Månedens bruktbil – Mercedes A-klasse

A-Klasse-hovedbilde-edit-271015Bruktbilkjøpere får med A-Klasse en overraskende rommelig bil med et kompakt ytre. Samtidig byr den på et høyt sikkerhetsnivå og en relativt gunstig pris.

Med den tredje generasjonen – som ble lansert i 2012 – tok Mercedes-Benz et farvel med den originale A-konstruksjonen. Den korte og kompakte bilen med sandwich-plattform og høy sittestilling gjennomlevde to generasjoner før den fikk sin endelige plass i historiebøkene. Hvor godt bruktbilkjøp er en slik A-Klasse i dag?

Den første modellen (W168) ble introdusert allerede i 1997 og produsert fram til 2004. Etterfølgeren, W169, hadde salgsstart i september 2004 og det er denne modellen vi skal se nærmere på i denne artikkelen.

MOTOR/DRIVLINJE

Vår anbefalinger når det gjelder motorisering er å holde seg til de rimelige og effektive innstegsmotorene. Den 95 hk sterke bensinmotoren i A150 løser sine arbeidsoppgaver på en fortreffelig måte og gjør det med et forbruk på mellom 0,6 og 0,7 liter/mil. En dieselentusiast vil finne glede i den pragmatiske og snusfornuftige A160 CDI. Med sine 82 hk og forbruk på mellom 0,5 og 0,6 liter diesel per mil vil dette formange være den perfekte pendlerbilen. Et enda lavere forbruk er det mulig å oppnå med den 109 hk sterke A 180 CDI – men denne har en atskillig høyere prislapp.

Mercedes A180 CDI


Velger man dieselutgaven A180 CDI får man en A-Klasse som er både kraftfull og sparsommelig til samme tid.

KAROSSERI

Med sitt bekvemme innsteg og høye sitteposisjon er A-Klasse en bilmodell som i stor grad tiltaler litt eldre passasjerer. De innvendige plassforholdene er, takket være karosseriets smarte konstruksjon, forbilledlige. Andre generasjon av A-Klasse vokste med 30 cm i lengden i forhold til originalen, og dette gir virkelig rause plassforhold. Den modulære innredningen er virkelig overbevisende: Setene på andre rad lar seg skyve i lengderetning, klappe sammen, eller fjernes helt med noen få håndgrep. Som tilleggsutstyr kunne man også få levert bilen med et fremre passasjersete som kunne tas ut.

MATERIALVALG / KVALITET

Kvaliteten på den første A-Klasse generasjonen levde ikke opp til forventningene. Bilmodellens rykte var ruinert fra første dag, og gjennom årenes løp greide den aldri å løfte seg opp på et anstendig nivå. Når det gjelder andre generasjon A-Klasse er det ingen graverende mangler som avdekker seg.

Mercedes A-klasse

Soltak (lameller) gir fornøyelig frisk luft, men er temmelig uvanlig på norske biler. Sjeldent er også panorama glasstaket.

SIKKERHET

Takket være plattformens sandwhic-konstruksjon vil motor og girkasse skyves nedover og bakover under gulvet, ved en frontkollisjon. Dermed vil mye av den kinetiske energien absorberes. Som en konsekvens av at første generasjon A-Klasse veltet da et svensk magasin gjennomførte en såkalt eltest, ble W168 den personbilen fra Mercedes med ESP (elektronisk stabilitetskontroll) som standardutstyr. Da den andre generasjon A-Klasse ble introdusert i 2004 ble sikkerhetsutstyret utvidet til å også omfatte seks kollisjonsputer, beltestrammere og aktive hodestøtter. Som ekstrautstyr kunne de også bestilles sidekollisjonsputer i baksetet og kollisjonsgardiner i hele kupéens lengde.

DRIVLINJE / HJULOPPHENG

Når det gjelder komfort, snakker vi om et av bilens svakere egenskaper. Det høye tyngdepunktet gjør at bilen krenger ganske kraftig ved kjøring i svinger, men befinner seg innenfor et akseptabelt nivå. Når det gjelder bremser og lette styringen overbeviser derimot A-Klasse.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

A-Klasse er bygd i både 3-dørs og 5-dørs varianter. 5-dørs varianten den absolutt mest solgte, og samtidig den modellen som byr på mest komfortablet inn- og utsteg. For å ikke å snakke om å montere- og bruke barneseter i hverdagen… Dukker det opp en 3-dørs utgave – som passer best for de unge og single – dreier det seg nesten utelukkende om biler som er bruktimportert til Norge.

Som en nummer-to bil i familien, for korte kjørestrekninger og sporadisk bruk er A150 med 95 hk bensinmotor det beste valget. Som pendlerbil vil en utgave med dieselmotor, A160 CDI eller A180 C180 være å anbefale.

Det laveste utstyrsnivået, Classic, byr på et greit utstyrsnivå, og inneholder de fleste av sikkerhetsdetaljene. Elegance og Avantgarde byr på noe mer utstyr, mer smakfulle tekstiler og flere smådetaljer.

Velger man en diesel-utgave bør man forsikre seg om at den har partikkelfiler. De ble standard i 2005. Mest drivstoffgjerrig er Blue Efficency-utgavene som kom i salg i 2008.

Mercedes A-klasse Dash

Betjeningen er enkel og funksjonell.

HVA KOSTER DEN

Den første årgangen i Norge, 2005, kan nå kjøpes til priser under 50 000 kroner. Da er kilometerstanden naturligvis høy, og man bør tenke over at det er en 10 år gammel bil man kjøper – med tanke på driftsikkerhet og reparasjonsbehov. For 70- 80 000 kroner kan man velge mellom diesel og bensin, samtidg som bilenne har en kilometersatnd som bør ligge godt under 100 000 km. Blue Efficency utgaver fra 2008-2009 er priset i området 110 000 – 125 000 kroner, mens de aller seneste utgve i 2011 og 2012 koster ca 150 000 kroner.

HVOR DRIFTSIKKER ER MECEDES A KLASSE?

Den europeiske testorganisasjonen Dekra slår i sine undersøkelser fast at den andre generasjonen av A-Klasse har en høyere kvalitet enn originalen, lansert i 1998. Feilene er færre, men biler med lav kilometerstand har svekkede bremseskiver bak. Dette resulterer også i problemer med håndbrekket, og resultatene for A-Klasse ligger dårligere enn gjennomsnittet for klassen. For biler med høy kilometerstand registreres det hyppige mangler ved bakhjulsopphenget, der brudd i selve skrufjærene ikke er uvanlig.

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på