Lexus IS 300h spiser kirsebær med eliten

Lexus IS300h

Lexus IS300h byr på en helt nydefinert sporty pakke i konkurranse med markedets beste premium bilmerker. Her får komfort, miljø og sportslighet en interessant balanse. Bilmerket Lexus er lett å forelske seg i.

For nordmenn flest handler begrepet ”premium -biler” om de tre tyske merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz. Tre merker der ”det lille ekstra” gjør at både kjøreopplevelse og prestisje øker. Da handler det verken om å ha størst plass, mest praktisk bagasjerom eller best totaløkonomi. Når følelsene får styre, øker betalingsviljen, men likevel finnes det mekanismer der det må være et riktig forhold mellom opplevelser, kvalitet og pris. Er det plass for nykommere i denne eliteserien?

Lexus IS300h

Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-Klasse befinner seg alle i C-segmentet, den minste bilklassen der vi oppdager forskjellen mellom et ”premium brand” og biler for massemarkedet. På det amerikanske markedet har Lexus hadde hatt stor suksess med de større GS og LS-modellene, men først nå har det japanske luksusmerket fått en modell som virkelig kan konkurrere med europeeres referanser når det gjelder kjøreglede og prestisje på hjemembane.
Utfordreren heter Lexus IS 300h. For mange er Lexus (og Toyota) uløselig knyttet til hybridteknologi. Som et alternativ til dieselmotoren har det japanske selskapet i femten år bygd bensin-elektriske drivlinjer der lavt forbruk og lavt CO2-utslipp har vært hovedmotivasjonene. Men etter hvert som tiden har gått kan vi legge ytterligere tre viktige fortrinn til disse: et meget lavt NOx-utslipp, lavt partikkelutslipp, og sist men ikke minst, drivlinjer som byr på et solid dreiemoment og attraktiv kjøredynamikk.

Lexus IS300h

Et blikk på Lexus IS300h får meg straks til å kjenne at ”noe” er veldig rett. Dynamiske linjer, en ”frekkhet” i det skulpturelle og fine proporsjoner gjør at den appellerer til meg. Tilfeldig forbipasserende når jeg står og fotograferer bilen, stopper opp. Uttrykker sin beundring over linjene, det moderne uttrykket og utstrålingen. En spør om dette er den nye Tesla Modell S… Ikke noe dumt spørsmål, egentlig.
Når man lukker opp førerdøren til en ”premium” bil skal det automatisk skje noe med deg. Du skal se førsteklasses materialer som du får lyst til å beføle med fingrene, blikket skal falle på et førersete du ikke kan komme raskt nok ned i, interiørdesignet skal umiddelbart ta deg med på en reise i fantasien, og totalbildet skal være slik du gleder deg til å ta på deg et par faste og veltilpassede løpesko. Kom, kom, la oss sammen oppleve dynamikk og kjøreglede!
Alt dette forteller IS 300h til meg i løpet av noen korte sekunder, og dermed har den allerede bestått den første ”premium”-testen.

Lexus IS300h

Betegnelsen ”300” vil i de fleste sammenhenger indikere noe som har med ”3 liter” å gjøre, og det høres bra ut. Tre liter betyr nesten alltid seks sylindere i denne klassen, og det betyr stor sett ”gromme” motorer med solid dreiemoment, friske akselerasjoner og herlig eksoslyd. Her tar jeg feil!
Under panseret finner vi en firesylindret motor på 2,5 liter og 181 hk, men i tillegg er det en elektromotor som bidrar med inntil 143 hk til bilens trinnløse automatgirkasse. Den samlede effekten er på 223 hk. ”I praksis som en kraftig 3-liter,” sier Lexus og gir bilen en modellbetegnelse som illustrerer dette.

Lexus IS300h

Den elektroniske styre CVT-girkassen (trinnløs, som sagt) og en lydgenerator som ”pynter” på motorlyden gjør kjøreopplevelsen til en fortsettelse på våre tidlige inntrykk. Alt er velgjort, det knirker ikke i et eneste panel, og alt er så stille, så stille. Fjæringen er også slik vi forbinder med Lexus, nei luksus, mente jeg å si…
Akselerasjonen fra 0-100 på 8,3 sekunder er imidlertid ikke noe å ”briefe” med når du treffer de andre gutta på jaktlaget. Helt greit, men heller ikke mer. Et solid hjuloppheng og et karosseri som er limt (det gjør man med flyvemaskiner, også) gir imidlertid høy stivhet som eliminerer knirk og demper støt og slag fra underlaget effektivt. Også kjøreegenskapene er avhengige av et stivt karosseri, og på norske landeveier skuffer den så absolutt ikke. Men er den å like presis i styringen som en BMW 3-serie? Biter den seg like godt fast i svingen som en Audi A4 – ikke minst om det er en quattro-utgave du styrer med hender og føtter?
Understellet er fokusert på at IS 300h skal være en komfortabel cruiser, men med et stramt hjuloppheng og et karosseri som har høy vridningsstivhet, er de sporty kjøreegenskapene definitivt på plass.

Lexus IS300h

Likevel blir svaret på spørsmålet om de sportslige kjøreegenskapene et ”nja”, eller som kanskje en tysker ville sagt: ”nicht so ganz” – ikke helt… Lexus mangler ”magien” som kryper inn i ryggraden når du ”kler på deg” en velutstyrt 3-serie, men tar deg i stedet med på en annen reise. Graden av perfeksjon er nemlig den dominerende følelsen når du sitter i en IS 300h. Det sømløse samspillet mellom elektromotor og bensinmotor, de lange stundene der bilen beveger seg helt elektrisk, den flotte forvandlingen av CVT-girkassen til en attraktiv transmisjon, og ikke minst den gode måten batteriet nå er plassert på, og gir et fornuftig bagasjerom, gjør likevel dette til en bil som vil finne sin berettigede plass blant premium-bilene her i Europa.

Kvalitetsnivået oppleves høyt, og materialvalgene etterlater aldri noen tvil om hvilket nivå vi befinner oss på. Førerplassen er gedigen og man kjenner at Lexus har lagt ned mye omsorg i å skape en bil der eieren skal trives. Forbruket er oppgitt til 0,47 liter/mil ved blandet kjøring. Det er vanskelig å komme så lavt, til det blir vi litt for mange ganger fristet til å ”bruke” den potente kraftpakken i bilen. Likevel er forbruket høyst akseptabelt i forhold til bilens størrelse vekt og fartsressurser. Lexus IS 300h har funnet sin egen formel, og den vil være rett for mange. Veldig mange.

Lexus IS300h

GRUNNDATA: LEXUS IS 300h

Motor: 4 syl rekke, 2494 ccm
Drivstoff: Bensin
Effekt: 181 hk (133 kW) v/5200 o/min
Elektromotor: 143 hk (105 kW), 300 Nm
Samlet effekt: 223 hk (164 kW) v/4000 o/min
Dreiemoment: 421 Nm (samlet)
Batteri: Nikkel Metallhybrid , 650 V
Blandet forbruk: 0,47 liter/mil
CO2-utslipp: 99 gram/km
Toppfart: 200 km/t
Aks. 0-100 km/t: 8,3 sek
Egenvekt m/fører: 1680
Mål (LxBxH) : 467 x181 x 143 cm
Akselavastand: 280 cm
Bagasjerom min/max: 450/450
Pris (rimeligste): kr 401.900.-
Pris (som testet): kr 462.400.-

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på