Langtest: Volvo V90 T8 Hybrid

Denne julen skulle bli litt spesiell for undertegnede så derfor valgte jeg å ta en langtur for å komme litt bort i noen dager. Valget av bil ble en Volvo V90 T8 hybrid som er en av bestselgerne til Volvo i 2018

Tekst og foto: Bjørn Gravdahl

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle sette kursen opp på fjellet eller nedover mot Sverige. Valget falt på Sverige da det var lettere å finne overnatting samt at jeg kunne treffe gamle venner. Jeg startet opp med fullladet batteri og full tank så her skulle vi kunne kjøre langt. Det var noen minusgrader ved starten men været skulle bli bedre nedover og ifølge værmeldingen skulle det bli en del varmere.

Dette er en plug-in hybrid så jeg var litt spent på hvordan forbruket ville være på en slik langtest da jeg regnet med at batteriet ganske fort ble tomt. Det gikk som forventet, så dette ville bli en tur for det meste på bensin.

Volvo V90 T8 er en meget komfortabel bil og jeg kan forstå at det er mange som velger en slik bil. Dog har nok avgiftene mye å si her da den er meget gunstig å lease slik avgiftene er pr idag.

Bilen ligger godt på veien, så her var det bare å sette på adaptive cruise og lane assist så ordnet bilen resten. Det blir nesten litt kjedelig å kjøre bil slik, så etter noen mil valgte jeg å ta koble dette ut å kjøre bilen selv. Jeg tok også noen avstikkere for å kjøre på noe annet enn motorveier.

V90 T8 har mer en nok «power» som gjør den lettkjørt både på småveier og på motorveier. Du sitter meget godt i en V90 og det er ikke noe tvil om at Volvo her har laget en meget god bil. Den er romslig både foran og bak samt i bagasjerommet, så dette er en flott bil for den aktive familien. Dette er sikkert også en av årsakene til det gode salget av denne bilen.

Som så mange andre så er det en lang liste med tilleggs utstyr på denne bilen, noe som gjør at bilen fort blir ganske mye dyrere enn startprisen. Vår testbil var hele 250 000,- dyrere, og det må jo sies å være en del.

Noe av det jeg var mest spent på var forbruket og der ble det litt som jeg mistenkte. Det ble ganske høyt.

Et snitt på rundt 0,9 liter pr mil er idag veldig høyt men det skyldes selvsagt at vekten på denne bilen er høyere en de uten hybrid og at batteriet ikke holder med enn ca 25 km nå på vinteren. Siden drivstoff tanken er på kun 50 liter så vil en måtte fylle oftere en på en D5. At vi får et såpass høyt forbruk er selvsagt fordi vi kjører mest på motorveien og ligger i snitt i 110 km/t.  Da brukes strømmen fort opp og den blir mer tørst på bensin også.

 

Siden det ikke er noe snø o.l. nedover så fungerer denne bilen utmerket men jeg kjørte den også litt i området hvor jeg bor og har var det snø og glatte veier. Da oppdager man fort at dette ikke er en fullverdig 4×4 bil. Den oppfører seg litt rart og den spinner fort på forhjulene mens bakhjulene kommer inn etterhvert. Men de drives av batteri og når det er tomt så har den ikke så mye å bidra med, selv om det kan virke som det alltid er litt strøm igjen til dette. Som sagt er ikke dette noe fullverdig 4×4. Men som jeg tidligere har påpekt så skjønner jeg ikke hvorfor alle må ha 4×4 og da helst på en SUV.  Denne bilen er en perfekt familiebil med veldig god plass overalt.

Konklusjon

Volvo V90 T8 er en fantastisk bil både på korte og ikke minst lange turer. Du sitter meget godt, den er komfortabel og den har nok motorkraft. Så jeg skjønner godt alle dere som velger en slik bil.

Med ønske om et riktig godt nytt bilår

Terningkast 5

 

Bjørn Gravdahl

Author: Bjørn Gravdahl

Del denne saken på