Last og lyst – Panamera Sport Turismo

Først lanserte Porsche luksus-sedanen Panamera – som mer enn noe skal fremstå som en sportsbil bak rattet. Nå lanserer de Sport Turismo. En bil som ønsker å være alt annet enn en stasjonsvogn.

Tekst. Sebastian Renz og Sven Furuly. Foto: Hans-Diester Seufert

Det vi i dag ser på som historie, var en gang fremtidsvisjoner. Det er kun gjennom et tilbakeblikk vi er i stand til å forstå suksess. Om vi tar en reise 70 år tilbake i tid kan vi for eksempel ende i Gmünd i Østerrike. Der ble det berømte fotoet av Porsche 356 nummer 1, omkranset av Ferdinand og Ferry Porsche, samt konstruktøren Erwin Komenda tatt. De står med undrende blikk til hva fremtiden, som slett ikke er så sikker og klar,  kan bringe. En midtstilt boksermotor og et åpent roadster-karosseri var på ingen måte grensesprengende, men teknikken var på den annen side heller aldri tidligere blitt presentert i en så finslipt og harmonisk sportsbil som den. Vekten var bare 585 kilo, lengden var 3,86 meter og bredden var 1,67 meter. Den 1,25 meter høye bilen med registreringsnummer K 46 286 hadde en motor 35 hk.

Fra høyre Ferdinand Porsche, sønnen Ferry og Erwin Komenda med Porsche 356/1.  35 hk – 585 kg – 135 km/t. Lite ante de om hva som ville komme

Det er nettopp det finslipte og harmoniske vi 70 år senere opplever med den 2,15 tonn tunge Panamera Sport Turismo, der den står framfor oss og dekker en flate på 10 kvadratmeter. Kanskje representerer helle ikke denne stasjonsvognen noen grensesprengende bilmodell. Men først nå har Porsche nådd så langt inn i sin fremtidsvisjon og modellutvalget fått en slik størrelse at det er naturlig å lansere en stasjonsvogn. Om vi tenker litt tilbake i tid kan vi finne perioder da Porsche mente at tiden ikke var moden, mens Porsche-eiere hadde lyst på en stasjonsvogn. På ’80-tallet dukket det opp spesialbygde stasjonsvognutgaver av 924 Turbo og 928 signert den tyske karosseriskredderen Günter Artzt. I motsetning til disse må vi slå fast at Sport Turismo fremstår som en mer harmonisk utgave grunnmodellen, som i dette tilfellet er Panamera. Når det gjelder de utvendige målene er det bare en høyde-økning på 0,5 cm som skiller de to, og det er trolig like uvesentlig for kundene som pristillegget på 58 000 kroner er. I tillegg leveres Sport Turismo kun med firehjulsdrift. Det gjør jo absolutt ikke noe – resultatet er bare bedre kjøreegenskaper, men også bedre fremkommelighet på norsk vinterføre og muligheten for å hekte på en tilhenger med 2.2 tonn vekt. Som inneholder en veddeløpshest, for eksempel…

Skal din nye Sport Turismo Turbo ha LED-Matrix hovedlys og den dynamiske lysfunksjonen må du være forberedt på å betale ekstra. 11 200 kroner, for å være nøyaktig.

Hva koster en veddeløpshest?

Vi kan jo starte med å skaffe oss en oversikt over alle de praktiske egenskapene en bil som dette har. Etter å ha lest grundig gjennom den 41-sidige pressemappen vi har fått av Porsche, er det bare å fastslå at ordet ”stasjonsvogn” ikke er nevnt en eneste gang. Den store bakluken har elektrisk styrt åpning og lukking som standard, og kan også betjenes med en viftende fot under støtfangeren mot et pristillegg. Bagasjeromstildekkingen løftes automatisk opp sammen med bakluken. Nettopp denne gir oss en bekreftelse på at Porsche nok har vært mest opptatt av fjæringsinnstillinger, styrerespons, turbotrykk og kamaksel-innstillinger de siste 70 årene. Ønsker man å fjerne dette trekket, må man klatre halvveis inn i bagasjerommet for å løsne det. Under bagasjeromsgulvet skjuler det store lydanlegget seg, og det er simpelthen ingen plass til å oppbevare ”rullgardinen” på en praktisk måte noe sted. Selve bagasjerommet er imidlertid stort. Volumet er på 520 liter og har en god utforming. Det kan vokse til inntil 1390 liter gjennom å enkelt kunnefelle ned de tre-delte bakseteryggene. Innlastingshøyden er bare 62 cm, og det nok noe som ikke minst hundeeiere vil sette pris på – deres firbeinte venner kan hoppe lett ut og inn av bilen. Ja, godt med festekroker for bagasje er det også. Og denne informasjonen er naturligvis også nyttig for å kunde binde Passop, Fant, eller hva nå hunden måtte hete…

