Lav deltakelse på Vålerbanen

DSC_7728

Det var langt mellom høydepunktene under helgens Racing-NM på Vålerbanen i helga. Kun et par klasser bød på tett racing.

 

Med 59 påmeldte førere i 8 klasser blir  det fort små startfelt og lite interessant for både publikum og utøvere. Spesielt i klassene med de råeste bilene var det dårlig deltakelse. Gt1 og GT2 kjørte i samme heat og kun 6 biler sto på startstreken, derav 2 i GT1. Med andre ord var du sikret pokal om du kom deg til mål. Førstemann over målstreken i alle heat var Joakim Ottersen i sin Opel Vectra DTM. Han satte også helgens raskeste rundetid med 53,580. Det er raskt på Vålerbanen. I GT3,4 og 5 som også kjørte sammen fant vi helgens største startfelt med 18 biler. Her fikk vi også noen gode fighter, spesielt mellom Bjørn Tvedt og Ole William Nærsnes som kjempet om ledelsen i alle tre heat. Tvedt kom først i mål i to løp, mens Nærsnes vant ett. Ellers ble det fort langt mellom bilene, og lite underholdende racing.

Joakim Ottersen Vectra DTM

Joakim Ottersen sto for et heftig flammeshow i tillegg til helgens raskeste rundetid med sin Opel Vectra DTM

 

I Seven Racing stilte det 7 biler. Siden dette er nærmest identiske biler fikk vi noen fighter til å begynne med, men mot slutten av heatene ble det også her langt mellom bilene. Henrik Krogstad var suveren og tok med seg to førsteplasser foran Jørn Martin Aalerud.

Tette fighter i Formula Basic. Thea Olsen i tet.

Tette fighter i Formula Basic. Thea Olsen i tet.

Formula Basic var klassen som bød på mest underholdning. Det var flere som byttet posisjoner, og etter en avkjøring i første heat fikk vi også noen runder med safetycar. Alf Marius Sandberg og Thea Olsen som ledet etter safetycar fikk begge problemer, og havnet til slutt på 5. og 7. plass. Dermed var det Dennis Moen og Theodor Olsen som kom først til mål. Overraskende nok for Theodor som stilte i lånt bil og ikke hadde de største forhåpningene for dagen. I heat 2 var det også mange situasjoner, og Thea Olsen kjørte seg godt oppover i feltet. Dennis Moen vant også dette heatet, med Thea Olsen på andreplass foran storebror og regjerende norgesmester Theodor.

Harde fighter mellom førerne i Porsche 944

Harde fighter mellom førerne i Porsche 944

Som gjesteklasse stilte Porsche Club Racing. Der var det gutta med 944 som sto for spenningen. Forholdsvis like biler gir ofte mye tett racing, og det var mange underholdende fighter. Erik Olsen i 911 og Harald Rostrup i Cayman ledet an i ensom majestet, mens Arne Petter Meinich Børresen var raskest i kobbelet av 944-er.

Torp Racings Audi A5,

Løpets eneste dieselbil, Torp Racings Audi A5, klarte 155 runder rundt Vålerbanen i 3-timers løpet.

På Søndag ble det arrangert langløp, noe som kanskje kan gi en ny giv til racingen. Med et reglement tilpasset det meste av lukkede biler kan dette favne på tvers av eksisterende klasser i tillegg til biler som i dag ikke har en egen klasse å konkurrere i . Det kjøres med lag med 2 til 4 førere med obligatorisk pitstop/bensinfylling og førerbytte. Den som har kjørt flest runder i løpet av 3 timer er vinner. Jaffa Racing/Ole William Nærsnes la bak seg 163 runder, mens Kertakäyttögrilli Racing /Per Øyvind Seeberg klarte 159 runder. Torp Racing /Per Støldal klarte 155 runder.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på