LEXUS LS 500h – Med all respekt…

 

Lexus LS 500h

En V6-motor under panseret gjør det lettere for det nye flaggskipet LS 500h fra Lexus å møte de økende kravene til lavere forbruk og mer omtanke for miljøet. Men samtidig påvirker dette den suverene opplevelsen av grenseløse krefter vi har vært vant til gjennom flere LS-generasjoner.

Tekst: Bernd Stegemann og Sven Furuly. Foto: Harald Dawo

Noen ganger kan det å heve seg over sine omgivelser i virkeligheten være et tegn på å bøye seg i respekt. Dette er noe den helt nye utgaven av flaggskipet til luksusbilmerket Lexus også behersker. En LS 500h utstyrt med luftfjæring (standard fra Executive-nivå) hever seg automatisk fire centimeter i høyden når en dør åpnes, for å lette innsteget til en passasjer. Av samme grunn hever også førersetet seg, og flytter seg til bakerste posisjon, mens sidestøtten på setets ytterkant senkes flatt og de fremre låsene til setebeltene automatisk heves fra sin skjulte posisjon. Og når motoren starter går alt tilbake til sine utgangsposisjoner.

Lexus LS 500h

Førerplassen fremstår elegant og sober.

Det japanske uttrykket ”Omotenashi” er viktig for Lexus. Ordet har to betydninger: Både ”gjestfrihet” og ”kundeservice”. For japanske bedrifter er bruken av slike ord i en produktstrategi langt viktigere enn det vi i vesten ofte forstår. Bestrebelsene i å tilfredsstille kjøpere av luksusbiler til det ytterste har ligget i filosofien til Lexus helt siden den første LS-modellen ble introdusert i USA i 1989. I løpet av disse snart 30 årene har Lexus bevist at filosofien virker: Mer enn 800 000 LS-modeller er solgt på verdensbasis og har sammen med de øvrige modellene befestet Lexus’ posisjon som et prestisjemerke. Kampen om kundene i Europa har vært den tøffeste, der etablerte ”overklasse-referanser” som Audi A8, BMW 7-Serie og Mercedes S-Klasse regjerer. Gjennom alle disse årene er det hittil solgt bare 35 000 eksemplarer av LS i hele Europa til sammen. De europeiske importselskapene har derfor lave, men gjennomførbare, salgsmål for den femte generasjon LS.  Målet for Norge er 15 – 20 biler, der det er overveiende sannsynlig at alle er hybridversjonen LS 500h. I det tyske Audi/BMW/Mercedes-dominerte markedet er salgsmålet 120 biler. Av disse tror man 100 vil være hybrider, mens de øvrige er rene bensinmotor-versjoner. Også i et land som Sverige selges det mange Lexus uten hybridsystem.

Lexus LS 500h

Mengder av brytere og betjeningshendler krever at man har gjort seg godt kjent for å kunne utnytte alle muligheter.

En høylydt sprinter

De to utgavene av LS-flaggskipet heter begge LS 500, men hybridutgaven har fått tilleggs-betegnelsen ”h” bak 500-tallet. Ingen stor forskjell, tenker du  kanskje, men under skallet er det to temmelig ulike drivlinjer. Det lange panseret skjuler en V6 3,5-liters bensinmotor med bi-turbo og en effekt på 421 hk. Kreftene føres til underlaget gjennom drift på alle fire hjul. Utgaven med hybrid drivlinje har en sugeversjon av den samme V6’en, og da yter den 299 hk. I kombinasjon med de to permanent-magnet elektromotorene får LS 500h en samlet systemeffekt på 359 hk. Dette gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder (5,5 sek i AWD-utgave) for denne 2,3 tonn tunge limousinen.  Tidligere LS-utgaver har hatt en V8-motor under panseret med den nye utgaven står ikke tilbake når det gjelder kvikkhet og dynamikk. Allerede med et moderat gasspådrag skifter firetrinnsautomaten raskt i det nedre området av de ti programmerte faste gir-trinnene, men det hele er ikke harmonisk. Der konkurrentene med sine store (V8 og V12) forbrenningsmotorer byr på grenseløs kraft fra høye dreiemoment ved lave turtall, øker turtallet hvinende fristilt fra bilens hastighetsøkning. Lyden blir anstrengt og disharmonisk. Dette er rett og slett upassende for en så stor, komfortabel og luksuriøs limousin som dette er.

Lexus LS 500h

Hybridsystemet gir LS 500h et gunstig utslipp og lavt forbruk i forhold til store limousiner som kun har forbrenningsmotor i drivlinjen.

Det mangler nemlig ikke på detaljer som for øvrig tilfredsstiller selv den mest kresne passasjer eller eier. Fra det elektrisk regulerbare baksete som kan forvandles til en liggestol, massasjeprogrammer, til det beste innenfor varme og ventilasjon. At bilen også fremstår ganske lett håndterbar, til tross for en lengde på 5,24 meter, er også gode plusspoeng.

Touchpad- kontrollen på midtkonsollen krever både konsentrasjon og en stø hånd for å kunne manøvrere mellom de mange menyene.

Ut over dette representerer LS det mest moderne når det kommer til førerassistanse-systemer. Fotgjengergjenkjenning med automatisk oppbremsing er på plass, i likhet med automatisk styreinngrep (autonomt nivå 2). Dette, sammen med tallrike komfortdetaljer er tilgjengelige – dels gjennom de tallrike menyene – som slett ikke er så lette å orientere seg i. Ikke mindre enn 40 ulike brytere og taster omslutter førerplassen, og det tar mye tid å sette seg inn i hvordan man får frem de ulike funksjonene. Bilens plassforhold er gode, men ikke så imponerende som bilens stolte og uttrykksfulle ytre skulle tilsi. Den kupé-aktige avslutningen på taket muliggjør heller ikke et innsteg gjennom bakdørene på en helt uanstrengt og verdig måte for en høy europeer.

Lexus LS 500h

Blant det rikholdige ekstrautstyret finner vi både muligheten til å omgjøre baksetet til en liggestol og Shihatsu-massasje.

På grunn av batteripakken til hybridsystemet er det kun rom for 340 liter bagasje under de lille bagasjeromslokket.

Lexus LS 500h

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus LS 500h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på