Lexus øker i Europa for femte år på rad

Lexus Europa solgte 76 188 biler i 2018, det beste resultatet for merket noensinne. Selvladende hybrider stod for 95% av salget

2018 ble det femte året på rad med salgsvekst for Lexus Europa. På bare fem år har Lexus-salget økt med 76% i Europa (inkludert østlige markeder*) til 76 188 biler i 2018 (+2% fra 2017).

Lexus’ flaggskipmodeller, LS og LC, kunne vise til enestående resultater i 2018. Den nye generasjonen LS, lansert i desember 2017, hadde en salgsvekst på 552% i 2018 med 1 075 enheter, mens salget av luksuscoupéen LC økte med 17% til 689 enheter.

SUV-en NX ble årets bestselger

Lexus’ mellomstore SUV, NX, fikk en oppgradering på tampen av 2017, og ble igjen merkets bestselger i Europa med 29 508 enheter (+6% fra 2017). RX, Lexus’ store SUV, kom på andreplass med 18 847 solgte biler, og forlenget med det suksessen til generasjonen som ble lansert i 2015 og som fikk selskap av syvseteren RX L i 2018. Godt hjulpet av en modelloppdatering i 2017 presterte også kompaktbilen CT godt, med en salgsøkning på 3% til 9 131 enheter.

Med 45 675 selvladende hybrider solgt i Europa i 2018 fortsetter Lexus å lede an elektrifiseringstrenden i premiumsegmentet. Selvladende hybrider stod for 95% av Lexus-salget i Vest- og Sentral-Europa.

Lexus UX 250h

Crossoveren UX er en spennende nyhet fra Lexus

”Med introduksjonen av to nye nøkkelmodeller, businessedanen ES og crossoveren UX, ligger det an til å bli nok et år med vekst på vei mot målet vårt om å selge 100 000 biler i Europa innen 2020, sa Pascal Ruch”, sjef i Lexus Europa.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på