– Lamborghini må være annerledes

Vi snakker med Lamborghini-sjefen Stefano Domenicali om utslippsproblematikk og sugemotorer, og vi kommer også inn på hvordan han har tenkt å fordoble omsetningen.

Tekst: Jens Dralle, Jörn Thomas og Jan Einar Wettre

AMS: Med Huracãn Performante viser Lamborghini uvanlige aerodynamikk-komponenter. Blir dette nå en kjernekompetanse for merket?

Domenicali: Først kompletterer vi Huracán-familien med Performante. Coupé, Spyder, firehjulsdrift, bakhjulsdrift, motorsport-teknologi – nå kan kundene våre velge fra full bredde. Med Performante vil vi i første rekke vise at vi kan gjøre en sportsbil enda kraftigere på vår egen måte. Alle andre er veldig interessert i V8-motorer med turbo for tiden. Selvsagt har vi stor respekt for det våre konkurrenter skaper. Men vi tror at kombinasjonen av V10-sugemotor, konsekvent lettbygde biler og avansert aerodynamikk blir noe vi er alene om. Jeg er overbevist om at Lamborghini må være annerledes enn alle andre – på alle felter. Da er vi godt rustet for fremtiden. Det viser både bestillingene på Performante og den nye Aventador S, der vi allerede har solgt ut produksjonen for i år.

Luksusproblemer, altså. Er du sikker på at kundene vil godta de lange ventetidene?

Nettopp fordi produktene våre er annerledes. Og ja, vi har mye på gang, og ikke bare med de modellene jeg nevnte nå. Hele firmaet er i oppbrudd, merket forandrer seg. Mot slutten av året vil vi vise vår tolkning av en super-SUV, kalt Urus. Verdenspremieren på den skjer ved fabrikken i Sant’Agata Bolognese. Urus vil forandre merket, for den kan fordoble omsetningen. Den gir oss nye kunder som dermed kan tilbakelegge svært mange kilometer.

Klarer Lamborghini å doble omsetningen med SUV-en Urus?

Du sa nettopp at sugemotoren er unik for dere. Men Urus får en V8-motor med turbo. Hvordan passer det sammen?

Det stemmer, men det er en annen historie. På den ene siden snakker vi om ekte sportsbiler, der et stort salg ikke er så viktig for oss. Jeg tror ikke at vi på mellomlang sikt vil selge mer enn 3800 eksemplarer. Alt annet vil torpedere bruktverdien. På den annen side snakker vi om en SUV, som alene kan selge mer enn 4000 enheter i året. Og vi kan selge flere enn det, hvis markedet vil. Det er altså et helt annet segment.

Det kan hende, men også i denne klassen kan vel en sugemotor gi den unike egenskapen som du setter pris på?

Tro meg, Urus vil skille seg svært sterkt fra sine konkurrenter. Jeg kan nevne tre forhold. For det første vil designet posisjonere den svært tydelig som en Lamborghini. For det annet effekten på rundt 650 hk, som blir utviklet på en måte som er typisk for oss. Du kan altså kjøre den meget avslappet. Og når du ønsker det, er den en ekte racer-SUV. Der hjelper også chassiet, som muliggjør en kjøredynamikk som i en sportsbil. Bortsett fra det er det å si at med et så høyt salg kommer det også inn en del utslippsproblematikk som du bare kan håndtere med en turbomotor.

For Domencialier det ikke aktuelt å røre ved V12-sugemotoren i Aventador – til tross for at CO2-problematikken er åpenbar.

En racer-SUV, altså. Vil dere prøve å slå runderekorden på Nürburgring med Huracán Performante?

Det hadde vært for lett, for vi har ingen konkurrenter i dette segmentet. Nei, for tiden er det ingen planer om det. Vi er jo fortsatt i testfasen.

Vi er ikke helt ferdig med motortemaet. Din tidligere arbeidsgiver Ferrari har ingen problemer med å skille seg fra konkurrentene med en turbomotor. Hvorfor kan ikke Lamborghini klare det?

Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig. Spørsmålet er hvorvidt det er forenlig med merkets kjerneverdier. Det første kundene sa da jeg begynte her, var: La oss beholde V12-motoren! Og det er en nisje vi ikke vil forlate uten videre. Vi vil kjempe for V12-motoren. Når det gjelder V10-sugemotoren ser det annerledes ut. Og så vi må ta fatt i CO2-temaet. Derfor må vi på mellomlang sikt jobbe med alternativer. Turbomotorer er jo ikke et onde, snarere tvert imot. Alle tror at de alternative drivverkene snart er klare for serieproduksjon. Det er feil. Der er jeg realistisk. Og realistisk sett tilbyr turboen for tiden den beste muligheten til å redusere utslipp.

Hybridbilen Asterion ble vist under Paris Motor Show i 2014, men kommer neppe i produksjon

Apropos alternativer: Med Asterion har Lamborghini allerede vist en tolkning av temaet eldrift. Hvordan går det med det prosjektet?

Vi observerer det, men først må vi ta tak i andre utfordringer. Bortsett fra det kan vi for tiden ikke bruke hybriddrift til å realisere Lamborghinis typiske smidighet til en akseptabel pris. Jeg tror ikke at det vil forandre seg før 2026.

Selv ikke sett på bakgrunn av Porsche 918 eller Ferrari LaFerrari? De blir ikke akkurat betraktet som slappfisker.

Det er noe annet. Det er helt spesielle sportsbiler. Det vår Huracán Performante yter nå, får du ikke til med en hybrid. I Performantes teknologi ser vi fortsatt mye potensial som vi i fremtiden kan skape imponerende resultater med.

På den annen side har du jo selv sagt at også Lamborghini må ta hensyn til utslipp. Hvordan løser du denne målkonflikten?

Først må vi konsentrere oss om drivverket til neste generasjon av Huracán. For, og dette understreker jeg, V12-sugemotoren må bli. Jeg ser også potensial ved V10-motoren. Men etter hvert går det nok ingen vei utenom en V8-motor med turbo.

Med den 640 hk sterke Performante runder Lamborghini av Huraćan-familien

I den store VW-familien blir jo Lamborghini betraktet som spesialisten på å lage lette biler. Dreier alt seg fortsatt om karbonfiber, eller er det andre trender å se?

Det å lage lette biler med karbonfibermetoder, som vår Forged Composite, har i mange år vært en del av strategien. Og i konsernet ligger vi langt foran på mange områder. Her vil du få se innovative faktorer i produksjonen og i fremtidige modeller, men det kan jeg ikke gå nærmere inn på nå.

Men du kan sikkert si noe om de viktigste markedene. Er det som før bare mulig å selge så eksklusive produkter som Lamborghini i Midt-Østen, i Kina og i USA?

Nei. Vårt største vekstmarked blant topp 5-markedene var i 2016 Storbritannia. Også Tyskland vokser imponerende, og Sveits også. Det er utrolig, ikke sant? Jo flere som gjør seg tanker om hvordan verden skal se ut i fremtiden, desto flere personer setter pris på våre produkter. I London ser du for eksempel mye Lamborghini, selv om de er svært dyre der, på grunn av de høye miljøavgiftene.

Du vil selge dobbelt så mange biler som før, og det skal først skje med Urus. Ferrari klarte det uten noen SUV. Hvordan forklarer du det?

Som sagt, vi sikter ikke etter maksimalt salgsvolum.

 

Lamborghini er en del av VW-familien. Der må vel alle merkene selge så mange biler som mulig?

Nei, for VW forstår filosofien vår. Det hadde vært feil å selge flere og flere biler, for da synker eksklusiviteten. Og det er derfra merket henter sin attraktivitet og styrke. Det var en lang beslutningsprosess som førte oss inn i SUV-segmentet. Men det ble fort klart at det foreligger stor etterspørsel. Den vil vi imøtekomme, men uten å vanne ut Lamborghinis DNA.

Dere jobber altså for fullt, og en utvidelse av produktrekken er utelukket. Eller har dere lyst til å lage en sportslig sedan?

Det har vi, men ikke på kort sikt. Nå må vi ikke undervurdere hva vi har satt oss fore å gjøre. For fem år siden hadde ingen trodd det.

Stefano-Domenicali

Født: 11. mai 1965

1991: Ferdig utdannet innenfor Bedriftstvitenskap
Karrierestart hos Ferrari

2008-2014: Sjef for Ferraris Formel 1 Team

2014-2016: Direktør for New Business Initiatives hos Audi

2016 – CEO og leder av Automobili Lamborghini

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på