Legenden er tilbake

Et moderne racingkonsept signaliserer Toyotas «forpliktelse» til å gjenopplive sin mest ikoniske sportsbil.

Den nye får sin verdensdebut på bilutstillingen i Genève. Med det gjenoppliver Toyota både navnet og ånden etter sin mest legendariske sportsbil gjennom historien. Samtidig viser det japanske merket at de føler seg «forpliktet» til å bringe Supra tilbake på markedet.

Unik arv

Supra-navnet har vært synonymt med kraft, ytelser og kjøreegenskaper i verdensklasse gjennom et kvart århundre. Gjennom å være en fullblods sportsbil fikk Toyota Supra et rykte som en heftig kjøremaskin på veien, samtidig som den var en fryktet konkurrent på racerbanen.

Den siste Supra-modellen dominerte i japansk GT-racing, der den vant den gjeve GT500-klassen fire ganger, og skaffet seg dermed millioner av fans. Modellen deltok også i den amerikanske IMSA-serien, og var to ganger å se på Le Mans på 90-tallet.

Toyota Supra har fortsatt ikonstatus – mer enn 15 år etter at modellen gikk ut av produksjon. Flere faktorer har bidratt til å opprettholde den enorme populariteten. Supra er blant annet en velkjent bilmodell i kjøresimulatorspillet Gran Turismo. Og ikke minst ble den meget godt kjent som hovedrollebilen i den første filmen i The Fast and The Furious-serien.

Supra-navnet ble for første gang tatt i bruk i 1978, på en større og kraftigere utgave av den andre generasjonen av Celica, før den etter hvert ble en egen modell. Den første hadde modellkoden A40, som ble etterfulgt av A60 (1981), A70 (1986) og A80 (1993). Produksjonen stoppet i 2002 og Supra var da Toyotas mest motorsterke produksjonsbil.

Tro mot konseptet

GR Supra Racing Concept viderefører den klassiske Supra-oppskriften med frontmontert motor og bakhjulsdrift. Bilen er konstruert av TOYOTA GAZOO Racing – Toyotas motorsportavdeling og ansvarlig for merkets GRMN-modeller. Det å utvikle biler som er morsomme å kjøre er en viktig del av Toyotas strategi om å hele tiden lage bedre biler.

De store «90»-tallene på dørene har en historisk forankring i Supra-modellens kodenavn, og kan sees på som et hint om legendens retur til markedet. Utviklingen av bilen er tro mot Toyota-grunnlegger Kiichiro Toyodas filosofi. Han mente at utfordringene knyttet til å lykkes i motorsport, både når det kommer til ytelser og holdbarhet, kan bidra til å utvikle bedre biler og samtidig øke lidenskapen hos bilentusiastene.

Skapt for racerbanen

GR Supra Racing Concept har et dramatisk og muskuløst design som inkluderer en stor bakvinge i karbonfiber. Det er også brukt sterke, men lette komposittmaterialer både på for- og bakfangeren, frontspoileren, diffusoren, sideskjørtene og speilhusene. Også panseret er laget i karbonfiber. Både frontruten og sidevinduene er laget i plast.

Racing-konseptets chassis har senket originalfjæring foran og bak. BBS-felgene har senterbolt-feste og er utstyrt med racingdekk fra Michelin. Bremsekalipere og –skiver er levert av Brembo og eksosanlegget er spesialutviklet for motorsport.

Virtuell stjerne

Interiøret i Supra Racing-konseptbilen er skapt for tøff konkurranse på racerbanen – noe dashbordet med racingskjerm vitner om. OMP har levert både førersetet, sikkerhetsselen og sportsrattet med «quick release»-funksjon og girhendler. Dørene er kledd i karbonfiber på innsiden.

GR Supra Racing Concept tilfredsstiller alle sikkerhetskrav for å kunne konkurrere på banen. Bilen har bur og brannslukningsapparat, og både bensin- og bremseslangene, pedalboksen, batteriet og ledningsnettet er utviklet for å møte motorsportstandard.

GR Supra Racing Concept blir å oppleve i en oppdatert utgave av spillet Gran Turismo Sport fra Polyphony Digital Inc. Planlagt utgivelse er i april 2018.

Dimensjoner:

Lengde 4,574 mm
Bredde 2,048 mm
Høyde 1,230 mm
Akselavstand 2,470 mm

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på