Bakseteområdet byr på 4 svært verdifulle ekstra centimetere beinplass. Hvert av de to individuelle setene kan justeres elektrisk – bare du betaler et tillegg på 21 700 kroner.

Porsche omtaler Sport Turismo som en 4+1 seter. I praksis betyr dette at i realiteten er det ingen som kan sitte på det midterste baksetet. Vår testbil er konfigurert som en ren 4-seter. De to bakerste setene er komfortable, har god støtte, er utstyrt med setevarme , og har elektrisk justering av både sitteputen og seteryggen. Mellom de to individuelle setene er det et bredt oppbevaringsrom, og forover på kardangtunnelen hever det seg en berøringsskjerm der baksetepassasjerene kan justere sitt eget klima eller gå over i navigasjonsvisning for å følge med på hva som passerer utenfor sidevinduene. Fremover er det nemlig ikke så mye annet enn ryggen på de store sportssetene foran i bilen å se.

Føreren og annenføreren sitter strengt atskilt på hver sin side av midttunnelen. Som vi allerede har oppdaget i baksetene, mangler det heller ikke der på plass til å kunne oppleve en jorden rundt reise som komfortabel – slik man må kunne forvente det i en bilklasse som dette. Når dette er sagt, opplever vi at det ikke finnes noen annen luksusbil som omslutter og integrerer føreren i samme grad som dette.

Dersom den behøver høyere marktrykk heves spoileren i bakkant av taket automatisk, og forbedrer aerodynamikken.

Det er nettopp dette som gjør at du senere – når solen står høyt på himmelen ved middagstid – opplever at alt bak forseteryggene forsvinner som dugg for solen.  Det 1,3 kubikkmeter store bagasjerommet bak B-stolpen er som fordunstet og Panamera fremstår kortere, mer håndterbar, mer Porsche-aktig – ja, mer 911-aktig!

Håndterbarhet og kjøreegenskaper har utvilsomt en sammenheng med den ikke helt ubetydelige mengden av ekstrautstyr – til nærmere 250 000 kroner – som vårt testeksemplar er utstyrt med. Her finner vi firehjuls-styring, 21” store hjul, krengningsstabilisering, torque-vectoring system og Sport-Chrono-pakken. For å få de keramiske bremsene, som er helt glimrende, må du legge ytterligere 93 900 kroner på bordet. Man kan naturligvis ha sine meninger om man gjennom dette greier å forvandle Panamera til en sportsbil, litt på samme måte som å skulle skape en racerbåt gjennom å sette inn en større motor i en skjærgårdsjeep. Dette har lykkes med Panamera.

Panamera med Panorama

Ja, vi snakker om Panamera som sådan, for Sport Turismo kjører ikke det minste annerledes en varianten med den velkjente kupé-formen. Man skulle man ikke tro at det høyere tyngdepunktet som følge av en lenger tak ville være en ulempe…? Nei. Heller ikke Panorama-glasstaket, som for øvrig er det største i selskapets historie, kan Porsche stolt fortelle, har noen innflytelse på bilens dynamiske egenskaper. Er det noen av oss som stiller seg tvilende til dette? Da er det på tide å sette seg inn bak rattet og komme i gang.

Startmotoren aktiveres som vanlig fra venstre side av rattet, og den fire liter store V8 Bi-turbo motoren våkner til liv. Begge turboladerne er posisjonert inne i V-en, noe som forkorter lengden den komprimerte luften skal flytte seg, og omsetter dermed kommandoene fra gasspedalen raskere. Vi setter gir-velgeren i D og ruller sakte forover. I bytrafikken skifter dobbelclutchgirkassen raskt opp til de høyeste trinnene. Både det sjuende- og det åttende trinnet fungerer som overgir, noe som gjør at toppfarten nås når bilen går i sjettegir. Akkurat nå ruller den imidlertid med 1000 o/min på Autobahn, før vi legger full tyngde på gasspedalen. Motoren brøler til, turboene plystrer og vi opplever et realt skyv som akselererer bilen langt forbi anbefalt hastighet. Hastigheten øker med en kraft som får deg til å tenke på at vi faktisk er i romfartsalderen. En ting er null til 100 km/t på 3,6 sekunder, men null til 200 km på 13 sekunder er som en rakett, og først ved 304 km/t er makshastigheten nådd. Tallene imponerer og får samtidig denne strekningen på Autobahn til å fremstå kortere enn tidligere. Et resultat av 770 Nm og skyvet fra 550 hk.

