimelig å skifte. For CC-modellen er det viktig å kontrollere alle tetningslister og metall-takets funksjon.

Eldre modeller kan gi sine eiere kostnader i form av defekt turbo på 1,6 liters HDI-motoren, samt kamakslene og oljelekkasjer på bensinmotorene.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på