Lexus RC F – Spiser kirsebær med de store  

Lexus-RCF-1

Alle detaljer som knytter seg til Lexus RC F, fra dekkenes avtrykk på underlaget til karosseriets vridningsstivhet, fra hjuloppheng til bremser, fra styring til  avansert elektronikk har bare hatt et mål for øye: maksimalt veigrep og høy manøvrerbarhet.

Helt fra den befant seg på prototyp-stadiet er RC F blitt evaluert på ulike racerbaner over hele verden, inkludert legendariske Fuji Speedway (som forklarer ”F”-en i betegnelsen) og Nürburgring Nordschleife. Utviklingsarbeidet med understell og hjuloppheng har også inkludert deltakelse i løp på Nürburgring, der verdifulle tilbakemeldinger fra førerne har bidratt til det endelige resultatet.

Målet har vært å skape en av verdens beste sportsbiler, og det er ikke tvil om at de mest motorsterke tyske grombilene som BMW M3/M4, Audi S/RS4 og Mercedes C63 AMG er utpekt som de mest aktuelle konkurrentene Lexus ønsker å demonstrere sin styrke overfor. En V8 sugemotor sørger for 450 hestekrefter av den gamle typen – ingen turbo eller kompressor – utgjør den solide muskelpakken under panseret. Utseendet er passe brutalt og særlig hekkpartiet med de fire spesielt plasserte eksosrørene får nok selv 911-eiere til å avvente situasjonen, og kanskje betrakte det de ser med litt varsom undring.

Lexus-RCF-5

Denne kamuflerte racerbilen er fylt opp med høyteknologi på alle områder, og alt er lagt til rette for ytelser på høyt nivå. Hva dette betyr i akselerasjonstider og toppfart vil ikke Lexus si noe om foreløpig, med store ventilerte og perforerte bremseskiver, kaliptere i aluminium med seks stempler og gedigne hjul i ulike dimensjoner foran og bak, sier sitt.

Et elektronisk torque vectoring system som arbeider i tre ulike modi sørger for å overføre metst kraft til det hjulet som har best grep, og den elektroniske styringen byr på en kommunikasjon med underlaget og en respons som best kan sammenliknes  med de aller mest attraktive mekaniske styresystemene.

Bilen ble vist for første gang for et år siden, og bilen har nå vært i salg i USA og Japan noen få måneder. Prisen i USA er 100.000 dollar. Til sammenlikning koster den nye Porsche 911 GTS (som du kan lese om på side 56) 115.000 dollar i USA.

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på