Til høyre for den analoge turtelleren har dobbel-displayet visning av bildet fra nattsikt-assistenten (infrarødt kamera). Det har en tilleggspris på 24 500 kroner.

Behagelig er det også, til tross for den stramt oppsatte grunninnstillingen av fjæringen. Bilens tre-kammers luftfjæring, som kan varieres i både avfjæring og dempning, gjør et omsorgsfullt arbeid med å dempe ujevnheter i veien. Selv i det harde sportsmoduset greier det å isolere Panamera fra kraftige støt og slag.

En Porsche-fører er ikke så villig til å gi fra seg kontrollen. Men bilen er fylt opp med ulike førerassistanse-systemer som ekstrautstyr. Selv ikke en automatisk avstandsradar kommer som standard, og dette forklarer også hvorfor testbilen er hundretusenvis av kroner dyrere enn den oppgitte grunnprisen. Det er godt mulig at mange Porsche-førere slett ikke ønsker seg delvis autonom kjøring, varsel ved kjørefeltskift eller automatisk parkeringsassistanse. Men når kundene kommer fra Mercedes S-Klasse, BMW 7-Serie eller Audi A8 som gjør slikt, må også Porsche kunne beherske dette.

Når vi snakker lastekapasiteten til bilen, som absolutt ikke er en ordinær stasjonsvogn, er det plass bak de tre-delte seteryggene til 520 liter….

En enveiskjørt verden

Porsche-førere nyter heller det å selv ha kontrollen. Og hvilken kontroll! Vi beveger oss på landeveien i fem plussgrader og lett regn. Veigrepet er utrolig, og det er kun når vi gir litt ekstra gass i de krappeste svingene at hekken svinger lett ut. Dette blir imidlertid rask tatt hånd om av ESP-systemet. I raskere kurver, når bakhjulene styrer i parallell med forhjulene, forblir bilen enormt stabil og nøytral. I skarpere svinger styrer bakhjulene mot forhjulene og dette øker kjappheten ytterligere. Hele tiden får vi presise tilbakemeldinger gjennom rattet, som har en fint vektet senterfølsomhet. Dermed beveger Sport Turismo seg som en sportsbil i slalomøvelser og ved unnamanøvre. Dermed er alt i perfekt harmoni der vi suser avgårde på landeveien. Tenk om hele verden hadde vært like enveiskjørt og enkel som dette.

Men slik er det sjelden, og veien tilbake til virkeligheten inntreffer når Sport Turismo møter andre biler, særlig lastebiler. Det blir riktig trangt på en smal landevei, når den 1.94 meter brede Panamera allerede har forsynt seg med en stor bit av veibredden. Jeg må stadig bremse kraftig opp for ikke å komme for nær kantstolpene på høyre side eller sidespeilet på den møtende bilen. Nå er ikke Porsche den eneste bilen som sliter med dette problemet, men det er synd at det nettopp er der den aller best er i stand til å vise sine glimrende kjøreegenskaper, at den faktisk blir sin egen fiende.

… som kan vokse til 1390 liter. Det er bare fra 20 – 50 liter mer enn i den ordinære Panamera. Det er imidlertid lettere å få plass til store kolli.

Dette er et velkjent problem i større sedaner, på samme måte som den store berøringsskjermen på dashbordet, som ikke alltid er så trykkfølsom og reaksjonsvillig som vi skulle ønske. Også når det gjelder betjeningen av infotainment-systemet og de mange bryterne på rattet som styrer en mengde digital cockpit-informasjon, er det – til tross for alle de nyttige fordelene dette gir i Sport Turismo –  et stort forbedringspotensial. Når det gjelder selve stasjonsvognen, som slett ikke ønsker å være noen stasjonsvogn, har den takket være Porsches 70 års erfaring definitivt en god fremtid i sikte.

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på